Köpråd laptop.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Tjena.

Verkar finnas en del kunnigt folk här så ni kanske kan hjälpa till att orientera mig i datordjungeln.

Jag är i begrepp att köpa en ny dator av bärbar modell då den jag använder för tillfället börjar bli en smula daterad. Även om jag kanske inte är helt tappad bakom en vagn så känner jag ändå att jag inte har riktig koll på vad som är viktigt att kolla på när man köper nytt.

Jag kommer inte använda datorn till något avancerat utan det är mest att surfa på webben och streama film. Datorn jag sitter med nu funkar hyfsat för detta, men det är en 10" laptop med Windows XP på, så det känns som om det börjar bli dags att byta upp sig till en fullvuxen dator.

Så, vad ska jag köpa? Vilka märken/modeller ska jag hålla mig borta ifrån?
Jag har kollat runt på alla handlares reor men jag blir inte klok på alla olika typer av processorer och allt annat tekniskt mumbojumbo. Känner inte nödvändigtvis att jag behöver ha en 17" då jag ofta sitter med datorn i knät i soffan, men 15,6" vore ganska lagom.

Har ni några tips så får ni gärna slänga in en länk och en kort summering om varför just den modellen verkar lämplig så kanske jag lär mig något också.
Jag har Elgiganten, Media Markt, NetOnNet och Siba i närheten, så det enklaste vore såklart om det finns något på dessa ställen.

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Två viktiga frågor först:
Budget?
Hur mycket får den väga?

Givetvis så får den vara så billig som möjligt, behöver absolut inte vara det värsta på marknaden. Men får man en väldigt mycket bättre för en liten extrasumma så är det klart att jag lägger lite till. Men för att vi ska ha en utgångsbudget så kan vi väl säga max 5k.

Hur billigt kan man få en vettig dator nu för tiden? Finns det någon handlare som har något riktigt grymt erbjudande just nu, eller är de billiga varianterna mest gammalt skit som ingen varit dum nog att köpa till fullpris?

Vikt spelar mindre roll då jag endast kommer använda den hemma även om jag kommer ha den i knät till och från.

lee

-
Gick med
9 Mar 2003
Hoj
Apostlahäst modell gammal
För den lilla pengen så får man inte så häftiga saker. Personligen tycker jag att hyfsad skärmupplösning är viktigt. 1600*900 är minimum om man inte vill få känslan av att kika genom ett nyckelhål vid surfning.
Efter lite filtreringar på prisjakt kom jag fram till att följande ASUS verkar bra utifrån spec. Har dock ingen personlig erfarenhet.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1451899

Den finns på SIBA

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Versys -08
Hur ska jag göra med mina program som är på skiva?

8 av 10 program kan du troligen ladda ner från tillverkarnas hemsidor.
Det 9 programmet kan du lägga över på en USB-sticka eller motsv och installera den vägen.
Det tionde programmet "kräver en skiva" och för det programmet skapar du en DVD-image (.iso-fil) och lägger på någon USB-disk.

Kör din Win 8 kan du "montera" iso-filen direkt i utforskaren. Har du en äldre win-version kan du använda Deamon Tools Lite och montera skivan och installera därifrån som om det vore en fysisk skiva...

(För att skapa iso-filer från skivor eller från en bunt lösa filer kan du med fördel använda det smidiga programmet ImgBurn. (Kan laddas ner från CNet; tänk bara på att "decline:a" i början på installationen för att inte få med en sån däringa "searchbar" som är bundlat och skeppas med installationsprogrammet)

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Jag har haft en dator utan optisk enhet nu i två år, har inte saknat det en enda gång. Dom ytterst få gångerna det behövs kan man göra som korvgubbe skriver. Eller så köper man en liten, billig, läsare som kopplas via usb.

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...