Köpråd och kommer KTM sluta med enstånkor 2018?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ju lägre vikten är, dessto lättare är det att flytta på vikten.
Det betyder att ju mer som är lastat på hojen, dessto mindre blir vibrationerna.

Det är väl mer så att det krävs mer energi för att flytta en större massa lika mycket, så vibrationerna är fortfarande kvar men har lägre amplitud.
Om man nu inte lyckas få till det så att man får en självsvängning i rätt frekvenser som faktiskt släcker ut vibrationerna nånstans, men det låter svårt.

Gick med
19 Feb 2013
Hoj
Riskokare
7d0b1f85b6933f5c1fb324c40d8f2a72.jpg
Fan så snygg!

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
KTM 790 AdvR
Vissa varvtal avger viss typ av vibration och för långåka på transportsträckor upplever jag beroende på utväxling såklart att det är bekvämare att peta ned en pinne och ligga på högre varvtal på 701 2017.
Dom här hojarna mår bra av lite mer varvtal :tummenupp

- - - Updated - - -

Tackar!

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Som ovan nämner, höga varvtal är nästan ett måste. 690 är näst intill "okörbar" under 4000rpm. Går som bäst när man närmar sej 5-6000rpm. Ligger 701 under samma spann?

TriumphNynäs

Medlem
Gick med
8 Dec 2007
Hoj
För många enligt hustrun...
Kör aldrig mer än en timme i sträck, tycker det är skönt o ta ett stopp o sträcka på benen. Dock kan man bli lite öm i röven när man kört 12-15h med ett kort <5 min stopp varje timme. Detta oavsett, enstånka, twin eller tripplar. Tror det mer är en fråga om inställning till hojåkningen, ser man en GW som det optimala transportsättet så vibrerar väl det mesta, har man tillbringat 18h på en endurocykel så känns det mesta som bekvämt under en 35-40 mil.

Klantbo

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2004
Hoj
Triumph scrambler 1200 xe
Har en 701 -17 vibrationerna i den är inte nämnvärt värre än i min xt1200z jag hade innan.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om extravikten är skruvat fast i ramen möjligtvis.En degklump bakom styret sittande på sadelskummet dödar inga motorvibrationer.

Men vibrationerna kanske dör i degen ! :)

Nja läser man tråden har tydligen KTM byggt om motorn så de senaste modellerna vibrerar betydligt mindre än vad de gjode på t.ex. KTM 690 årsmodell 2014. För kollegan som fick nog efter 2 x 30 mil dagsturer gjorde det sommaren 2014 om jag minns rätt.
Och kanske på en ännu äldre Kåtte.

Last edited:

tukkla

Sporthojsnörd
Gick med
27 May 2008
Hoj
SD 1290
Sen påverkar väl typ av körning en del.

Hade en 660 (som enligt många vibrerar en hel del) och aktiv körning på 20 mil var inga problem men transportsträcka på motorväg i 2 mil var sådär.

Corepax1290

Ny medlem
Gick med
27 May 2017
Hoj
KTM 690 Duke 2016 Såld, KTM 1290 SuperDuke R 2017 Såld. Harley Davidson Dyna Lowrider S 2017
Sen påverkar väl typ av körning en del.

Hade en 660 (som enligt många vibrerar en hel del) och aktiv körning på 20 mil var inga problem men transportsträcka på motorväg i 2 mil var sådär.

Jag är beredd att hålla med om detta :) även om jag tyckte 20mil aktiv körning var överkant för mej på den hojen så håller jag med :)

Larse

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2009
Hoj
Gsxr 600 K7 stunt
Eller bara man up och sluta lipa att hojen vibrerar mer än soffan hemma sen kör på bara? :7peta

Till ts, jag hade valt 701 av dom du listade, främst för att den är snyggast :tuttar och den funkar i skogen eller på vintern med

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin