Köpråd tält som skall packas på mc

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Tjenare..

Skall ev köpa ett tält snart för att ha med på mctouring.
Nån som har några rekommdendationer eller råd på saker man bör tänka på?

//Tobbe

rallykay

Rallykay
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Honda RVF 400 R och RD 350
Skall du sova själv eller 2? Vilken typ av touring-äventyr eller landsväg)? Vilken hoj? Packmöjligheter?

PGH

Cool kille helt enkelt
Gick med
26 May 2004
Hoj
Piaggio x9 180cc
Är det enmans lr blir ni många? Själv tycker jag Hillebergs tält rätt prisvärda o bra. Kör på ett självstagande, lite smidigare.

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Är det enmans lr blir ni många? Själv tycker jag Hillebergs tält rätt prisvärda o bra. Kör på ett självstagande, lite smidigare.

Vi skall vara 2stycken, gärna med litet "förtält" typ som man kan lägga lite packning i.

Så stort som möjligt uppfällt och minimalt nerpackat :)
Skall på nåt sätt få plats med det på min 1000rr.

//Tobbe

majoon

wee waa woo waa
Gick med
26 Apr 2005
Hoj
honda cbr 600rr
biltemas funkar bra på sommarn och e billiga (o det finns inget fetetryck "biltema" på tältet :D)

Esquire

Möjligen en smula excentrisk emellanåt.
Gick med
2 Oct 2003
Hoj
NV 70 Hobby -54, Bastard Bulldog -03 (inlöst)
biltemas funkar bra på sommarn och e billiga (o det finns inget fetetryck "biltema" på tältet :D)
Annars så brukar Rusta, Hobbex och Överskottsbolaget ha tält till vettiga priser.

Jag köpte mitt på Överskottsbolaget för 149kr och det har fungerat bra på de festivaler och liknande där jag har använt det. Det har hållit regn och vind ute samtidigt som det har hållit värmen inne. Bland nackdelarna med just mitt tält kan väl nämnas att det är i det närmaste omöjligt att slå upp själv. Dessutom börjar det bli dags att skaffa något annat, det är ganska så kraftigt angripet av mögel...

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GS
Tjenare..

Skall ev köpa ett tält snart för att ha med på mctouring.
Nån som har några rekommdendationer eller råd på saker man bör tänka på?

//Tobbe
Det är bra om det finns någon typ av förgård till tältet.
Där man kan förvara köket och annan diverse bråte.

jpe70

Twinverkstan
Gick med
8 Sep 2003
Hoj
1000cc chokladbit från 2001
Vi har haft ett Jack Wolfskin Tundra III i snart 10 år. Fortfarande tätt och vi har dessutom en billig matta från Jysk som vi rullar ihop med tältet och sedan lägger i förgården. Då finns det nått att sitta på och man slipper dra med så mycket skit in i tältet.

87-1077.jpg

Väger under 4 kg och blir en rulle på 50x20 cm hoppackat. Det finns både dyrare och billigare varianter men jag tror det är ungefär de packmåtten ni är ute efter.

Det är skönare med ett tält som har ståhöjd, men då blir packningen större åxå...

Last edited:

Arctic#1

www.saltdalmc.com
Gick med
29 Apr 2004
Hoj
Kawasaki Zx6R
Jag har handlat luftmadrass+telt på jysk, med tejpade sømmar...så billigt at jag nastan inte tar det med efter en overnattning..

MC-bruden

Galvad kärlek rostar aldrig!
Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Benelli Tre 899 K, Honda CBR 600 RR
Bra tält

Jag köpte ett tält förra året som jag ät otroligt nöjd med.
Det är av sk "kupolmodell" men med ståhöjd i, vilket för vår del var helt suveränt. Det spöregnade nämligen under flera dagar av semesterresan och då är det skönt att kunna stå "inne" och klä på sig sina mc-kläder.
Tältet är för fem pers med två "sovrum" och en förtältsdel. Vi plockade bort den ena sovrumsdelen (den för två pers) och då är tältet så stort att vi fick in all utrustning och två hojar i tältet över natten. Kan vara bra så man får ha sin extrautrustning i fred.
Tältet är kanonlätt att resa och riva. Jag tror att tältet väger ca 11 kg och rymms i en påse som är ca 50 cm lång och en diameter på ca 25 cm. Kanske inte det allra smidigaste men man bor kungligt i det :tummenupp

Lyckatill med tältköpet :)

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Under asienresan hade jag ett Merlin 33 från North Face (väger ca 3 kg i kompressionspåse). Det är ett tremanstält för vår-sommar-höst med dubbla absider. Det är kanon om man är två MC-förare, för med bara en absid blir det en jävla röra med packning, MC-kläder, kängor och hjälmar. Jag lovar dig. Dessutom kan två pers knappt vända sig i ett tvåmanstält. En får gå och lägga sig, sen får den andra komma in. Tvåmanstält funkar, men det blir TRÅNGT för två personer.

Eftersom inte vikt är ett stort problem på hoj (ett kilo hit eller dit spelar ingen roll) så skulle jag välja ett litet tremanstält. Det är en helt annan femma om man ska vandra etc, då är ett kilo rätt mycket i längden.

Ska ni bara vara ute i några nätter kan det nog funka med tvåmanstält, men ska ni ligga i tält en vecka så skulle jag satsa på något lite större.

Veratio

Medlem
Gick med
2 Apr 2005
Hoj
Kawasaki Z900RS -18
Jag köpte ett tält förra året som jag ät otroligt nöjd med.
Det är av sk "kupolmodell" men med ståhöjd i, vilket för vår del var helt suveränt. Det spöregnade nämligen under flera dagar av semesterresan och då är det skönt att kunna stå "inne" och klä på sig sina mc-kläder.
Tältet är för fem pers med två "sovrum" och en förtältsdel. Vi plockade bort den ena sovrumsdelen (den för två pers) och då är tältet så stort att vi fick in all utrustning och två hojar i tältet över natten. Kan vara bra så man får ha sin extrautrustning i fred.
Tältet är kanonlätt att resa och riva. Jag tror att tältet väger ca 11 kg och rymms i en påse som är ca 50 cm lång och en diameter på ca 25 cm. Kanske inte det allra smidigaste men man bor kungligt i det :tummenupp

Lyckatill med tältköpet :)

Suveränt tips. Vore t.o.m. bättre om man hade någon som helst aning om vilket tält du refererar till.............................................

MC-bruden

Gick med
4 Aug 2003
Hoj
Suveränt tips. Vore t.o.m. bättre om man hade någon som helst aning om vilket tält du refererar till.............................................

Det har du alldeles rätt i :tummenupp Jag kom på det också när jag hade skrivit klart men då orkade jag inte gå ner i källaren och rota. Det ska jag däremot göra nu så jag återkommer med vad det kan vara för sort och modell

MC-bruden

Gick med
4 Aug 2003
Hoj
undrar om det är nått sånt här MC bruden skriver om hitta det på Biltema

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=85221

Sådär, nu är jag tillbaka från källaren :)
Det påminner helt klart om det du har hittat på Biltema.
Det är ett Mc Kinley tält som heter Beta 5
Hittade en lite utförligare beskrivning av det på den här sidan.

http://www.barnsemester.se/index.php?option=com_content&task=view&id=134&Itemid=149

Det var inte helt billigt (tror jag gav strax under 2 000 kr för det) men det är absolut värt pengarna.

Dez

Weeeee...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Har också ett MCkinley Beta 5.
Det är STORT, krävs minst 2 och lite tid för att sätta upp.

Passar perfekt i bagaget på bilsemestern, men på hoj skulle iaf aldrig jag ta med det.

Lorge

Fördomsfull
Gick med
5 Aug 2003
Hoj
...
Finns ett tält som heter "Tält Biker Duo", nån som har erfarenhet av kvalitén på deras tält?

Hur upplever ni kvalitén på mckinley-tälten?
Har intersport runt hörnet så tänkte dra dit och kika nämligen..

WebGringo

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 May 2006
Hoj
En skitig rackare och en motorcyklarnas version av volvo 740
Brukar köra ÖBs 149 kr kupoltält. Litet o smidigt, snabbt o sätta upp. Med packningen inuti så behöver man inte fästa det med spikar i sidan. Bra påse med lagom med xtraplats. O skulle det gå sönder totalt så har man tjänat in den natten på vandrarhem pga att det var så billigt.

Kört det på festivaler i typ 5 år, o körde en 2 veckors mc semester i sommras o funka perfekt.

Sätt upp det under ett träd om det verkligen pissregnar så håller det tätt.

O ta med en rulle bra silvertejp om det skulle bli hål någonstans.

Nyheter
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...