Köpråd & Tips

Markuiis

Go hard or go home!
Gick med
10 Sep 2013
Hoj
KTM Superduke 990 -08
Hallå där! Är ny på forumet så hoppas jag postar rätt :gnissla

Har bilintresse sedan barnsben och har haft en ett par roliga bilar, som Impreza wrx sti, Skyline R33. Nu är det dags att släppa taget om "4-hjulingar" lite och prova på hoj istället :D
Håller på att ta mc-kort men ska köpa hojen nu så jag kan övningsköra lite på den :) Nu till mina funderingar:hihi

Jag har kollat runt i mc butiker och på nätet på hojar som verkar intressanta, dom jag har kollat på är, Ktm superduke 990, Kawasaki z750, Kawasaki er6. Det jag har kommit fram till är att Er6an tycker jag ser för snäll ut, Z750n är en fin hoj MEN ska jag ha en så ska det vara en R och den ligger lite över min budget. Så tillsist, Ktm superduke 990, jag har verkligen fastnat för den hojen, Jag har kollat på årsmodell 07-08 då dom ligger i min prisklass. Vill gärna höra era åsikter om superduken så skriv gärna några rader om vad ni tycker om den, för/nackdelar och om det är någon årsmodell man helst ska undvika m.m och om ni tycker det finns något bättre alternativ. Hoppas inlägget inte blev för tjatigt och att det inte finns 1000 likadana trådar :huvet

Tack på förhand / Markus

Steven Fiskmås

Sporthojsnörd
Gick med
10 Aug 2010
Hoj
Speed Triple -16
Du verkar ha fastnat för streetfighters och generellt brukar väl folk här på SH hålla Speed Triple, Superduke och Aprilia Tuono högst inom denna kategori. Sedan vilken du väljer handlar mer om vilken du diggar, vilken som faller inom budget och om du hittar ett fint objekt. Det kan liksom inte bli fel bland dessa tre.

Lycka till!

Markuiis

Go hard or go home!
Gick med
10 Sep 2013
Hoj
KTM Superduke 990 -08
Du verkar ha fastnat för streetfighters och generellt brukar väl folk här på SH hålla Speed Triple, Superduke och Aprilia Tuono högst inom denna kategori. Sedan vilken du väljer handlar mer om vilken du diggar, vilken som faller inom budget och om du hittar ett fint objekt. Det kan liksom inte bli fel bland dessa tre.

Lycka till!

Det är fina hojar alla 3 men superduken fallar mig mest i smaken :)
Tack för svaret :tummenupp

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke

Markuiis

Go hard or go home!
Gick med
10 Sep 2013
Hoj
KTM Superduke 990 -08
07 kom ny design på tank, framlampan + instrumenteringen. Flackare gaffelvinkel.
08 kom den med svart sving (finns tidiga 08:eek:r med grå sving)
:tummenupp

Finns massor att läsa här!
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?120300-Superduke-tr%E5den

Okej! Då blir det från -07 och fram jag kommer leta, men då kan jag köpa em 07a och lacka svingen så har jag en 08:D Är det någon jag ska tänka på vid köp? är 2000mil mycket för en 07a? och vad tyckrr du ät max miltal man ska kolla på? Är ju en helt ny värld det här med motorcycklar :confused:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Okej! Då blir det från -07 och fram jag kommer leta, men då kan jag köpa em 07a och lacka svingen så har jag en 08:D Är det någon jag ska tänka på vid köp? är 2000mil mycket för en 07a? och vad tyckrr du ät max miltal man ska kolla på? Är ju en helt ny värld det här med motorcycklar :confused:

Lc8-motorn som sitter i SD´n e skottsäker så den e inga problem.. Kolla så det inte är märke på sving, motorkåpor och längst ned på gaffeln, kan betyda att den varit vällt. kolla så det inte är ngt läckage, kolla drivpaket.
Se till att hojen är kall när du kommer dit, så han inte varmkört den innan.. kan tyda på ngt fuffens i motorn.

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Här min rankinglista över de Street fighters jag provkört, baserad på rolighet och karaktär.

Triumph Street Triple R (klart roligast trots lite mindre 'omph' i motorn än övriga i toppen)
KTM SuperDuke 990 (Kul hoj med skönt sound och brutalt vrid)
Triumph Speed Triple 1050 (Duke'n vinner på sitt sköna ljud och brutala vrid annars väldigt jämt skägg)

Z1000 (Skönt vrid men lite karaktärslös)
Er6n (Lättkörd och rolig hoj med skön twin-karaktär. Mer klös och den hade slagit Z1000)
Z750 (slätstruken, bara för dem som gillar radfyror)

Last edited:

Markuiis

Go hard or go home!
Gick med
10 Sep 2013
Hoj
KTM Superduke 990 -08
Lc8-motorn som sitter i SD´n e skottsäker så den e inga problem.. Kolla så det inte är märke på sving, motorkåpor och längst ned på gaffeln, kan betyda att den varit vällt. kolla så det inte är ngt läckage, kolla drivpaket.
Se till att hojen är kall när du kommer dit, så han inte varmkört den innan.. kan tyda på ngt fuffens i motorn.

Tackar hjärtligt för tipsen:)

Markuiis

Go hard or go home!
Gick med
10 Sep 2013
Hoj
KTM Superduke 990 -08
Här min rankinglista över de Street fighters jag provkört, baserad på rolighet och karaktär.

Triumph Street Triple R (klart roligast trots lite mindre 'omph' i motorn än övriga i toppen)
KTM SuperDuke 990 (Kul hoj med skönt sound och brutalt vrid)
Triumph Speed Triple 1050 (Duke'n vinner på sitt sköna ljud och brutala vrid annars väldigt jämt skägg)

Z1000 (Skönt vrid men lite karaktärslös)
Er6n (Lättkörd och rolig hoj med skön twin-karaktär. Mer klös och den hade slagit Z1000)
Z750 (slätstruken, bara för dem som gillar radfyror)

Tack så mycket! Alltid roligt att höra vad andra tycker, Speciellt när du har provat alla dom jag själv har fått upp ett öga för :)

Bansaie

Fegis
Gick med
5 Jul 2007
Hoj
Scrambler 1200 XE -19, Yamaha FZ6 N -06
Tack så mycket! Alltid roligt att höra vad andra tycker, Speciellt när du har provat alla dom jag själv har fått upp ett öga för :)
Ja vassego.
Det hela slutade ju med att jag gick sta och köpte min toppkandidat härom året :D

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Mycket fin hoj du har! :) Jag har nog egentligen redan bestämt mig att jag ska ha en superduke sä det får nog bli de :)

Jag hade också velat prova en SD men tyvärr var försäkringen snordyr så fick nöja mig med något mindre sålänge. Kollat upp försäkringen ännu? De skillde mer än de dubbla mot den jag har nu och en SD.

Markuiis

Go hard or go home!
Gick med
10 Sep 2013
Hoj
KTM Superduke 990 -08
Jag hade också velat prova en SD men tyvärr var försäkringen snordyr så fick nöja mig med något mindre sålänge. Kollat upp försäkringen ännu? De skillde mer än de dubbla mot den jag har nu och en SD.

Ofasiken! Nej jag har faktiskt inte kollat upp försäkring. Någon som vet ungefär vad den ligger på?:3freak

Markuiis

Go hard or go home!
Gick med
10 Sep 2013
Hoj
KTM Superduke 990 -08
Ta de i baktanke innan man kollar hoj, så blir man inte besviken, de gör ofta jag. Hur gammal är du?

Jo jag har faktiskt tänkt att kolla det, Jag är 26år och bor på landet utanför en liten stad. Någon som har en superduke som kan säga vad ni betalar?

Huntelaar

Medlem
Gick med
9 May 2011
Hoj
Suzuki TL1000S-97
Jo jag har faktiskt tänkt att kolla det, Jag är 26år och bor på landet utanför en liten stad. Någon som har en superduke som kan säga vad ni betalar?

Kollade lite bilsport mc, förstår på dom att under 30 är de åldern och de som haft körkort längst som får billigare. Är du 30+ Och tar ditt körkort kommer du ändå lindrigare undan än om du är 29 och haft kortet i 13 år. Kolla andra bolag med, de enda jag fick upp var 24 papp hel/hel på en kille på 26 i en liten håla, kortet 1 år gammalt, 18 papp, 2 år 14, 3 år 11.

Men kolla andra bolag med givetvis, men bilsport mc har alltid varit billigast för mig. Nästa år kostar min båge enbart 4000 hel/hel.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...