Köpråd TTR 600

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
God kväll,

Långa farbron här...

Skulle allra ödmjukast vilja be om hjälp,då min kännedom om stånkor och offroad är ganska lite (läs minimal).Har dock spenderat dom senaste dagarna och kvällarna med att läsa på om olika 600:eek:r ex TTR och XR.

Ha översende med mina frågor,även om dom kan verka banala.

Jag har varit och kollat på en Yamaha TT600R -98 1600 mil i vad jag anser "normalt till lätt sukigt utförande " lite lackskador och märken på gafflen (ej gaffelben).

Fick också intrycket att det var mycket högtryckstvätt och avfettning som används på den.

Inget läckage från dämpare eller motor.på det stora hela maskinellt ok (enl min oproffesionela uppfattning).Noterade också att det mesta såg oskruvat ut.(ink vetilkåpor)

Frågorna som följer är följade:

Hur normalt är det med en massa smårost på olika ställen skruvar ,ram osv, även drev och kedja var rostiga.
(min tanke är att den är kör i saltväglag,och hur illa är det,om alls ?)

Låter en stånka mer i ventilerna än en radfyra ?,eller är det dekompen man hör när den står på tomgång ?

Tack på förhand.

Claes.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Långa farbron skrev:
God kväll,

Långa farbron här...

Skulle allra ödmjukast vilja be om hjälp,då min kännedom om stånkor och offroad är ganska lite (läs minimal).Har dock spenderat dom senaste dagarna och kvällarna med att läsa på om olika 600:eek:r ex TTR och XR.

Jag har varit och kollat på en Yamaha TT600R -98 1600 mil i vad jag anser "normalt till lätt sukigt utförande " lite lackskador och märken på gafflen (ej gaffelben).

Fick också intrycket att det var mycket högtryckstvätt och avfettning som används på den.

Inget läckage från dämpare eller motor.på det stora hela maskinellt ok (enl min oproffesionela uppfattning).Noterade också att det mesta såg oskruvat ut.(ink vetilkåpor)

Hur normalt är det med en massa smårost på olika ställen skruvar ,ram osv, även drev och kedja var rostiga.

Låter en stånka mer i ventilerna än en radfyra ?,eller är det dekompen man hör när den står på tomgång ?

Tack på förhand.

Claes.

tja om de klickar mycke e de no ventilerna.
rost kan finnas..kan hända att den stått ute mycke...kanske hårt körd sliter på metall o annat så att de kan börja små rosta..o har han rost på kedja o liknande betyder de att han kanske inte smörjer så ofta o om han inte gör nåt så enklet kanske han skippar mycke annat....men de e juh en prisfråga...e den billig e de nog inget dåligt köp. :)

Schvidja

En cylinder per hoj räcker!
Gick med
5 Feb 2004
Hoj
KTM 625sxc
Långa farbron skrev:
God kväll,
Tack på förhand.
Claes.

TTR är nog den mest suveräna allroundhojen. Jag har nu kört ett år, vinter som sommar is-snö, enduro, till jobbet, motard. Helt suverän hoj som funkar i alla väder och startar även om det är -20. Inge strul bara gasa, nästan outslitliga. Lite rost blir det om man nöter bort färgen på ramen men det är inget att ojja sig över hojen kommer inte att rosta sönder. Den låter lite mer på ventilerna när den är kall och förmodligen mer än en rad 4a, dekompen är automatisk och kopplad till kicken funkar bara när man trycker ned kicken, lite teknik att kicka men går bra när man tränat lite.
Rostiga drev och kedja är ett tecken på att packboxen bakom framdrevet ej är skadad. Drev och kedja är förbrukningsartiklar. Det viktiga är om den går bra.

(MARCUS)

Den Vassaste...
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Kawasakit 636 " Såld" KTM Duke II "Såld" Yamaha 450 motard "såld" Kawasaki Z750 "såld" Yamaha R1 Fighter "såld" KTM Superduke "såld" KTM 690 SMC
Långa farbron skrev:
God kväll,

Långa farbron här...

Tack på förhand.

Claes.

Tja Claes!

Jag har en kompis som har en otroligt fin & då menar jag otroligt fin TTR 600 som är till salu. Ge mig ditt nummer så ber jag honom ringa dig...

Mvh (MARCUS)

McGee

bikelover
Gick med
1 Apr 2004
Hoj
gsx750 -82, 690enduro -13, RC8R -13
Jag vet åxå av en TTR som är i MYCKET fint skick :)

http://www.sporthoj.com/annonser/?id=10641 nu även med nytt drivpaket(x-ringskedja) nya bromsklossar... dubbdäcken påkrängda.. ready to råkk.. säljes pga nyhojjsköp!

För övrigt kan jag bara hålla med Schvidja här ovan.. Har inte haft några problems alls med moppen min heller.. önskar jag haft råd att ha en hojj av varje sort :(

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Tack för hjälpen :Bugar

Missförstå mig rätt :)

Säkert fina hojar bägge två men både Falun och Kramfors känns lite långt bort för mig.

Då jag gärna både vill se och provköra innan jag köper.

Sonab

Sporthojsnörd
Gick med
2 Dec 2003
Hoj
Africa Twin 1100 A.S. - 2020 + V-Max 1700
TTRen är en riktigt trevlig MC. Sålde min -01a i somras till förmån för en AT.
Inte minnst nu på vintern saknar man den :( :)

TTRen funkar till det mesta, förutom längre resor. Att skjutsa funkar, men dock inte längre sträckor.

Ang. motorljud på tomgång, så brukar det endast 'låta' då motorn är kall.
När den blivit varm skall det vara i princip tyst.

Mitt tips är att lägga lite mer, men köpa en nyare, tex denna: http://www.blocket.se/view/3980993.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0

Bifogat

• TTR.JPG
    TTR.JPG
    79.1 KB · Visningar: 129
Last edited:

(MARCUS)

Den Vassaste...
Gick med
28 Feb 2004
Hoj
Kawasakit 636 " Såld" KTM Duke II "Såld" Yamaha 450 motard "såld" Kawasaki Z750 "såld" Yamaha R1 Fighter "såld" KTM Superduke "såld" KTM 690 SMC
Långa farbron skrev:
Tack för hjälpen :Bugar

Missförstå mig rätt :)

Säkert fina hojar bägge två men både Falun och Kramfors känns lite långt bort för mig.

Då jag gärna både vill se och provköra innan jag köper.

Jag lovar att det är superskick på hojen. Hans förra hoj sålde han till Malmå, köparen åkte hem när det var 2- grader. Vilken DÅRE... :kocko

Det är alltså värt att åka en bit för en fin cykel... :)

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Rolf S skrev:
Jag har en TT600R -01:a som jag är nöjd med, speciellt nu efter lite bastrim :tummenupp Kolla min hemsida http://hem.passagen.se/sydbrink/rolf
Tack Rolf,

Jo jag hittade din sida för ett tag sedan och jag måste säga att den var riktigt bra,hade tex inte en aning om OTR kiten.Och sen var det lite "riktig info" i motsatts till andra sidor,sen hittade jag också många bra länkar.

Så jag fortsätter leta :)

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...