Köpråd: Yamaha r1 vs ?

Simon86

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Hultsfred
Hoj
Ingen än
Köpråd: Yamaha r1 vs Suzuki gsx-r1000

Tjenare reggade mig på forumet efter att ha läst runt nån vecka.

Idag så har jag inget Mckort eller motorcykel utan har mest hållt på med bilar och kör en Nissan Skyline nu. Men har börjat lessna lite för att det är så oerhört dyrt att trimma och hålla på med samt att man måste ha ett bra stort garage mm mm.

Jag har varjefall börjat kika på 2 hjulingar istället då jag tycket det känns som det är något som lockar mer. Då du får mer frihetskänsla, Prestanda som matchar dom flesta bilarna och mer därtill.
Jag tänkte skriva in mig på körskola och ta mc:kort till sommaren och byta ut skylinen mot en mc.

Denna fråga har säkert dykt upp flera gånger men jag hittade inte något direkt när jag sökte. Visst finns dom specifika trådarna för R1or och Gsx-r mm men dom är på flera hundra sidor och man får nog ett väldigt partiskt svar i dom trådarna om man frågar något hehe :hihi

Jag vill ha en motorcykel som jag kan dra ut och nöjesåka med men även kanske åka på nån mc semester. Tjejen måste med kunna åka med. Visst en sporthoj är väl kanske inte det optimala för en semester men det är väl en smäll man får ta om man vill ha sporthoj. Jag vill inte ha en sån för att vara den som är absolut värst eller leka rossi på gatan mm utan för att det är dom som tilltalar mig absolut mest med sitt aggresiva utseende och häftiga sound. Sen visst kan det vara skoj att åka lite kringelikrokvägar.

Men jag har varjefall kollat på Yamaha r1 från typ 06 och Suzuki gsx-r 1000 från ungefär samma årsmodell. Men vet inte riktigt vilka årsmodeller som är dom bästa ? Hur är dom hojjarna jämfört med varandra ? Vilken tror ni passar bäst om man ser till mina krav ? Är 185 lång och väger 90kg. Vill gjärna ha en 1000cc så man inte ångrar sig efter någon säsong och måste byte ut den.

Och självklart kommer jag testköra lite olika maskiner innan jag köper något men vore skoj att höra er åsikt här med massa mer erfarenhet.

Mvh Simon :tummenupp
 
Last edited:

changco

Trasig posör.
Gick med
8 Jul 2006
Ort
vägen89
Hoj
jo
Köp den som du tycker är snyggast, låter bäst och du sitter bra på. Ha någon på bönpallen är värdelöst på alla nya sportmoppar.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Bra val..kör själv en GSXR1000 -07:a o en Supra MKIV och kan bara säga att när det gäller nöje o ha kul så väljer jag hojen any fucking day of the week. Går inte att få ut samma adrenalin och kul med en bil som man får av en båge...så nice att du vill testa nått nytt ;)

När det gäller bågar så är det bara du som kan avgöra vad som passar dig. Personligen har jag R1 samt GSXR1000 som favoriter..valt den senare pga den jävla underbara motorn.
Sen så är det mycket annat som ska stämma...förutom prestandan så är det ju intrycket...vilken hoj älskar man att titta på, vilken sitter man bäst på..vilken passar ens ändamål (pendlarfordon lr lek?)

Så det är bara att ta kortet...ut o testa några bågar till salu o ta den som faller dig mest i smaken. Oftast sticker alltid 1 ut som vinnare ;) Good Luck
 

B89

Suit up!
Gick med
12 Feb 2009
Ort
Awesome town
Hoj
Yamaha R6 2008
dem flesta 1000 cc hojarna av modernare version är mycket bra maskiner och det skiljer ytterst lite mellan dessa hojar, r1 är ur mitt perspektiv snyggast från 04 o uppåt, tycker gixxern är snyggast from 07 vet inte vrfr men så är det :hihi, men båda modellerna är mycket bra hojar o man får de man betalar för, sen är försäkringen det som avgör för vissa men det kostar o leva på topp :), suzuki o länsförsäkringar har märkes försäkring men vet inte om det skiljer mycket o tänk på o ringa flera bolag o flera gånger till ett o samma priset kan ändras snabbt från skitdyrt till dyrt o tvärtom men lycka till med hojkortet och köp av mc och sist men inte minst välkommen
 

Hoppe

Nu +9 hk
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Luleå
Hoj
BMW K1200S, Tricolor
Varför inte en BMW K1200S? Finfin allroundhoj...och prestandan räcker :tummenupp
 

Hoppe

Nu +9 hk
Gick med
5 Jul 2008
Ort
Luleå
Hoj
BMW K1200S, Tricolor
Var det inte sporthoj som efterfrågades!? :D :tummenupp Sorry, men upplägget gick ju inte att missa!

Jag såg den komma! :D :D Men faktum är att Bumsen gör inte bort sig i jämförelse med rispuffarna i litersklassen, åtminstone inte prestandamässigt. Men tyvärr så är ju inte den optimala hojen uppfunnen än, den som har grym prestanda, sanslös sportighet och sagolik komfort. Så det blir till att kompromissa om man inte skaffar flera hojar. Tycker personligen att K1200:an är en av de bästa allroundhojarna, med andra ord bästa kompromissen.

Måste dock erkänna att man är lite sugen på att testa en renodlad sporthoj nästa gång. :tummenupp
 

X-up

-
Gick med
5 Jun 2003
Ort
Hemma
Hoj
2-Hjulig
Motorcyklarna du nämner är inga hojar avsedda för skjutsning någon längre sträcka. Jag kan lova att din tjej kommer att hata att åka motorcykel efter ett par turer.

Titta efter ett annat alternativ eller låt tjejen ta kort & skaffa hoj oxå.
Btw, Välkommen & grattis till att du kommit till insikt! :)
 

Fred00

Ny medlem
Gick med
9 Mar 2003
Ort
I skogen
Hoj
Morsans Hornet -06
Semester med tjejen kan du glömma med en gång. I så fall får du titta på helt andra hojar. Hon kommer vilja av från R1:an eller GSX-R:en efter 30 min.
 

Simon86

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Hultsfred
Hoj
Ingen än
Angående det där med tjejen så väntar hon bara på att bli 21 för att ta eget kort för obegränsat vilket blir nästa sommar så det är ingen större fara hehe.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Om du är född 86 (tänkte på ditt nick) kan det vara ett tips att kolla försäkring på hojjarna du är intresserade först. Tänkte mest om du ska skaffa R1 06 -> frammåt eller liknande. Själv är jag född 84 och har svårt att ha hoj nyare än typ 02-04, men visst det handlar ju om hur mycket pengar man har och prioriterar såklart. Om du inte redan kollat försäkring på liknande hoj så tror jag du kan bli lite chockad över hur mycket bolagen tar för unga med sporthoj :)
 

Simon86

Ny medlem
Gick med
15 Mar 2009
Ort
Hultsfred
Hoj
Ingen än
Tackar för tipset angående försäkring. Jag har kollat lite smått på försäkring men bara på nätet. Tror en halvförsäkring skulle ligga på runt 18k på länsförsäkringar. Vet dock inte hur det fungerar om det går att ställa av den där ? Jag får ringa runt och höra lite när det närmar sig sen.

Skylinen kostar runt 23k om året på mig så den är ju inte överdrivet billig heller :D
 

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Ort
oped
Hoj
Rossis förra
köp vilken tusenkubikare du vill. du kommer garanterat byta ett par hojar genom åren. gillar du r1:an mest just nu så lovar jag dig att du inte kommer bli besviken på körkänslan.
 

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen
Tackar för tipset angående försäkring. Jag har kollat lite smått på försäkring men bara på nätet. Tror en halvförsäkring skulle ligga på runt 18k på länsförsäkringar. Vet dock inte hur det fungerar om det går att ställa av den där ? Jag får ringa runt och höra lite när det närmar sig sen.

Skylinen kostar runt 23k om året på mig så den är ju inte överdrivet billig heller :D

Kollade halvförsäkring på min hoj på länsförsäkringar och där skulle den kosta 46000 om året för halv :D (betalar 10000 för halv på folksam..)

Var glad att du inte bor i Stockholm!
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top