Köpt avställd mc, kan man köra direkt?

Kornz

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
Suzuki GSX-R 750 K7
Hej. Har precis köpt en hoj och hojen har varit avställd. Fyllde i ägarpappren och skickade in dom igår och kryssade i rutan för "påställning". Motorcykeln är givetvis försäkrad i mitt namn osv.
Nu till frågan;
Får jag lov att köra med hojen idag? Om ja, vad händer om polisen stoppar mig? Eller måste vägverket registrera ägarbytet först samt påställningen? Besiktning ska inte ske förrens senast maj nästa år så det är ju inga problem.

Tacksam för all hjälp.

Mvh

Jag hade kört med gamla papper och kanske kvitto på mig.

Åker du fast så kommer ju ändå påställningen att synas senare och alltså har du itne längre begått något brott, eller hur?

Ställer på den gör du ju väl via försäkringen, har du försäkrat den så ska det vara lugnt att köra!

Du har ställt på den, tecknat försäkring och förhoppningsvis skrivit ägarbytet från denna dag, då är det bara att gasa. Det brukar ta ca 3-4 arbetsdagar för transportstyrelesen att komma till rätta med dessa handlingar.
Men det spelar ingen roll då dom kollar datumet då du tecknade förs kontra påställning.

Hojen är inte påställd förräns det står i bilregistret att den är det, kolla där när du kan köra.
Om man ställer på eller av via webben tar det direkt men när man skickar in pappret så räknas den dagen de fick pappret. Så är det ju tydligen när man försöker ställa av i samband med ägarbytet och det kan väl alla som fått räkningar från TFF vittna om.

Det viktiga är att du tecknat en trafikförsäkring. Har du en gällande sådan vid datumet för ägarbytet så har du inget att frukta. Det finns undantag då man får framföra ett avställt fordon utan att ha det påställt (kortaste vägen till och från besiktning), fordonet måste dock ha en trafikförsäkring.

Rent juridiskt så kan du inte hållas ansvarig för att vägverket/transportstyrelsen inte registrerar din påställning, (eller om postgången krånglar) i tid vid ägarbytet.

Jag skulle köra från datumet jag tecknat trafikförsäkring utan att blinka.

Det viktiga är att du tecknat en trafikförsäkring. Har du en gällande sådan vid datumet för ägarbytet så har du inget att frukta. Det finns undantag då man får framföra ett avställt fordon utan att ha det påställt (kortaste vägen till och från besiktning), fordonet måste dock ha en trafikförsäkring.

Rent juridiskt så kan du inte hållas ansvarig för att vägverket/transportstyrelsen inte registrerar din påställning, (eller om postgången krånglar) i tid vid ägarbytet.

Dock tråkigt om man skulle få en bot pga skiten, får hoppas dom har fixat det imorgon

Det där är inget bra råd, det är rentav fel.
Så här står det på transportstyrelsens web (man hittar det om man följer länken som VS hade i sin post) :
För att du ska kunna köra ett fordon måste det vara påställt. Det innebär att du som ägare måste ha en trafikförsäkring och betala fordonsskatt för fordonet. Ett avställt fordon som du vill börja använda måste ställas på.
Fordonet kan du börja använda från påställningsdatumet. Du kan inte begära påställning från ett datum bakåt i tiden utan påställningen gäller från och med den dag vi registrerar din anmälan. I normalfallet är det den dag som anmälan kommer till oss eller det datum framåt i tiden som du anger i din anmälan.

Ställer på den gör du ju väl via försäkringen, har du försäkrat den så ska det vara lugnt att köra!

Nej. Jag är helt säker på det eftersom jag haft helförsäkrat sen april. Men avställt sen 2010 visade det sig i lördags när en spekulant gjorde en slagning på min hoj. Surprise de luxe liksom.
Men tvärtom ska det tydligen funka, ställer du av den så går försäkringen automatiskt över till garageförsäkring.

Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back