Köpt hoj, skaffa kort..

maline_

Ny medlem
Gick med
4 Apr 2011
Hoj
-85 kawasaki zx
Tja. Jag har köpt en Kawasaki zx. 600 cc.(-85a) -Så jag kan lära mig att köra, både hemma och på körskola. Blir lektionerna billigare med egen mc? Om jag inte vill ha skinnställ, vilka kläder ska jag då köpa med skydd, som är lika bra? Eller är stället ett måste?
Om jag ska köra upp på min egna, måste den ha en motoreffekt på minst 40 kW. Var hittar jag den informationen?
Som ni förstår kan jag inget om detta, tycker bara att det är jäkligt kul att köra.. :)
Så tacksam för svar!

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Körskolorna brukar inte tillåta egen hoj.

Finns inget annat som är lika säkert som skinnställ, men nöjer du dig med nästan lika säkert finns det betydligt bekvämare allvädersställ.

Effekten cykeln är reggad på står i reg-beviset. Eller på transportstyrelsen om du knappar in regnummret

sjukihuve

lite snett är också rakt
Gick med
21 Oct 2008
Hoj
yamaha xj6
ingen aning om du får köra din egna motorcykel på skolan för isf måste du ju ha någon som kör/övningskör dit den med/utan dig.

sen med kläder anser jag ett skinställ som sitter bra på kroppen och de styckvisa skydd/stövlar man köper till.
jag fick höra när väl jag köpte hoj att om jag inte hade råd med kläderna så fick jag inte köpa cykeln vilket jag tackar min högra hand idag då kläderna är fasligt viktiga.

sen på sista frågan så har du svaret här, http://www.korkortsportalen.se/jag-ska-ta-korkort/motorcykel/

lycka till och välkommen in i vrån!:)

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Hoj
R1
Har aldrig hört en skola som INTE tillåter egen hoj. Många kan till och med komma hem till dig om du inte bor för långt bort och "hämta" dig och din hoj :) Men ja på uppkörningen så måste du köra en hoj som är reggad som tung mc utan begränsning. Och ska du köra på skola så är det ju bättre då du kan vurpa o klanta dig hur mycket du vill med deras utan att det gör något osv, och dom förser dig ju med kläder osv också :) Men det är ju kanon om du har möjlighet att köra privat också med dina egna, hojvana får du ju i vilket fall oavsett hoj, men även bra att du får koll på hojen som du så småningom kommer köra upp på(aldrig fel att testa flera hojar). Och ett bra skinnställ är, precis som skrivet ovan, oftast/alltid säkrare om du skulle ramla.

Och hojen gällande uppkörning ska ha:
* Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
* Motorns effekt får inte understiga 35 kW.
Eller har dom ökat till 800 nu? :O

Men i vilket fall så kan du alltid ha körskolans hoj vid uppkörning, brukar kosta ungefär 1000 spänn att hyra den till det.

Lycka till :)

dow

Ny medlem
Gick med
12 Jun 2009
Hoj
Ducati 748
Och hojen gällande uppkörning ska ha:
* Motorns slagvolym får inte understiga 700 cm³.
* Motorns effekt får inte understiga 35 kW.
Eller har dom ökat till 800 nu? :O

Detta är ändrat från i år. Nu gäller det som ovan nämnts i en länk, dvs:
Behörighet A (obegränsad):

Från den 1 april 2011 ska provfordonet ha en cylindervolym på minst 595 cm3 och en motoreffekt på minst 40 kW. Tidigare regler för provfordonet gäller också, men under en övergångsperiod. Det innebär att du fram till den 18 januari 2013 även kan välja att använda ett provfordon som har en cylindervolym på minst 700 cm3 och en motoreffekt på minst 35 kW.
Observera att det inte går att kombinera de nya och det gamla reglerna för A obegränsad. Det är antingen eller som gäller. Det betyder att en motorcykel på 650 kubik och 37 kW inte kan användas vid prov.

Behörighet A, (begränsad):

Provfordonet ska ha en cylindervolym på minst 375 cm³ och en motoreffekt på högst 25 kW. Förhållandet mellan effekt och tjänstevikt får vara högst 0,16 kW/kg.

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Välkommen :tummenupp Kawasaki ZX600 ifrån 1985 också känd som GPZ600R är inte enligt mitt tycke en bra nybörjarhoj då den har:
1. En framåtlutad körställning.
2. Handtagen är riktade mot dig.
3. Begränsat styrutslag.
4. Speglarna sitter långt bort.
5. Relativt tung.
6. Antidykningssystem.
7. Inte skoj vid nedlägg.

Det som dock talar till din fördel är:
1. Låg sitthöjd.
2. Effekt över 40kw så den klarar uppkörningskravet.
3. Bra bromsar.
4. Trevlig prestanda.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Ang. att köra på körskola med egen hoj.
Jag frågade om detta när jag tog kortet förra sommaren och fick ett tvärt nej, deras försäkring täcker inte olyckor som kan inträffa under körlektionerna.
Vet att det här inte gäller för alla körskolor (olika försäkringar, min körlärare formulerade sig dåligt?) men kolla med din körskola.
För övrigt kan jag rekommendera att köra upp med körskolans hoj, dessa är oftast lättare att köra upp med (jäkligt schysst svängradie brukar de ha).

Foccan

Som en schäfer....
Gick med
21 Mar 2011
Hoj
R1
Hm, här i Uppsala verkar ingen ha emot att man övningskör med egen hoj osv men antar det är olika. Men som tidigare sagt, kolla runt lite bland körskolorna där helt enkelt :) Och om du ändå ska köra på körskola så är det rätt dumt o nöta på dina egna saker när du kan nöta på deras, ingår ju i priset liksom :p

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...