Köpte jag fel jacka? (Lindstrands)

pieng

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
2004, Kawasaki ER-5
Hej,
Köpt min första hoj förra veckan och har köpt gore tex byxor av en kompis. Skor å handskar e på gång =). Idag köpte jag en jacka hos en handlare, som dom sa va bra grejjer och godkänd. Men ni som har erfarenhet... Har jag gjort ett dumt köp säkerhetsmässigt?

Kommer köra en del i stan men blir väl lite landsväg och så också antar jag. Vad tror ni med erfarenhet?

Jag hade lite problem med att fixa direktlänken in i posten. Men sök på = "lindstrands +504100 +motorcycle" på google och välj första resultatet så får ni se jackan. Är det helt dumt så har jag kvittot och kan lämna tillbaka i så fall. Kan jag få lite tips och synpunkter? Tyckte jackan hade ett bra pris och satt riktigt bra.

MVH En ny mcfantast och medlem på forumet, Pierre

KGK

1200
Gick med
1 Jan 2006
Hoj
KGK
vet inte hur mycket CE-märkningen är värd men ryggskydd måste du köpa till

# Reglerbara CE-godkända skydd (axlar, armbågar?)
# Kan kompletteras med Back Converter, CE-godkänt

daniel83

Ny medlem
Gick med
24 Nov 2007
Hoj
En stor moppe
Kan inte se varför den skulle vara sämre än någon annan textiljacka. Köp ett ryggskydd bara så blir det nog hur bra som helst.

pieng

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
2004, Kawasaki ER-5
Kan inte se varför den skulle vara sämre än någon annan textiljacka. Köp ett ryggskydd bara så blir det nog hur bra som helst.

Ja, ryggskydd har jag köpt till :). Nä jag tänkte för vissa verkar prata om curdon eller nått som är ett väldigt slitstarkt tyg. Denna jacka verkar inte ha det så tänkte se om det är ett dåligt köp eller något sådant.

Mvh

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ja, ryggskydd har jag köpt till :). Nä jag tänkte för vissa verkar prata om curdon eller nått som är ett väldigt slitstarkt tyg. Denna jacka verkar inte ha det så tänkte se om det är ett dåligt köp eller något sådant.

Mvh

Lindstrands är inget dåligt märke vad gäller kvalité och säkerhet.

/J

tarm

fu
Gick med
29 Apr 2008
Hoj
vtr1000f
Jag hade just nu legat mumifierad på sjukhus om jag hade den jackan istället för mitt Spyke skinnställ. :tummenupp

Välkommen till forumet!

zussi

TELGETOK
Gick med
13 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 600

Det är en jättebra jacka du har köpt.:tummenupp

CE-Märkningen är äkta och det är ordentliga krav för att få den.

Det viktiga är att det är rätt storlek och att du ställer in ex ärmvidden så att skydden sitter ordentligt. (både axel och armbågsskydd.)

Det är ju en jacka som är Sydd med HI-ART tekniken som ökar nötningsstyrkan med 500% (skyddar även extra på utsatta ställen).

DryWay+ membranet gör att du håller väder och vind ute samtidigt som kroppen kan andas och släppa ut överskottsvärme och fukt.
(+tecknet står för att det är mer töjbart och bibehåller funktionen även under extrema påfrestningar , som på knäna och i häcken.)
Men endast om du inte använder bomullskläder under.
Polyester & ylle är att föredra.

Du kan köpa Back-Converter till jackan om du vill eller ett löst ryggskydd som du har under jackan (alltså inte i). :)

Jag använder hellre ett löst ryggskydd. det sitter lite tajtare på kroppen känns det som.:va :D

Det är en kanonjacka och snygg är den också!!!

KOMA

War inside my head
Gick med
19 Mar 2007
Hoj
CB1000RA
Jag köpte samma jacka i Lördags och är väldigt nöjd.Jag har ju bara tänkt
att använda denna samt mina lindstrands city camo byxor när jag åker fram och tillbaka till jobbet eller vid en kortare tur.Vid mer aktiv körning,ja då åker skinnstället på.

pieng

Ny medlem
Gick med
17 Jun 2008
Hoj
2004, Kawasaki ER-5

Det är en jättebra jacka du har köpt.:tummenupp

CE-Märkningen är äkta och det är ordentliga krav för att få den.

Det viktiga är att det är rätt storlek och att du ställer in ex ärmvidden så att skydden sitter ordentligt. (både axel och armbågsskydd.)

Det är ju en jacka som är Sydd med HI-ART tekniken som ökar nötningsstyrkan med 500% (skyddar även extra på utsatta ställen).

DryWay+ membranet gör att du håller väder och vind ute samtidigt som kroppen kan andas och släppa ut överskottsvärme och fukt.
(+tecknet står för att det är mer töjbart och bibehåller funktionen även under extrema påfrestningar , som på knäna och i häcken.)
Men endast om du inte använder bomullskläder under.
Polyester & ylle är att föredra.

Du kan köpa Back-Converter till jackan om du vill eller ett löst ryggskydd som du har under jackan (alltså inte i). :)

Jag använder hellre ett löst ryggskydd. det sitter lite tajtare på kroppen känns det som.:va :D

Det är en kanonjacka och snygg är den också!!!

Tack för feedbacken. Vet att en tygjacka aldrig skyddar på samma sätt som ett läderställ vid torrt väder, men har sett att vissa jackor är kevlarförstärkta osv, men det kanske inte är värt det om det blir mkt mer pengar eller nått. Men hur som så känns det bra att få höra lite sånt här när det är första gången man köper mckläder. Vet ju av erfarenhet att många butiker bara vill sälja vad dom än kan ;D. Så tack igen!

Jag köpte samma jacka i Lördags och är väldigt nöjd.Jag har ju bara tänkt
att använda denna samt mina lindstrands city camo byxor när jag åker fram och tillbaka till jobbet eller vid en kortare tur.Vid mer aktiv körning,ja då åker skinnstället på.

Kul att höra! Jag känner mig rätt nöjd jag med, nu efter att köpångesten har lagt sig ;). Nä men förstår vad du menar, och är nog med på din linje med. Jag har väl kanske iofs tänkt ta lite längre turer också i 110 men är medveten om att läderställ är att föredra vid lite aktivare körning. Men ekonomin tillåter inte det just nu efter nytt hojjköp, men skall försöka skaffa det senare i sommar eventuellt till nästa vår.

En :tuttar har talat, du är kung i den jackan med andra ord.:hojraket

:tummenupp

doller

Medlem
Gick med
21 May 2008
Hoj
2008 Yamaha FZ6 N
ang jackor från Lindstrands

Tjena Pieng!

Jag vill bara säga att jackor från Lindstrands är väldigt hållbara. Själv hade jag oturen att köra ner i ett dike pga rullgrus efter att ha slagit ner ordentligt i asfalten först. Olyckan kanske skedde i max 45 km/h men inte en enda skråma blev det på varken jacka eller byxor, (fick dock byta stövlarna eftersom de blev något nötta av asfalten). Jag använder samma kläder än idag och är jättenöjd med "Lindstrands kittet".
Jackan jag har är av märket Lindstrands men inte den du har utan en annan se länken:
http://www.jofama.se/motorcycle_wear/product_details.php?id=60&cid=4
Jackan ha "HiArt" tekniken också...

Jag har som andra i detta forum skrivit, ett separat halvarsson ryggskydd. Väldigt bra måste jag säga.

Tror inte du kommer bli besviken.
Kör lugnt och lycka till.

MVH Doller

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Jag tycker inte du skall köpa det inyggda ryggskyddet. Jag har ett som jag inte använder i skinnstället p.g.a tycker det för kort. jag kör med danise vawe ryggskydd, som är helventilerat.
Pesonligen använder helst skinnställ när vädret tillåter, annars får det bli textil.

Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
.............Vet att en tygjacka aldrig skyddar på samma sätt som ett läderställ..........................
:tummenupp

Nej. Du vet inte. Du har hört människor säga att textil aldrig skyddar lika bra som läder. Viss skillnad. Liksom du säkert hört att plasthjälmar skyddar dåligt vilket inte är sant.

Historiskt sett har textilställ varit underlägsna på grund av att det varit svårt att få upp slitstyrkan till samma nivå som läder. I dagsläget finns det textilställ som har samma eller bättre slitstyrka som läder. Dock är det fortfarande en ganska stor variation. Ett billigt textilställ har ofta avsevärt sämre slitstyrka än läder eftersom man använder billigare tyger. Ett bra textilställ har inte sämre slitstyrka än ett skinnställ.

Den jackan som du köpt har har relativt slitstarkt tyg. Kanske inte lika högt som om det varit invävda kevlarfibrer och grejor men jag tror nog att du kan vara ganska övertygad om att du har köpt en jacka som kommer att ge dig ett bra skydd om du någon gång har oturen att göra en marksyning.

Nyheter
Försäljningsrekord för BMW Motorrad

Efter att ha sålt 210 408 m...

BMW R 18-modeller uppdateras

Screenshot BMW R 18 och ...

Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy