Kör folk den typ av hoj dom verkligen vill eller finns det en imagefråga?

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
En tanke nu på lördagkvällen efter några glas rött men en debatt är alltid rolig o ha.
Kör alla dom hojar dom verkligen vill köra eller vågar folk prova sig fram olika typer av hojar?

Har ett par exempel där omgivningen är sporthojar vs custom o då är det ingen snack om att man köper en "motsats".
Många är bestämt glidare vs sporthoj utan att ens testat något annat. Körglädjen borde vara mer än en image.
Hur ofta ser man nån från raggarkulturen tex komma med en fetpimpad skyline?

Kom tänka på de för nog har vi alla lite fördomar mot vissa hojar och jag har säkert nån hoj jag tänker att en sån kommer jag aldrig att ha.
Bytte "ner" mig till en gubbigare Yamaha TDM men vem säger att det är ett nerbyte från en ZX600 men i image är det väl det. Jag själv, med min körstil och mest stadskörning känner att det är det bästa jag gjort. Stortrivs med hojen på alla sätt.

Detta är inget inlägg där jag påstår att sporthojare eller custom snubbar är några som vill bara posera utan mest en fundering. Självklart har alla sina stilar men frågan är om det inte ofta är en image också iaf bland dom yngre kanske?

Nu kommer jag säkert bli grillad på alla sätt men vi kör på det:näsblod

sportbike

mod
Personal
Gick med
1 Oct 2005
Hoj
no
Det som förvånar mig är att så många ber den stora massan välja hoj åt dom, utan egna preferenser alls.
Känns krystat.

Dildo

Ny medlem
Gick med
14 May 2011
Hoj
KTM 625, Yamaha TDM 850, Kawasaki ZZR600-08, VFR Rc36, Yamaha YZ 250
Det som förvånar mig är att så många ber den stora massan välja hoj åt dom, utan egna preferenser alls.
Känns krystat.

Och självklart om den stora massan består av en viss typ av hoj så blir valet just den typen :va

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Skrockar alltid lite när jag ser fullkittade nybörjare som precis tagit lappen (& ett lån), & munderar sig i det allra hetaste skinnstället :rock, sen vinglar dom omkring & ser lite världsvana ut ett tag tills dom säljer hela rasket & köper en bekväm nakenhoj & textilställ...:hihi

Murmeldjuret

Gudomlig sporthojare
Gick med
21 Mar 2010
Hoj
701 Enduro, KLV1000
Den hoj jag vill köra?
Tja.. hade valet vart helt fritt utan vare sig ekonomiska eller praktiska faktorer så hade jag nog kört nåt annat ja.
Men jag e nöjd med min kompromiss =)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Kåplöst och kalsongbyten efter bombrepor, klart man är nöjd med sin hoj :tummenupp
Fast innerst inne så vill jag köra motard :gråta

Dex

Medlem
Gick med
8 Jun 2011
Hoj
Honda CB 1000RA
Intressant fundering från TS som jag själv funderat en del kring. Jag tror absolut att det är så att många kör en viss typ av hoj för att ha "rätt" image, oavsett om man vill vara en custom-åkare eller sporthojsnisse. Har man väl satt sig in i ett visst fack så kan det nog vara ganska svårt att ändra sig. Har en kompis (inte jag själv alltså) som kör sporthoj, men som hellre vill ha en custom. Dock inte så troligt att han kommer att byta eftersom flera då skulle komma med mindre smickrande kommentarer kring val av hoj :3freak

zopilote

I minoritet
Gick med
19 Jan 2004
Hoj
2021 Moto Guzzi V7, 2017 Vespa GTS300
Samma här. Inom de ekonomiska ramar jag befinner mig just nu kör jag den hoj JAG vill ha, sen får folk tycka vad de vill... Hade däremot ekonomin inte spelat roll, hade det stått en Multistrada 1200 i garaget, men jag vägrar köpa leksaker för lånade pengar. :(

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Folk som knappt borde få köra moppe tjackar det tyngsta dom har råd med för att vara stekiga på Rosen eller Sveavägen. :rolleyes:

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Har ägt ett 30-tal hojar, ironiskt nog är nog den vettigaste & roligaste den jag kör nu, ett hemmabygge, nakenhoj som kostat mig lite men som är sjukt kul att köra, man hittar sin väg tids nog, nyttigt att testa sig fram, som det mesta här i livet :fakta

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
Folk som knappt borde få köra moppe tjackar det tyngsta dom har råd med för att vara stekiga på Rosen eller Sveavägen. :rolleyes:

Japp, det gjorde jag o jag är helnöjd.
Är man talanglös och saknar personlighet är ju det ett bra sätt att höja självförtroendet :)

Incognito

Ny medlem
Gick med
12 Dec 2010
Hoj
Speed Triple -06
Jag skiter fullständigt i grupptryck och vad andra tycker är häftigt, dock kör jag inte det jag vill köra pga försäkringspremier som är helt åt helvete för höga :)

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Hoj
600+650+800+1000x2
Bra fråga.

Personligen kör jag de hojar jag vill köra. Speciellt en av dem.

Men jag säger ingenting om andra typer av motorcyklar. Det finns fördelar och nackdelar med alla sorter.

Ibland lånar jag en Virago 535 och njuter av fåtöljkänslan men framför allt av alla förvirrade blickar hos andra motorcyklister när jag glider fram på den i integralhjälm och skinnställ med knäpuckar. :hihi

StreetfighterGBG

Musclemachine
Gick med
7 Jul 2007
Hoj
1st ZX9R Streetfighter White Edition, 1st Honda SP1, 1st Aprilia Tricolore, 1st GSX-R 1000 K4 Svart, 1st ZX9R Streetfighter Dreams, ZX9R Streetfighter Ghost Editionl
Jag bygger om hojarna så de blir som jag vill ha dem. Om andra uppskattar dem så är det ett stort plus.
Men skaffa hoj som jag tror andra vill ha? Aldrig!

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Jag har bara köpt det jag verkligen velat ha för de pengar jag har haft o tillgå, även mha lån ibland.
Har dock aldrig behövt sätta mig på pottkanten ekonomiskt då jag alltid väljer beggat med några år på nacken.
Att inte tänka själv o agera därefter är en dödsynd enl mig. Enda hojen jag köpte utan o tänka själv var den första en Yamaha TT600E.. den var ny o billig o farsan övertygade mig i unga år

Emilgreen

Ny medlem
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
GSXR1000k3 VTR1000 Firestorm
Jobbar som mc mek så har ju provat ganska många hojjar av alla slag(mest yamaha)
Ja föresrar sporthojjar på grund av utseendet, känslan, användbarhet, motorefekten ect har 2 st, en gsxr o en vtr och dem 2 är perfekt o byta imellan då o då, kan rekomendera den uppsättningen:) Köpa en glidare e inget för mig, de kan man göra om man fyller 40 o har ont i knäna:)

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Kör hoj för min egna skull, skulle aldrig falla mig i tanken att köpa en hoj bara för att passa in någonstans, men sen är jag inte den sortens människa heller...

Men om jag kör den hoj jag absolut allra helst vill köra just nu? Förmodligen inte, men där är det ekonomiska medel som sätter stopp, inte någon sorts grupptryck :katt

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tycker jag har en bra kompromiss som är OK på det mesta.
I kombination med gammel-hyndan att crusa med funkar det riktigt bra.

Men skulle vilja ha:
-BMW K1600GT (långa touringturer]
-Sunkig Africa Twin (lära mig köra grus)
-KTM 1190 Adventure (köra grus så in i helvete när jag lärt mig)
-Ducati 1199 Panigale (köra bana)
-MV Agusta BRUTALE 800 (bara köra)
-HD Sportster 1200 (glida 2km till cafét)
-Honda CBX 1000 (för ljudet)

Men sen vill jag ha min fru kvar också...:rolleyes:

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom