Kör inte för fort i Norge!!!

Backe

Farsa
Gick med
15 Mar 2003
Hoj
Honda motard
Visst har vi höga böter och jobbiga körkortsindragningar i Sverige men jämför man med Norge så ligger vi bra till. Eller vad sägs om fängelse för fortkörning?

Läs mera HÄR
:huvet

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Man ska tydligen va glad för att man bor i sverige då...

Fängelsle för fortkörning, eh, ja... Jag ska inte flytta till Norge iaf... :huvet

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Shit pommes frites! Visst har dom vackra vägmiljöer, men glöm att jag åker dit igen.. Sitta på kåken i Norge för en vardagsomkörning? Nääh.. :3freak

Nu kom jag dessutom på att vi när vi var där och tourade fick för oss att vi skulle knäppa lite "åkbilder", dvs tjejen bakpå tog kort under färd.
Vid ett tillfälle körde vi med bra marchfart på en underbart slingring väg där vi hade en brant bergvägg på vänster sida och fjord på höger, och tänkte att fjorden kunde bli en fin bakgrund. Alltså glider jag upp på vänstersidan om en av våra färdkamrater och ligger där i mötandes fält medans tjejen plockar fram kameran, tar av sig en högerhandsken och tar kortet. Precis då, i en vänstersväng dyker en polisbil upp ganska snabbt bakom kröken och jag viker kvickt tillbaka till rätt sida med tillräcklig men inte stor marginal.
Oturligt nog hann inte tjejen ta kort på de två fågelholkskonstaplarna bakom vindrutan, men samtidigt kanske man ska skatta sig lycklig att dom inte vände så att man åkt på att rensa fisk i 18 månader för framkallande av fara för polisgutt.. :D

Last edited:

Majk

Guest
Ja och det är tur man inte bor i Finland och är rik samt åker dit för fortkörning, för där är det inkomstbaserat...hörde nyss om en It-miljonär som kört för fort jag tror han bötade ca 1,5 mille...men det hade han råd med :D

KawaF3771

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GS 500 E -99
Majk skrev:
Ja och det är tur man inte bor i Finland och är rik samt åker dit för fortkörning, för där är det inkomstbaserat...hörde nyss om en It-miljonär som kört för fort jag tror han bötade ca 1,5 mille...men det hade han råd med :D

Det tycker jag är rättvist... ska ju drabba alla lika hårt det som för mig är typ 20€ är ju 1.5 miljoner för honom

Kahobe

Guaranteed Carbon Free
Gick med
20 Mar 2003
Hoj
KAwasaki, 5½xHOnda, 3xBEnelli, m fl..
Backe skrev:
Visst har vi höga böter och jobbiga körkortsindragningar i Sverige men jämför man med Norge så ligger vi bra till. Eller vad sägs om fängelse för fortkörning?

Läs mera HÄR
:huvet

Efter att ha läst länken så var kanske Björn Rosengrens snack om "den sista sovjetstaten" inte helt fel...
Har inte varit i Noreg sen vintern 1980, och då gick det fort med bilen, osaltat och osandat..inga speeding tickets iaf..

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Det stämmer att dom är hårda i Norge. Men så håller folk också begränsningarna. Är det 90 så kör man i 90, vägarna är inte dimensionerade hör högre hastigheter för den delen heller.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Vi har tourat i Norge flera ggr och kört flera hundra mil på fina krokvägar, man måste hålla igen speciellt i utkanten av byar, men uppe på fjället så går det ofta ohälsosamt fort, men med tanke på dom hårda straffen så tar vi nog det lite lugnare i år :D

Inte så kul att sitta i finkan och äta kokt torsk med potatis en månad :död

Nyheter
Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...

Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars

De två första dagarna i mar...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...