Kör låga 1.18 vill köra 1.15 till midsommar och sätta 1.13 innan säsongen är slut

psxcare

Feldoserad
Gick med
4 Nov 2005
Ort
Värmdö
Hoj
ZZ-R600-90, Grand Prix Havremoppe-95, R1-01
Jag hävdar att man åker snabbare tider om man: har bromsat i god tid, hög fart in i sväng, behåll fart i sväng med gas, långsamt ur sväng.

Min körstil i ett nötskal. Men min definition av hög fart in i sväng delas knappast av er som vågar köra fort på riktigt :)
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Det är inte så bråttom med att få ner överkroppen. Det är när du är nere mot max nerlägg som det är riktigt viktigt att hänga ut ordentligt. Sedan spar du det sista tills du "medstyr" upp hojen, då skall känslan vara att hojen reser sig men skallen håller sig lika nära asfalten ändå.
...
View attachment 389086View attachment 389087View attachment 389088View attachment 389089

De här första bilderna, är det hur man ska eller in ska hänga ut menar du? För det ser lite avigt ut... :va
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
Så jag har omvänd svårt att se att att en effektiv körstil någonsin skulle vara meningslös, oavsett förarens hastighet.
Med ledning av trådskaparens bilder är det uppenbart att han inte sitter fullständigt fel på sin motorcykel.

Att utöver detta avgöra vad som är ”en effektiv körstil” är knappast möjligt eftersom alla utvecklar olikheter anpassade efter fysionomi, reaktionsförmåga och önskade säkerhetsmarginaler.

Därför lär de flesta goda råd i den här tråden vara ganska värdelösa (men säkert välmenande). Jag tror det finns överväldigande evidens för att modellinlärning – att försöka efterlikna andra som gör det man själv vill kunna göra – är det som utvecklar en förares kompetens. Inte försöka läsa sig till vad som är ”effektivt” och vad som är ”fel”.
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
1 - det är just precis modellinlärning Sandfållan sysslar med här. Det finns ett problem med att kåporna tar i. Då löns det inte kika på WSS, tänka "det ska gå att köra som Sofuoglu", åka ut och vurpa. Eller det blir i varje fall dyrt och farligt. TS har kostat på sig en hel del kurser och träning och är därför väl skickad att avgöra i vilken riktning han vill utvecklas. Och vilka råd han vill lyssna på.

2 - Sandfållan tar in råd och synpunkter, lägger upp en plan för vad han vill ändra på, sedan åker han ut och gör det, vartefter han utvärderar om det var bra och behåller eller förkastar de förändringar han gjort. De råd han ber om och får är det varken Du eller jag som ska utvärdera - det är upp till TS att sköta den delen.

3 - Som sagt - det finns många skolor men få (eller inga) facit. Däremot tror jag att en körstil som ger en jämn och hög belastning på däcken genom hela kurvan ger störst förutsättningar för framgångsrik utveckling och skapar störst marginaler, för oförutsedda kalamiteter eller ytterligare fartökning. Detta vet TS om och utifrån det får TS utvärdera de råd han får från mig.

Nu tycker jag vi låter Sandfållan utvärdera vilken modell som funkar bäst för honom och om det hjälper när det gäller markfrigången. OK?

Med ledning av trådskaparens bilder är det uppenbart att han inte sitter fullständigt fel på sin motorcykel

Att utöver detta avgöra vad som är ”en effektiv körstil”...

...Därför lär de flesta goda råd i den här tråden vara ganska värdelösa (men säkert välmenande).

...modellinlärning – att försöka efterlikna andra som gör det man själv vill kunna göra – är det som utvecklar en förares kompetens. Inte försöka läsa sig till vad som är ”effektivt” och vad som är ”fel”.
 
Last edited:

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Kommer längre sammanfattning och även video.

5 Pass med fokus endast på kroppsförflyttning,Position och spårval idag. Transponder avstängd och allmänhetensåkning + 1 licens pass resulterade i att när jag slog på transponder licens pass 2 och körde 3 varv efter bästa förmåga dock med en del marginaler kvar för oförutsedda saker resulterade i PB :)

1.13.067 :banana:banana:banana:banana:banana:banana:banana Årets mål nått med råge!!! Det är en sänkning med 1.2 sekunder sen förra bandagen som då sattes på helt nytt gummi. Dagens däck hade rullat 2 heldagar när detta sattes utan att ha vänt på det än :)


Stort tack till Hansi och Roffe.s som tagit sig tid och utförligt förklarat och gett råd :)


mylaps.png

Det är en beggad transponder tydligen döpt till south coast racing team ::))

Plats 17 av 47 licenskörare är jag mer än nöjd med :)
 
Last edited:

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Grattis Fållan, kungligt jobbat! Det är roligt att Du tänker lite på oss, men jobbet har Du gjort helt själv, ingen annan har rattat moppen:)

Ser fram emot lite mer info, hur sittställningen funkade, om markfrigången blev bättre och rent allmänt hur Du upplevde ändringarna.

Åter igen, en stor, fet :tummenupp
...5 Pass med fokus endast på kroppsförflyttning,Position och spårval idag...
...resulterade i att när jag slog på transponder licens pass 2 och körde 3 varv efter bästa förmåga dock med en del marginaler kvar för oförutsedda saker resulterade i PB :)...
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Fifan va bra!
Sent from my RM-821_eu_euro1_349 using Board Express
 

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Ort
Helsingborg.
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Faktiskt tror jag att du har rätt i sak (få lite distans till jakten på varvtider) men HELT fel när det gäller sättet (köra gata). Jag vågar påstå att INGEN med någotsånär hojrutin blir snabbare på bana genom att köra gata!

Ingen blir snabbare på bana av att köra gata, däremot blir man långsammare på gatan om man kör bana.

En spinoff som är bra.
 

SuperTed

SDK #4694
Gick med
24 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2004, ZX10R
Plats 17 av 47 licenskörare är jag mer än nöjd med :)

Detta är en intressant tråd där mkt tips kommer fram som inte bara TS kan dra nytta av. Men det är en sak som förstör allt enligt mig av dig som TS själv och det lyser igen på just sådana här kommentarer. Var det en tävling eller varför ens tillägga detta? Jag har ingen direkt koll, men bara för att man har licens så måste man väl inte vara snabb och således behöva bli jämförd med.

Din utvecklingskurva har ju drastiskt förbättras till det positiva vilket är kul att se och läsa om, men jag skulle gärna vilja se dig lägga krutet i jämförelse med andra ute på riktiga rejs och inte på träningar och bandagar.

I övrigt hoppas jag det går i samma takt med utvecklingen.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Modellinlärning vid ett tangentbord?

Orka?

Jag kommer aldrig tjäna pengar på denna sport och dom som hjälper mig och många andra läsare gör detta på sin fritid och av sitt goda hjärta.

Jag är Roffe.s och dom andra evigt tacksam och mig har dom hjälpt massor i min utveckling. Räcker inte det?
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Detta är en intressant tråd där mkt tips kommer fram som inte bara TS kan dra nytta av. Men det är en sak som förstör allt enligt mig av dig som TS själv och det lyser igen på just sådana här kommentarer. Var det en tävling eller varför ens tillägga detta? Jag har ingen direkt koll, men bara för att man har licens så måste man väl inte vara snabb och således behöva bli jämförd med.

Din utvecklingskurva har ju drastiskt förbättras till det positiva vilket är kul att se och läsa om, men jag skulle gärna vilja se dig lägga krutet i jämförelse med andra ute på riktiga rejs och inte på träningar och bandagar.

I övrigt hoppas jag det går i samma takt med utvecklingen.


Är för feg för riktiga race och när jag väl bestämt mig för att ställa upp kommer frugan och säger att jag lovat bort mig på annat redan.

Kanske jag hinner få ihop det så jag kan köra sprinten imorgon. Men annars tycker jag det är väldigt roligt att jämnföra sina tider med dom jag delar banan med under en licensträning/bandag. Alla kör vi på samma bana just den dagen med gummirester,saneringsmedel,hala fläckar o.s.v Går inte att jämnföra rättvisare än så.

Men stör du dig kan du ju alltid hoppa över och läsa detta är ju trots allt lite av min egen EGO tråd där JAG bestämmer innehållet.

Känner mig inte allt för diplomatisk och är trött efter en heldag på banan SRY.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Vet inte vilket pass det var. inte första inte heller sista i allmänhetens åkning.

1&2





3&4





5&6




Tack för bilderna och att du länkar dom :Bugar:Bugar

Hmmm på vissa bilder ser det lite bättre ut kroppen mera i attack mode. Men på andra så sticker jag upp huvudet för att vad det verkar se efter vart det är jag ska :)

Mera övning behövs det iallafall!!
 

Radare

Bannad
Gick med
22 May 2007
Ort
Kilsmo
Hoj
Dnepr
...dom som hjälper mig och många andra läsare gör detta på sin fritid och av sitt goda hjärta.
Jag är inte säker på att man hjälper någon som vill sänka sina medelgoda varvtider genom att ge den personen tips. Min erfarenhet är att övning bakom snabbare förare är det som hjälper.
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Jag är inte säker på att man hjälper någon som vill sänka sina medelgoda varvtider genom att ge den personen tips. Min erfarenhet är att övning bakom snabbare förare är det som hjälper.


Min erfarenhet är att dom tips Hansi och Roffe gav mig igår ledde till en stabilare cykel idag, Slut på kåpskrapandet och en putsning på PB´t med 1.2 sekunder.

Vems erfarenhet ska jag utgå ifrån?
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Jupp. Som en förberedelse för sin egen mängdträning.
Modellinlärning vid ett tangentbord?

Ser jättefint ut, Du prickar apex och kör förutsägbart och fint. Finns saker att slipa till (t ex snabbvänstern efter hårnålen, i vart fall de tidiga varven i videon) men generellt sett kanonkörning ;)
...Här kommer video på när jag trissar upp tempot lite och testar vad dagens övningar lett till.

Och här tror många av vi andra att Du har fel. Du refererar gärna till MotoGP - hade Du rätt skulle Du göra ett helt gäng analytiker, rådgivare och loggtekniker arbetslösa;) OT - Det finns faktiskt en skröna om ett gäng Luleå-killar som skulle träna, lejde in en gammal Kalixlegend som tävlat i finska serien och bad honom hjälpa till. När de anlände till Virtasalmi för träning sa legenden kort: "-Följ mig, så får Ni en bra tid" och SVOOOSH - så var kan borta :) Jag är glad för Din skull om det räcker med en snabb rygg för att utvecklas, men acceptera gärna att många av oss andra behöver lite mer tid och lite mer kunskap för att övertyga vår stackars hjärna om att det vi står i begrepp att göra verkligen kan fungera. Okey?
Jag är inte säker på att man hjälper någon som vill sänka sina medelgoda varvtider genom att ge den personen tips. Min erfarenhet är att övning bakom snabbare förare är det som hjälper.
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top