Köra 12V kylbox i bilen

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Tjena,

Jag har en BMW X3 med relativt fläskigt batteri på 90 Ah. Har en 12V-box på som drar 47W = 3,92 A. Är det bara att åka och köra boxen över natten ibland nu på semestern? T.ex. 10 timmar = 40Ah borde ju vara lugnt på ett sådant batteri? Det kommer att höra till ovanligheterna att köra så långa tider utan bilen igång och jag kommer att köra ganska långa sträckor på Norrlandsturné.

Orsaken till frågan är om jag riskerar batteriet på något sätt: http://www.exide.nu/pdf/EXIDE_Valj_ratt_batteri.pdf

"Gör inte misstaget att använda ett vanligt startbatteri som fritidsbatteri. Startbatterier är konstruerade för att avge mycket ström under kort tid, men i båten, husvagnen och sommarhuset behövs istället ett batteri som är både uthålligt och har bra laddningsmottaglighet."

Tja. Det innebär ju teoretiskt att du tömmer batteriet till hälften.
Det innebär väl mer eller mindre att du djupurladdar batteriet. Det kommer inte startbatteriet att må direkt jättebra av. Men å andra sidan om du gör det någon dag så är det nog inte någon direkt katastrof heller.

Jag skulle misstänka att du kanske förkortar livslängden på batteriet något men det är nog ytterst marginellt.

Däremot är det ju djävulskt tråkigt om du ska starta bilen och kylboxen tömt lite för mycket av batteriet så den inte orkar gå igång.
Jag skulle rekommendera att koppla in en skyddsgrej före boxen.
Det finns på mekonomen bland annat. Du kopplar in den i cigg uttaget före boxen och så kopplar du in boxen i den och när batterispänningen sjunker lite för mycket så bryter den strömmen till boxen. Då ska man alltid ha tillräckligt med ström kvar för att det ska gå att starta.

Alright, läste det där om "vakt" och kanske fixar en. Batteriet är nog relativt svindyrt, listas för $500 vilket i svenska pengar säkert blir duktigt dyrt, så jag vill ogärna sabba det.

/Niklas

Tja. Det innebär ju teoretiskt att du tömmer batteriet till hälften.
Det innebär väl mer eller mindre att du djupurladdar batteriet. Det kommer inte startbatteriet att må direkt jättebra av. Men å andra sidan om du gör det någon dag så är det nog inte någon direkt katastrof heller.

Jag skulle misstänka att du kanske förkortar livslängden på batteriet något men det är nog ytterst marginellt.

Däremot är det ju djävulskt tråkigt om du ska starta bilen och kylboxen tömt lite för mycket av batteriet så den inte orkar gå igång.
Det finns på mekonomen bland annat. Du kopplar in den i cigg uttaget före boxen och så kopplar du in boxen i den och när batterispänningen sjunker lite för mycket så bryter den strömmen till boxen. Då ska man alltid ha tillräckligt med ström kvar för att det ska gå att starta.

Alright, läste det där om "vakt" och kanske fixar en.

Vad kan en sån däringa vakt/skyddsgrej tänkas heta om man vill försöka googla fram en?!

Kan vara intressant att ha en sådan i båten eftersom jag tror att jag är för snål för att köpa en sån där 4000-kronorsbox.

Edit:
Ah, nu hittade jag.

"Urladdningsskydd". 179:- hos Kjell & Co
http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=44129

Samma produkt men ännu billigare:
"Batteriskydd" 99kr
http://www.jula.se/batteriskydd-12-v-129953

Last edited:
Finns risk att du inte får igång bilen sedan, i synnerhet om batteriet har "något" år på nacken. Jag har själv råkat ut för att en kylbox dragit ur bilbatteriet (120Ah "dieselbatteri") under en dag, trots att man räknat på förbrukning - men det var baserat på att batteriet var purfärskt, vilket det inte var.

Ett extra fritidsbatteri i bagaget och som underhållsladdas från bilen (med diod-funktion), är kanske en bättre variant.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick