Tjena,
Jag har en BMW X3 med relativt fläskigt batteri på 90 Ah. Har en 12V-box på som drar 47W = 3,92 A. Är det bara att åka och köra boxen över natten ibland nu på semestern? T.ex. 10 timmar = 40Ah borde ju vara lugnt på ett sådant batteri? Det kommer att höra till ovanligheterna att köra så långa tider utan bilen igång och jag kommer att köra ganska långa sträckor på Norrlandsturné.
Orsaken till frågan är om jag riskerar batteriet på något sätt: http://www.exide.nu/pdf/EXIDE_Valj_ratt_batteri.pdf
"Gör inte misstaget att använda ett vanligt startbatteri som fritidsbatteri. Startbatterier är konstruerade för att avge mycket ström under kort tid, men i båten, husvagnen och sommarhuset behövs istället ett batteri som är både uthålligt och har bra laddningsmottaglighet."
Jag har en BMW X3 med relativt fläskigt batteri på 90 Ah. Har en 12V-box på som drar 47W = 3,92 A. Är det bara att åka och köra boxen över natten ibland nu på semestern? T.ex. 10 timmar = 40Ah borde ju vara lugnt på ett sådant batteri? Det kommer att höra till ovanligheterna att köra så långa tider utan bilen igång och jag kommer att köra ganska långa sträckor på Norrlandsturné.
Orsaken till frågan är om jag riskerar batteriet på något sätt: http://www.exide.nu/pdf/EXIDE_Valj_ratt_batteri.pdf
"Gör inte misstaget att använda ett vanligt startbatteri som fritidsbatteri. Startbatterier är konstruerade för att avge mycket ström under kort tid, men i båten, husvagnen och sommarhuset behövs istället ett batteri som är både uthålligt och har bra laddningsmottaglighet."