Köra bana i sommar?

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Tja, som topic lyder!
Är det någon med hundratjufemma som vågar sig ut och smiska de stora grabbarna i sommar? :banana

Själv hade jag tänkt hinna med någon eller några körningar på Knutstorp, fast det är ju inge vidare ifall man är ensam 125a där så käppen i hjulet just nu är polaren som tycker att "det är för dyrt". :huvet

Den fick hamna i OT delen då det mest är en intressekoll, ifall seriöst intresse finns att åka iväg några stycken så kan vi ju ta en tråd i samåkningsdelen eller pm!

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Om du klämmer in en körning på en vanlig SMC-kurs (ej sporthojskurs) så tror jag inte att du behöver oroa dig för att vara långsammast.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Om du klämmer in en körning på en vanlig SMC-kurs (ej sporthojskurs) så tror jag inte att du behöver oroa dig för att vara långsammast.

Jo, tanken var ju något sådant.
Enda gången jag har kört bana innan var på riskutbildningen på körskolan och det vart ju en svängig jeffla gokartbana så hoppas på att öva upp mina färdigheter denna säsongen och tjöpa mig en 125/250 räser till nästa år att smiska bana med!

Gröön

Trivs på banan!
Gick med
20 Nov 2006
Hoj
Triumph Daytona 675 -08 Banhoj, GSX-R 750 Banhoj
Knutstorp? med Sydskånesemse då eller? :)

Jag körde väl 7 bandagar med min Mito och det kvittar om man är ensam 125a på banan, det är så jäkla kul ändå! I alla fall när det svänger, går det rakt fram så vill man gärna har 100 hästar till....men kör man i gul grupp med SSEMSE så behöver man inte oroa sig för att inte hänga med. :)

LÄNK: http://www.sydskanesemse.nu

Bara till att skapa en inloggning.

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
För er på 125:eek:r som är sugna..

Ni kommer att bli rejält ifrånåkta på rakorna, men det innebär också att ni inte är ivägen eftersom ni är lätta att köra om för de som är snabbare (mkt värre med bromsklossar som har 180 häst att sätta in på rakan :().

Och 4 the record... På bana gör kurvhastigheten mer än man tror. Det går nog att köra ifrån rätt många med obetydlig effekt också om det är så. Jag kapade ca 2 sek när jag halverade effekten, så det är inte bara bra med mkt motor.

Och hur som... Skit i allt det, åk bana, ha så sjukt kul det bara går och lär er så mkt ni orkar. :tummenupp

• Gilla
Reaktioner: SGM

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
sök er till motardgubbarna. det åks en del på gokartbanor runt om i landet. billigare, roligare och bättra storlek för en 125a ;)

vi kör i borås för er som bor i närheten. måndag, onsdag och några söndagar.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
sök er till motardgubbarna. det åks en del på gokartbanor runt om i landet. billigare, roligare och bättra storlek för en 125a ;)

Nu blev jag intresserad, finns det verkligen chans att få köra på gokartbana? Trodde det endast var genom knix-kurser, det hade jag tänkt försöka mig på i år om de godkänner hojen...

Var i borås? Viskafors?

Edit: Kan tillägga att jag inte är medlem i någon klubb heller, skulle tro att det blir problem då...
Edit 2: Kraschpuckar och uppsamlingskärl? I så fall håller jag mig nog till knix på ett par år :död

Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Nu blev jag intresserad, finns det verkligen chans att få köra på gokartbana? Trodde det endast var genom knix-kurser, det hade jag tänkt försöka mig på i år om de godkänner hojen...

Var i borås? Viskafors?

Edit: Kan tillägga att jag inte är medlem i någon klubb heller, skulle tro att det blir problem då...
Edit 2: Kraschpuckar och uppsamlingskärl? I så fall håller jag mig nog till knix på ett par år :död

allvarligt hur jobbigt är det?

skateboardhjul och gängstång på axlarna. tejpa fast en bit plast eller skruva en hockeypuck på pinnarna. petflaska som uppsamlingskärl. gå med i en klubb, är du under 20 kostar det 115 kr eller nåt att vara medlem i kortedala mk. förberedelser under 500 spänn och 2 timmars jobb och du kan åka minst 2 gånger i veckan...

det handlar om viskafors ja...

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
allvarligt hur jobbigt är det?

skateboardhjul och gängstång på axlarna. tejpa fast en bit plast eller skruva en hockeypuck på pinnarna. petflaska som uppsamlingskärl. gå med i en klubb, är du under 20 kostar det 115 kr eller nåt att vara medlem i kortedala mk. förberedelser under 500 spänn och 2 timmars jobb och du kan åka minst 2 gånger i veckan...

det handlar om viskafors ja...

Jo jag förstår att jag låter som en slacker, men de grejerna jag räknade upp är ju inte de enda för att få en godkänd hoj? Att borra hål i alla muttrar jag kan hitta gör det ännu mer omöjligt att sälja hojen när det är dags.
Förstå mig rätt nu, men jag tror inte att jag ännu har råd att förverkliga mina drömmar.

Tror att du vet precis vad jag menar. Att se det som "gänga en axel och tejpa dit en pet-flaska" är nog inte rättvist för hur mycket det kommer att kosta. Det ena leder till det andra* men sure, du har facit i hand och kan säga om det var värt. Det hoppas jag att det är :)

* = edit

Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Jo jag förstår att jag låter som en slacker, men de grejerna jag räknade upp är ju inte de enda för att få en godkänd hoj? Att borra hål i alla muttrar jag kan hitta gör det ännu mer omöjligt att sälja hojen när det är dags.
Förstå mig rätt nu, men jag tror inte att jag ännu har råd att förverkliga mina drömmar.

Tror att du vet precis vad jag menar. Att se det som "gänga en axel och tejpa dit en pet-flaska" är nog inte rättvist för hur mycket det kommer att kosta. Det ena leder till det andra* men sure, du har facit i hand och kan säga om det var värt. Det hoppas jag att det är :)

* = edit

tro mig jag vet precis vad det handlar om, och det är precis så enkelt som det låter.

för att träna behöver du inte najja några bultar. på alla banor behöver du inte ens kraschpuckar. för att få köra på rallycross banan i borås behöver du bara uppsamlingskärl.

till din tvåtaktare behöver du göra följande för att kunna träna på 99% av alla banor som kretsar inom motardsporten.

-m6 gängstång (biltema, 23 spänn på biltema)
-4 m6 nylock muttrar, (har du säkert hemma)
-lite brickor beroende på hur seriöst du gör det.
-Skateboardhjul (99 spänn eller nåt på biltema)
-2 st hockeypuckar (eller liknande till fotpinnarna)
fästs enkelt med 2 cm spikband och två träskruv till varje pinne.
andra lösningar är typ skärbräda från ikea, funkar att tejpa fast om du bara ska köra ett par gånger, plastkorkar till 25 liters dunkar etc etc. vad fan som helst som hindrar din fotpinne att förstöra asfalten.
-En petflaska av valfritt fabrikat (1 kr pant?) att köra ner slangarna från förgasaren + ev växellådsventilation.

Sen är det en bra grej att tömma kylaren på glykol. waterwetter eller vattenpumpssmörjning från biltema ist för glykol (glöm inte köra i glykol till hösten igen om du kör/förvarar hojen i minusgrader)

Handla detta på listan och säg till mig innan du kommer så hjälper jag dig på plats om du inte äger en bågfil och lite fantasi...

Glömde iofs att detta förutsätter att dina hjulaxlar är ihåliga, är dom inte det går det att lösa på annat sätt. Men det är ändå pisslätt fixat.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
tro mig jag vet precis vad det handlar om, och det är precis så enkelt som det låter.

för att träna behöver du inte najja några bultar. på alla banor behöver du inte ens kraschpuckar. för att få köra på rallycross banan i borås behöver du bara uppsamlingskärl.

till din tvåtaktare behöver du göra följande för att kunna träna på 99% av alla banor som kretsar inom motardsporten.

-m6 gängstång (biltema, 23 spänn på biltema)
-4 m6 nylock muttrar, (har du säkert hemma)
-lite brickor beroende på hur seriöst du gör det.
-Skateboardhjul (99 spänn eller nåt på biltema)
-2 st hockeypuckar (eller liknande till fotpinnarna)
fästs enkelt med 2 cm spikband och två träskruv till varje pinne.
andra lösningar är typ skärbräda från ikea, funkar att tejpa fast om du bara ska köra ett par gånger, plastkorkar till 25 liters dunkar etc etc. vad fan som helst som hindrar din fotpinne att förstöra asfalten.
-En petflaska av valfritt fabrikat (1 kr pant?) att köra ner slangarna från förgasaren + ev växellådsventilation.

Sen är det en bra grej att tömma kylaren på glykol. waterwetter eller vattenpumpssmörjning från biltema ist för glykol (glöm inte köra i glykol till hösten igen om du kör/förvarar hojen i minusgrader)

Handla detta på listan och säg till mig innan du kommer så hjälper jag dig på plats om du inte äger en bågfil och lite fantasi...

Glömde iofs att detta förutsätter att dina hjulaxlar är ihåliga, är dom inte det går det att lösa på annat sätt. Men det är ändå pisslätt fixat.

Tackar :) Tyvärr är endast bakaxeln ihålig, så får fundera lite över framaxeln. Kanske kan jag få en ny svarvad, får försöka fiska här på sh. Den är dock konstigt konstruerad om jag tänker rätt, lossar den nån gång i veckan och tar kort. Tror tyvärr att det inte räcker med att borra igenom hatten/toppen på "skruven", för den verkar solid från andra sidan...

Men resten löser sig. Är banan öppen under sommaren? Antar att det är webbsidan www.fmckboras.se som gäller?

OliverKmark

Rostfri
Gick med
22 Nov 2010
Hoj
Kawasaki Z1000 -14

Det är ju roligt att man bor så långt ifrån allt .. :huvet

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Tackar :) Tyvärr är endast bakaxeln ihålig, så får fundera lite över framaxeln. Kanske kan jag få en ny svarvad, får försöka fiska här på sh. Den är dock konstigt konstruerad om jag tänker rätt, lossar den nån gång i veckan och tar kort. Tror tyvärr att det inte räcker med att borra igenom hatten/toppen på "skruven", för den verkar solid från andra sidan...

Men resten löser sig. Är banan öppen under sommaren? Antar att det är webbsidan www.fmckboras.se som gäller?

hemsidan stämmer bra.

Fram är inte jättenoga. du kan göra använda andra konstruktioner genom att sätta en liten puck på en av skrivarna till gaffelbensskyddet eller nåt.

Fixar du resten så kommer du inte bli nekad på borås. har du barkbusters? det har jag tagit för givet men det är oxå ett krav.

Eas94

Sporthojsnörd
Gick med
10 Nov 2009
Hoj
Honda Hornet 600 -04
hemsidan stämmer bra.

Fram är inte jättenoga. du kan göra använda andra konstruktioner genom att sätta en liten puck på en av skrivarna till gaffelbensskyddet eller nåt.

Fixar du resten så kommer du inte bli nekad på borås. har du barkbusters? det har jag tagit för givet men det är oxå ett krav.

Förhoppningsvis nästa vecka kommer jag ta kort på axeln, och sedan fundera. Misstänker att den är lättare konstruerad än vad jag tror, skulle gärna få det ordentligt gjort. Gör nog en tråd här sen och fiskar efter nån med svarv...

Barkbusters förstod jag att jag måste ha, hur är det med kvalitén på billiga barkbusters? Biltema har ju ett par med aluminiumskena, hoppas på att dem kommer från racetema och inte feltema. De är ju sjukt billiga om man jämför med bättre grejer från 24mx t.ex. :brinnerup
Funkar dem eller är det ett stort no no no? :ajjabajja

edit: Är det krav på plastskydd på handskyddet, eller räcker det med metallskenan? Har fått intrycket av att alla kör med plastskyddet, men det i sig gör ju ingen nytta...

Last edited:

t4pp3r

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Mar 2006
Hoj
KTM 450 SMR
Förhoppningsvis nästa vecka kommer jag ta kort på axeln, och sedan fundera. Misstänker att den är lättare konstruerad än vad jag tror, skulle gärna få det ordentligt gjort. Gör nog en tråd här sen och fiskar efter nån med svarv...

Barkbusters förstod jag att jag måste ha, hur är det med kvalitén på billiga barkbusters? Biltema har ju ett par med aluminiumskena, hoppas på att dem kommer från racetema och inte feltema. De är ju sjukt billiga om man jämför med bättre grejer från 24mx t.ex. :brinnerup
Funkar dem eller är det ett stort no no no? :ajjabajja

edit: Är det krav på plastskydd på handskyddet, eller räcker det med metallskenan? Har fått intrycket av att alla kör med plastskyddet, men det i sig gör ju ingen nytta...

jag hade nog kört nån variant med nån liten plastplugg på gaffeln om inte axeln är ihålig. fram är som sagt inte jätteviktigt att ha. det är sällan det tar i.

biltemas barkbusters funkar men plasten spricker vid första krasch typ. många kör med enbart aluskena och det duger men det kan vara bra att ha nån plast på styränden iaf.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...