Köra budbil, bra el. käftsmäll?

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Hoj
Triumph street triple RX
Börjat tröttna lite på mitt yrkesval, och funderar på ett arbete där man jobbar självständigt men möter mkt folk. Budbil tänkte jag då. Jag gillar att köra bil och gillar att utmana mitt lokalsinne.

Vilka typer av budbil finns det? (A eller B-kort för min del)
Ska man köra åt mindre privata Express-firmor eller typ schenker/dhl?
Vad akta sig för?
Arbetsklimat?
Lön? Fast?

Tänkte flytta till västkusten i vår, så det är nästan dags att börja klura lite på detta. Nuvarande yrket möbelsnickeri är kreativt och konstnärsaktigt. Men jag tjänar mindre än 69åriga Gun-IngaBritt i kassan på Ica, och kroppen tar stryk. Jag är morgontrött så att gå upp "byggar-stajl" 05:30 kommer snart bli min död :huvet

Skulle vara kul att höra era erfarenheter! Håll er inte bara till mina frågor utan kom gärna med något annat intressant!

Last edited:
Varför inte servicehantverkare?! Åka runt till Sven och Greta och spika några väggar eller banka lite kök och sådant?! :)

Jag har en dröm.

Jag har burit på min dröm länge.

Det perfekta dra-in-dinarer-kneget.

Alltså, jag må vara en smula naiv, men finns det budbilsfirmor, (B-kort), där man gör längre körningar i landet och inte bara stressar runt i byn mellan diverse hak och tuffa reklambyråér? Vart skulle man söka sig isåfall?

/perris

Jag sätter mig inte i en budbil igen...

Jag tror det är ett varierande jobb och då menar jag i den mening att det kan vara både skit och riktigt bra. Får du ett jobb där du åker som en jävla vettvilling hela dagarna fram och tillbaka så ser jag ingen skillnad mot att köra taxi i storstaden, och det är bättre betalt.
Men som Perris beskriver det, får du ett liknande jobb så kommer du säkert trivas. Jag funderade ett tag på att skaffa mig en bil och c-kort men orkade inte med kortet. Det hade varit skönare att sitta i bil hela dagarna än att stå och bygga eller dylikt...

Jag har en dröm.

Jag har burit på min dröm länge.

Det perfekta dra-in-dinarer-kneget.

Alltså, jag må vara en smula naiv, men finns det budbilsfirmor, (B-kort), där man gör längre körningar i landet och inte bara stressar runt i byn mellan diverse hak och tuffa reklambyråér? Vart skulle man söka sig isåfall?

/perris
Vet inte om det finns specifika budbilsfirmor med flera förare men det finns däremot ensamåkare. Vi brukar anlita sådana ganska ofta som får kuska land och rike runt, ibland ända ner till östeuropa. Och ja, det är svinigt bra betalt.

Jag jobbar på DHL så känner mig manad att svara :)

Antingen kan man ha ett kurirjobb då du har ett område där du kör dina distributioner dagligen, paketdistribution hos DHL kan till exempel innebära en fullastad bil på morgonen och sen är du hos kanske 80 företag och lossar paketgods. Eller så kör du en längre runda med expressgods, då är det färre stopp, mindre gods men längre körsträcka. Dessa rundor har samma upplägg dagligen med särskilda tider man ska vara i olika orter/på olika platser.
Sen kan man ju jobba på en ren budfirma, där är ju variationen betydligt större, ena dagen ska du köra ut nallebjörnar (eller vad fan som helst) till varenda dagis i staden, nästa dag ska du köra en pall till Umeå så fort det bara går.. Jag tror att såna jobb kanske oftare ger mer pengar eller åtminstone mer arbetstimmar om man är villig att slita häcken av sig för pengar..
Självklart finns det massa olika jobb men det mesta kan nog generaliseras enligt ovan. Fasta turer körs ju oftast av de stora logistikföretagen (DHL/Schenker/Posten/DSV/UPS/Fedex osv) eller underleverantörer (åkerier). Budfirmor är ofta lokala, men även Jetpak kanske kan räknas dit. Det finns hur som helst ganska stora variationer i bud-branschen. Så det är ju upp till dig vad du vill göra. Tryggheten är väl också större hos större firmor som har fasta körningar/fasta scheman.

Gillar man att köra bil, hålla igång och träffa massa folk samt inte gnäller när man måste släpa lite lådor, så är det ett grymt jobb, åtminstone några år, men det är väl inte heller nåt man räknar med att jobba med tills man är 40.. Ytterligare en fördel är att jobbet är väldigt självständigt, du är ju ensam i din bil större delen av dagen och väljer hur och i vilken ordning du vill göra saker. Och det brukar ju vara främst unga människor så man får schyssta kollegor.

Lön beror på anställningsform, men en heltid som budbilschufför har enligt transports avtal 20400 plus premiekomp. Antar att det är vad de flesta transportfirmor går efter (posten ligger lite lägre de har ett annat avtal). Detta är efter ett års erfarenhet, lönen är nån tusenlapp lägre som helt grön i yrket.

Styckegods, eller som i ditt fall paket rör jag helst inte! Men jag är ingen "hoppa in och ut människa", utan gillar långfärd.

Jag själv låter helst bli budbilsbranschen, men det är en bra väg in i lastbilsbranschen, ifall det intresserar dig. För allt som oftast får alla börja med skitrundan och arbeta sig uppåt! Detta slipper många som "budat".

Har jobbat på poståkeriet.

Det är ungefär som leica skriver.

Personligen tyckte jag väldigt mycket om att jobba där, det är ett väldigt självständigt jobb och man träffar mycket människor. Sliter dock på kroppen.

Jag har också funderat på att börja köra budbil eftersom jobben och efterfrågan tryter inom det jag är utbildad till (som är tryckare), har kollat lite på dhl och dem andra, men dem verkar typ aldrig söka folk till dem tjänsterna, nån som har nå tips på hur man kommer i kontakt med dem tjänsterna?

Jag har också funderat på att börja köra budbil eftersom jobben och efterfrågan tryter inom det jag är utbildad till (som är tryckare), har kollat lite på dhl och dem andra, men dem verkar typ aldrig söka folk till dem tjänsterna, nån som har nå tips på hur man kommer i kontakt med dem tjänsterna?
Man går dit och nävahälsar.
Samt ger fan i att ljuga.

Tack för bra respons!
:tummenupp

Det är alltid bra att höra folk berätta om sina jobb, vissa hatar medans andra gillar. Jag har inget emot att langa paket eller stora föremål, lyfter och bär grejer gör jag 8h om dagen ändå. Men just nu står man på ett betong-golv hela dagen och ser samma 4 personer varje dag. Borde vara rätt gött men jag har noll gemensamt med dem.

Jag vet inte vad jag skulle kunna tänka mig för budjobb, egentligen så kan både små-rutter med många stopp passa, likväl som långrutter.

Hade en kompis som körde vanlig personbil och körde både 2 och 40mils resor. Ofta saker som MÅSTE vara på plats samma dag. Det skulle passa mig :)

*/ ?>
Nyheter
Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Nya idéer för tvåtaktsmotorn

Kawasaki har lämnat in en p...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare

Custom Motor Show ställer ä...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Den 3-5 juli slår vi upp po...

Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!

Boka din plats på Gotland R...

Förarkurser på Nürburgring

Nu är datumen för båda föra...

Brembo presenterar TrackTribe

Brembo presenterar TrackTri...

21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026

Stora Motorcykelkatalogen 2...

Back