Köra hoj framåtlutad?

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
*hojlös*
Måste bara fråga, kanske har frågat förut men glömt svaret men HUR FAN orkar ni som kör sporthoj köra som ni gör? Ligga framåtlutade och stödja hela överkroppen på underarmarna.

Njuter ni öht när ni kör hoj? Sjukt jobbigt? Har bara provsuttit sporthoj på MC-varuhus och det räckte för mig... :tummenupp:va

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Man använder inte armarna, det är benen som förankrar dig, och rygg/mage ger stöd och avlastning. Men det är lättare sagt än gjort, sittställningen kräver aktiv körning (och det är väl det den är skapad för).

Svänger det och går undan tänker jag inte på det, blir jag tvingad till att åka rakt så tröttnar man fort.

Ketzer

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
KTM SD 1290 GT -17
Nemas problemas, saknar clip-on känslan ibland.

Hur orkar du ha en hoj där man måste lägga hela kroppsvikten på gashandtaget för att det skall hända ngt? :whip

Yasha

Dammas bitch
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hojlös
Mag-, ben- och ryggmuskler och/eller fartvind. Antingen är man stark och vältränad eller så kör man fort. :krama

Och eftersom alla sporthojsförare är högfartshuliganer vad betyder det? :D

SpaceAce

Azzazzin
Gick med
30 Jun 2008
Hoj
1 st. R1 -09 gata, 1 st. R1 -09 bana
Nej, vi njuter inte ett dugg. Det är bara pest o pina hela tiden.
Längtar bara hem hela tiden man kör...
O man får absolut inte klämma med knäna runt tanken eller spänna
ryggmusklerna tex. för att avlasta armarna...

• Gilla
Reaktioner: SGM

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Hoj
Trajja TT600 -02
det beror lite på rutan till hojen också.
rätt utformad så är det lungt att "kryssa" i 150-200 då man ligger o vilar mot fartvinden.
Den blir som en mjuk kudde :)

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Man vänjer sig, upprätt är mer bekvämt kan jag hålla med om:tummenuppHade du kört en custom däremot så hade jag kontrat hur man orkar sitta bakåtlutad i gynställning hela tiden..

Bollox

Hell 'n gore
Gick med
5 May 2003
Hoj
Scott
Man måste sitta framåtlutad när man provsitter i butik. För man sitter upprätt sen ute på vägen när man uiilar... :yoparty

Jo, lite jobbigt blir det i längden om man kör mycket transportsträckor, som när man ska på semester. Men när man ligger och kör på krokiga vägar tänker man inte ens på det. Jag tänker så lite på det att jag fick en "aha-känsla" när jag läste tips om spänna ryggmusklerna och nypa åt med benen runt tanken. Det har jag inte ens tänkt på att man gör. Det kommer automatiskt.

Corpze

Driftare
Gick med
26 Sep 2006
Hoj
Kawasaki Z750
Jag provade en gixxer 750 i en säsong, sedan avbröt jag försöket, kommer troligtvis inte mer köra sporthoj! Fick ont i handlederna samt ryggslutet efter 30min.

Kan tillägga att jag är två meter lång också! Sjukt roligt att köra sporthoj, men inte i längden :/

Ducce 748

SDK#4860
Gick med
13 Aug 2008
Hoj
Ducati 748, hornet 600
Hojarna är nog optimerad för det de är till för... men nog fattar jag argumentet med varför man ska kunna regga en toksporthoj på vägarna när det är apkurviga vägar (bana) den är gjord för och i trafiken kanske de inte är så smart å åka som en tok på sådana vägar...
1000cc är nog för mycket.... de räcker nog med typ..... 748cc ;)

däremot på sporttouring fattar man ju.. men de går väl bäst rakt fram... (Fördomar)

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Sporthoj's körning e skitjobbigt. Precis som sex.
-Ja man blir ju alldeles svettig o skinnsoffan klibbar fast mot röven o håller på.:tummenupp

Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Det går bra uppåt 80 mil:)
När jag har kört till Nurnbergring 3 gånger 124 mil i ett sträck har jag använt tankväska som packats i lagom höjd!

Och det är nog en träningssak man vänjer sig!
Skulle vilja säga att det är precis tvärtom om man tror att man sitter bättre på en custom eller offroad så tar man gruvligt fel, ont i ryggen efter 30 mil!
Men det är väl en vanesak för ryggen :)

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Hojarna är nog optimerad för det de är till för... men nog fattar jag argumentet med varför man ska kunna regga en toksporthoj på vägarna när det är apkurviga vägar (bana) den är gjord för och i trafiken kanske de inte är så smart å åka som en tok på sådana vägar...
1000cc är nog för mycket.... de räcker nog med typ..... 748cc ;)

däremot på sporttouring fattar man ju.. men de går väl bäst rakt fram... (Fördomar)

Jag kan inte ens läsa det här inlägget... :va

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Sorthojjar är grymt obekväma om man ligger under 180 km/h.

Över det så håller fartvinden upp dig så du hamnar i perfekt balans och kan slappna av.

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Sporthoj's körning e skit jobbigt. Precis som sex.
-Ja man blir ju alldeles svettig o skinnsoffan klibbar fast mot röven o håller på.:tummenupp

Blir du svettig fast du ligger/sitter underst och låter bruden gör allt jobbet? :tungan

Jimmie DK

Medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
KTM LC4 x2
Jag kan inte riktigt svara på tråden, då jag har en sporttouring. På min gamla häck är körställningen ganska avslappnad tycker jag. Tvärtom tycker jag det kan vara svårt att komma ner bakom kåpglaset med det relativt höga styret på GSXF'en, samt att hela hojen är kort. Lägger jag mig ned på tanken kan jag vila näsan på kåpglaset.. Men det kanske mer är kombinationen kort hoj - lång person?

Elffors

Tibnor är min speedshop...
Gick med
21 Aug 2008
Hoj
, Redskapsmotoriserad herrcykel, o en kompressormatad gjutjärnsräser!
Last edited:

-JP-

Are you dead yet?
Gick med
28 Sep 2007
Hoj
Äjjett me kjåssplejn kjänktjaaaft
Det är jobbigt för benen att köra sporthoj.. För armarna? Inte för fem öre om du gör rätt.

COSMOZ 08

Sporthojsnörd
Gick med
23 Apr 2003
Hoj
KTM 990 SMT
En naken hojen med upprättställning är mkt jobbigare att köra i farter över 90 än en hoj med kåpor .

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln