Köra hoj i Istanbul, är det bra eller an*s?

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Hej,

Ska med jobbet till Istanbul och det finns en fridag. Jag tänkte roa mej med att hyra hoj och undrar om trafiken är galenfarlig eller bara kaotisk.

Är det nån som kört hoj i Istanbul? Är det något att bestämt avråda ifrån?

(Jag har vana av att köra stadstrafik/rusning, mc-pendlar sommar och vinter genom stockholm innerstad i rusningstrafik)

Gick med
23 Aug 2007
Hoj
Ducati 1198 S -09
Ska du dit just nu är trafiken troligtvis ganska lugn, men jag rekommenderar nog en vattenskoter istället för en motorcykel. :rolleyes:

TURKEY_FLOODS_A_276204a.jpg

http://sydsvenskan.se/varlden/article548772/Oversvamning-i-Istanbul.html

ladde_79

Sporthojsnörd
Gick med
13 Feb 2007
Hoj
Ktm 990 adventure , ktm 400
Med tanke på översvämmningarna där i istanbul ska du nog hyra båt istället:tummenupp

Men Jag har varit där o jag hade aldrig satt mig på en hoj i den trafiken:gnissla

Slowroller

Skrämmer små barn
Gick med
9 Jun 2009
Hoj
Näe
Har inte kört i Turkiet men jag har upptäckt att dom använder tutan som "härärjagsignal", inte som "hurfankördudinjävlaidiotsignal" som i Sverige. Nästa gång jag e där nere ska jag hyra en hoj. Dom kör inte värre än stockholmare. :D

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Avråder å det bestämdaste! :mattias
Jag har kört mycket i Europa och Paris är det värsta jag upplevt än, Stockholm är en dröm. Men Istanbul... dom har noll respekt för människoliv och det går fort, väldigt fort i trafiken där (120 - 140 km/h med taxi i femfilig motorväg, japp dom räknar vägrenen också, med ideliga filbyten och några plötsliga stopp då och då).

Rusningstrafik i vilken stad som helst i Sverige är att jämföra med en tur på landet mot att köra något fordon öht i Istanbul. Dessutom är staden hysteriskt stor, dom vet faktiskt inte hur många invånare den har. Någonstans mellan 15 och 19 miljoner tror man. Tänk, en diff på 4 miljoner som man har noll koll på...

I övrigt är det en helt fantastisk stad, olika allt annat jag har besökt. :yoparty

Har inte kört i Turkiet men jag har upptäckt att dom använder tutan som "härärjagsignal", inte som "hurfankördudinjävlaidiotsignal" som i Sverige. Nästa gång jag e där nere ska jag hyra en hoj. Dom kör inte värre än stockholmare. :D
Har du varit i Istanbul?? Då vet jag inte vad du sett för del av den stan.

Last edited:

krabbsaltarn

Boom shakalak
Gick med
25 Jan 2008
Hoj
XT660R / X
Tackar för råden,

Jag kollar på plats före jag bokar nåt. Sen får man se om det blir vattenskoter, hoj eller taxi. Det lutar nog åt att inte hyra hoj alls, beskrivningarna påminner om Mexico city, just det där med plötsliga filbyten, antal filer har inget att göra med linjemålning utan hur många som faktiskt ryms i bredd, tuta betyder "här är/kommer jag!"...

(Jag är glad att minst 98 % av bilisterna i Sverige har respekt för väglinjerna.)

Hahaha vattenskoter den var bra ! :D

Nemesis

FÖRBJUD STARSTRIKER
Gick med
1 Feb 2004
Hoj
ZX6R -07
(Jag har vana av att köra stadstrafik/rusning, mc-pendlar sommar och vinter genom stockholm innerstad i rusningstrafik)

:D:D:D
15.000.000 bor i den staden, det ar rusningstraffik dygnet runt.
Din ''stockholmstrafikvana'' kommer inte att hjalpa dig.
Vi hade problem att ga i stan, alla kor som biltjuvar med snuthang.
Se upp vid overgangsstallena.

//J

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Har kört bil i Istanbul, och visst var det en annorlunda trafikmiljö jmf med Stockholms morgontrafik. Dock var det inte såå överjävligt som man kan tro. Kör man defensivt, inte lanesplitar och så vidare, så funkar det. Kul, det är en annan femma... Men vad 17 ska du köra i Istanbul för?

Nyheter
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum