Köra hoj i shorts?!

Biohazard

BKK-instruktör
Gick med
16 Mar 2003
Ort
Skåneland
Hoj
Nightrod
Blir så förbannad! :mad:
Många kräker av sig på oss sporthojsförare om att vi kör som idioter, kör för fort bla, bla, bla.
Säga vad man vill men säkerhetsmedvetna gällande klädsel & utrustning är vi (för det mesta) iallafall!
Men jag vet inte hur många Customhojar jag sett bara IDAG där förare Och/eller passagerare kommit farandes i linne, shorts, t-shirt, sommarjacka, gympadojjor, piratbyxor mm.
Det gör väl lika ont att trilla i 70 eller 90 m. en custom/glidare som m. en sporthoj, eller??! :va
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dom flesta sporthojar jag har sett har kört i jeans å t-shirt sen det blev varmt, "ska ju bara" är nog lika vanligt bland oss som hos kråmpråmarna. Skillnaden är väl att dom inte har nå bättre kläder över huvud taget...
 

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Ort
nu med 4st tjejer
Hoj
HOT AND BLUE
vet inte hur många jag sett redan i år på sporthojar som kör omkring med kortbyxor mm, så det där gäller nog lite överallt
 

R1Björne

grim
Gick med
6 Jul 2005
Ort
Tullinge, Stockholm, Sweden
Hoj
kotte
Blir så förbannad! :mad:
Många kräker av sig på oss sporthojsförare om att vi kör som idioter, kör för fort bla, bla, bla.
Säga vad man vill men säkerhetsmedvetna gällande klädsel & utrustning är vi (för det mesta) iallafall!
Men jag vet inte hur många Customhojar jag sett bara IDAG där förare Och/eller passagerare kommit farandes i linne, shorts, t-shirt, sommarjacka, gympadojjor, piratbyxor mm.
Det gör väl lika ont att trilla i 70 eller 90 m. en custom/glidare som m. en sporthoj, eller??! :va


Sänk dig inte till samma nivå nu som det är på dessa hata sporthojhojkrönikor som florerar i div lokaltidningarna. Det är jättefarligt och jättedumt men det kommer fortfarande finnas folk som tycker det är skönt när vinden blåser i håret... men du har helt rätt!
 

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
vet inte hur många jag sett redan i år på sporthojar som kör omkring med kortbyxor mm, så det där gäller nog lite överallt

Folk får åka i vad dom tycker verkar lämpligt, men jag kan inte hjälpa att faschineras över dom som kränger på sig komlett utrustning, förutom handskarna.

Hur tänker man då?
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Jodå, här körs det i shorts och T-tröja, träningsskor och hjälm på de flesta tvåhjuliga fordon nu i värmen :mad:

En granne var nyss ute på en tur med sin Husa med keps på toppen också:huvet
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
Säga vad man vill men säkerhetsmedvetna gällande klädsel & utrustning är vi (för det mesta) iallafall!

Jupp, med kläder & utrustning, men med körstilen är det värre :gnissla

Tyvärr tror jag det är en viss övertro på kläder ibland (missförstå mig rätt).

Två sidor av myntet:

"Glidare" tenderar med att fuska med skydd+kläder med argumentet att man kör så lungt att inget händer...

"Sporthojare" tenderar att ha en övertro på man köra lite fortare bara man har bra skydd + kläder, men t-shirt eller skinnställ gör ingen större skillnad om du kör in i ett vägräcke/stolpe/träd osv (Hjälm + Ryggskydd gör dock stor skillnad).

Missförstå mig rätt, jag kör ALLTID med full mundering trotts 30 grader varmt.
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Under CustomBike Show i NT förra helgen såg jag pinsamt många SportHojjare i flasshi reklam skinjacka med jeans å jumpadojjer, stå å vingla vid rödljusen på sina hyffsa nya hojar... vet inte riktigt vad jag ska säga men de ser fel ut samt en aningen pinsamt. Posers? kan hända, de va de första jag tänkte på iaf..
 

Pluggen

För mycket är lagom!
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Helvetet
Hoj
Yamaha TRX850, Kawasaki GPZ900
En annan egendomlig sak i sammanhanget är folk som har komplett utrustning själva men som låter passageraren åka endast iförd hjälm, hur tänker folk? Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag klotade i det läget.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Blir så förbannad! :mad:
Många kräker av sig på oss sporthojsförare om att vi kör som idioter, kör för fort bla, bla, bla.
Säga vad man vill men säkerhetsmedvetna gällande klädsel & utrustning är vi (för det mesta) iallafall!
Men jag vet inte hur många Customhojar jag sett bara IDAG där förare Och/eller passagerare kommit farandes i linne, shorts, t-shirt, sommarjacka, gympadojjor, piratbyxor mm.
Det gör väl lika ont att trilla i 70 eller 90 m. en custom/glidare som m. en sporthoj, eller??! :va

Man kan få livshotande skrapsår i 30-40 knyck. Kan inte förstå folk att de tar av sig kläderna när det blir varmt, jag har inte kläder som ett skydd för kylan.
Synd om dem att de inte förstår bättre...själv badar jag hellre bastu i skinnstället, el så kör jag när det är svalare ute, så kan man ju använda shortsen och bada istället för att köra hoj.
 
Last edited:

framhjulssladd

Ute i skogen
Gick med
31 Aug 2005
Ort
Örbyhus
Hoj
ZseX10R
Jag ser grymmare ut i full mundering, och det är naturligtvis viktigast. Kalsonger och hjälm är tillräckligt i denna värme förvisso. Men ett helsvart ställ gör att man inte sitter o degar i gräset i onödan, eller posar för länge på bensinmacken. För övrigt gör skinnstället ganska mycket större skillnad efter 200m hasandes på asfalt efter en krasch i 120 blås, till skillnad mot vad vissa verkar tro. Man måste ju inte träffa en stolpe för att man kör omkull i 120. Man kan ju fråga sig varför Rossi o grabbarna inte kör i kortbyxor annars.. Där, på banorna, finns det ju inte många stolpar!? Fråga dom som har hasat på asfalten hur glada dom är att dom hade skinnställ, alternativt, fråga de söndernötta resterna av nån som inte hade skinnställ hur mycket dom ångrar sitt val.
 

dwestlund

ny bild
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Södra
Hoj
a' Bug Eyed beast -955i -99
Folk får åka i vad dom tycker verkar lämpligt, men jag kan inte hjälpa att faschineras över dom som kränger på sig komlett utrustning, förutom handskarna.

Hur tänker man då?
Hjälm, platta, boots.
Sen klarar man sig, rätt skönt med hanskar med och utan.

:notme
 

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
T7
Jag tycker att det är en betydligt vanligare syn med sporthojar vars förare sitter iklädda shorts, t-short och sandaler än glidarhojar.

..och jag tänker "Jävla idiot!" varje gång.

//En som snart ska dra på sig hela stället och ut och åka i 30° värme.
 

Thyg0d

One by one, the penguins steal my sanity
Gick med
22 Jul 2006
Ort
Bålsta
Hoj
Suzuki GSX 1300 R -99 BMW G650 XMoto
En annan egendomlig sak i sammanhanget är folk som har komplett utrustning själva men som låter passageraren åka endast iförd hjälm, hur tänker folk? Jag skulle aldrig kunna förlåta mig själv om jag klotade i det läget.

Jo det där har gjort mig fundersam massor med gånger...
Tjejen fick inte åka en meter hoj utan komplett utrustning, även fast det innebar flera veckor väntan extra... Samma sak när jag ska ha med
hennes son, han och jag är lika långa så då får han låna mitt goretex ställ, handskar, har egen hjälm osv osv...
Hur tänker man när den man ska värna mest om sitter helt utan skydd??

Åker aldrig en meter utan full utrustning oavsett värme..
 

Fredr28

Ny medlem
Gick med
14 Jan 2006
Ort
Göteborg
Hoj
Hornet 600 (2004)
För övrigt gör skinnstället ganska mycket större skillnad efter 200m hasandes på asfalt efter en krasch i 120 blås, till skillnad mot vad vissa verkar tro.

Precis, där av "missförstå mig rätt". Jag vet att skinnstället gör STOR skillnad därav kör jag ALLTID med full mundering som jag skrev.
Jag har en kompis som "hasade" på asfalten i t-shirt i 70km/h, han har ärr för livet och förlorade mycket blod vid olyckan.

Man kan ju fråga sig varför Rossi o grabbarna inte kör i kortbyxor annars.. Där, på banorna, finns det ju inte många stolpar!?
Exakt, på bana är skinnställ väldigt viktigt då "hasning" är den största faran, på allmän väg är hasning fortfarande livsfarligt men det finns så mycket annat farligt där inga skydd i världen hjälper.
 

LowFlyer

#3570
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Västerås
Hoj
1098S '07, 749S '05, 750 SS.i.e '99
Jag är livrädd för "roadrash" efter en vurpa (i låg fart, grus i kurva) i unga år iförd jeans och skinnjacka, hade en lårkaka som hette duga en hel sommar, tar jävligt lång tid att läka och smärtan är att jämställa med brännsår.

Skulle aldrig åka i något annat än skinn nuförtiden, oavsett värme, hellre stannar jag hemma. Tror att om alla de som far runt i shorts, sandaler och t-shirt helt skulle tänka om om de bara fick känna på hur det känns att glida på asfalt i "bara" 30-50 i bara det skinnställ man föddes i.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top