Köra hoj i shorts?!

Mrs. Laphroaig

Guest
Precis, där av "missförstå mig rätt". Jag vet att skinnstället gör STOR skillnad därav kör jag ALLTID med full mundering som jag skrev.
Jag har en kompis som "hasade" på asfalten i t-shirt i 70km/h, han har ärr för livet och förlorade mycket blod vid olyckan.

Instämmer med dig till fullo.
Har sett många MC olyckor då jag jobbat på IVA och NIVA, minns när ja fick in en kille som åkt omkull i ca 120 km i endast shorts och dragits på asfalten.
tror jag satt i ca 4 timmar och plockade grus ur hans djupa sår och då var det inte ens halvfärdigt. Killen var sövd i en vecka med svåra smärtor och är än idag inte färdigbehandlad och denna olycka skedde för 6 år sedan.
 

eXter

2 Takter Är Rätta Takter
Gick med
16 Jul 2006
Ort
Åland
Hoj
Yz250
Det är bara att inse att vissa måste köra omkull fören dom lär sig...
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
igår så körde jag för första gången utan jacka .. dock med ryggskydd under hoodien
Öööhhh, eehhhh... Du reflekterade aldrig över att det blir svalare om du tar av dig din hoodie, då hade du kanske kunnat ha jackan på dig istället...

Min favoritsysselsättning är att sitta på Café Rosenhill och kolla på alla bajsnödigt coola snubbar som trots 35 graders värme måste ha på sig sin balla hoodie med tribalmönster, trots att jag själv håller på att svimma av värmeslag enbart klädd i kallingar, t-shirt och skinnställ. Att dra på sig en tjock tröja över stället när det är svinvarmt ute är en av livets stora frågor för mig, varför gör man det? Samma sak med buffar (och snusnäsdukar för easy rider-kopior), jag förstår inte hur man är funtad när man drar på sig en fucking halsduk när det är 35 grader utomhus? Herregud, jag föredrar att klä av mig när det är varmt :).

Hellre shorts + t-shirt och sneakers än skinnställ, hoodie och buff när det är varmt.

PS. I morgon ska jag åka hoj till jobbet i jeans, bara så att ni vet DS.
 
Last edited:

P-G

Fiii fan
Gick med
23 Dec 2003
Ort
Bulten
Hoj
S1000RR
Jag måste verkligen be alla moralkärringar i tråden om ursäkt. Jag har just varit ute och kört i shorts (skönt som faan). Om jag hade vetat att så många led av att se hojåkare utan skyddsutrustning skulle jag aldrig gjort det. hoppas verkligen att ni inte mår allt för dåligt och att ni har krafter kvar att klaga på allt och alla i framtiden också.

Än en gång FÖRLÅT:gråta
 

Furis

Är det något jag e bra på så är det allt
Gick med
26 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Mv Agusta F4 & En Monkeybike med 150cc motor
jag vet inte om jag e ensam, men jag har inte lagt märke till någon i Stockholm. Ibland när det är varmt kör jag med skjorta det fläktar skönt in på magen mellan knapparna prova jätte skönt
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag måste verkligen be alla moralkärringar i tråden om ursäkt. Jag har just varit ute och kört i shorts (skönt som faan). Om jag hade vetat att så många led av att se hojåkare utan skyddsutrustning skulle jag aldrig gjort det. hoppas verkligen att ni inte mår allt för dåligt och att ni har krafter kvar att klaga på allt och alla i framtiden också.

Än en gång FÖRLÅT:gråta

Hahaha:Bugar
 

LottaG

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
V-botten
Hoj
Triumph Speed Four -03 samt snålåker på en ZX12R
Visst måste folk få bestämma själva hur dom vill klä sig / skydda sig, MEN det är våra skattepengar och försäkringspengar som sen betalar vården för dom "extra" skador dom ådragit sig pga deras beslut.

Jag vet hur man ser ut efter en mc olycka både med skydd och utan skydd och jag kör/åker ALDRIG utan full mundering.
 

T-Fork

Medlem
Gick med
20 May 2007
Ort
Uppsala
Hoj
Honda CRF450 2004
Istället för att gnälla och gnöla om att folk ska ha ställ och dyl så länka alternativa skyddskläder isf.
Använder jeans och långärmat utöver ryggskydd och stövlar när det är förjäkla varmt ute, då allväderstället är som friggin gallon. :näsblod
Vill ju gärna kunna va sval men ändå va någorlunda skyddad.
 

Perris

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2005
Ort
I stan på landet.
Hoj
Honda plastraket a´la nittiotal!
Från avdelningen lättsamma inlägg;

Om man är så lagd (stofil?) så är det lite intressant ändå att följa vågorna i tråden. Först är det knappt någon som vågar erkänna att de ens knäppt upp en knapp på skinnstället. Sen följer några trotsiga "jag-åker-fan-naken,-full-och blundar-inlägg, och helt plötsligt tycker majoriteten att det är helt och hållet fantastiskt att brumma runt i bara nattskjortan.

;-)

/perris
 

Freddola

Ny medlem
Gick med
23 Jun 2005
Ort
K-town
Hoj
Husa 650, kawwa 250
Visst måste folk få bestämma själva hur dom vill klä sig / skydda sig, MEN det är våra skattepengar och försäkringspengar som sen betalar vården för dom "extra" skador dom ådragit sig pga deras beslut.

Vad tror du rökare kostar oss???
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Ni som kör utan ställ nu i värmen, har ni aldrig drullat omkull med trampcykel eller moppe och fått skrapsår :va

Det har jag gjort och fått ett helt sommarlov förstört:mad: med skrapsår på knän, fotleder och vader efter en liten kullkörning med trampcykel.
Jag vågar inte tänka på hur det skulle sett ut efter en liten marksyning med MC.
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Öhhhh............nu var det väl inte rökarna vi pratade om, eller???

Ditt tidigare inlägg var tvetydigt. Du är för valfrihet, "MEN". Jag antar, rätta mig gärna om jag har fel, att Freddola tolkade det som att du var mot valfriheten att köra utan skyddsutrustning med hänvisning till att det är våra skattepengar och menade därför att rökningen är en större skatteutgift att koncentrera sig på.

Själv är jag intresserad av ett förtydligande. Väger valfriheten över eller väger skattepengarna över? Lagstiftning om full skyddsutrustning eller inte?
 

Sandstrom

Ny medlem
Gick med
30 Aug 2004
Ort
Uppsala
Hoj
GSXR 750
Ni som kör utan ställ nu i värmen, har ni aldrig drullat omkull med trampcykel eller moppe och fått skrapsår :va

Det har jag gjort och fått ett helt sommarlov förstört:mad: med skrapsår på knän, fotleder och vader efter en liten kullkörning med trampcykel.
Jag vågar inte tänka på hur det skulle sett ut efter en liten marksyning med MC.

Jag vet inte exakt var problemet ligger. Men som många i tråden försökt framföra handlar det alltid om en avvägning mellan risker och sin vilja. Det är individuellt. Vissa anser att hoj är för farligt och kör inte hoj. Vissa anser att hoj utan skyddsutrustning är för farligt men att risken med att åka hoj med skyddsutrustning är godtagbar. Vissa anser att risken att åka hoj sakta utan fullständig skyddsutrustning inom städer är godtagbar. Och vissa anser att det är en godtagbar risk att köra allt vad MC:n går i badbyxor. Är det inte härligt att vi tänker olika om risker? Individer som vi alla är.

Tänk såhär. Hur svarar du om någon ställer den här frågan: Har du aldrig sett en MC-förare krocka med en bil och blivit förstörd för livet alternativt dött? Jag skulle inte våga tänka på vad som skulle hända om jag krockade med en vänstersvängande bil.

Du skulle nog svara något i stil med: jag är medveten om den risken men jag värderar MC-åkningen högre. Jag är villig att ta risken eftersom att jag tycker om MC-åkning så mycket.

Är det då så svårt att lämna din egen bubbla och tänka att någon kan svara precis på samma sätt som du men om skyddsutrustning? Vad för svar förväntar du dig annat än precis samma svar som du själv skulle ge om MC-åkning?

Acceptera att vi alla har olika bedömningar av hur stora risker vi vill ta och att det inte finns något objektivt rätt.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Jag vet inte exakt var problemet ligger. Men som många i tråden försökt framföra handlar det alltid om en avvägning mellan risker och sin vilja. Det är individuellt. Vissa anser att hoj är för farligt och kör inte hoj. Vissa anser att hoj utan skyddsutrustning är för farligt men att risken med att åka hoj med skyddsutrustning är godtagbar. Vissa anser att risken att åka hoj sakta utan fullständig skyddsutrustning inom städer är godtagbar. Och vissa anser att det är en godtagbar risk att köra allt vad MC:n går i badbyxor. Är det inte härligt att vi tänker olika om risker? Individer som vi alla är.

Tänk såhär. Hur svarar du om någon ställer den här frågan: Har du aldrig sett en MC-förare krocka med en bil och blivit förstörd för livet alternativt dött? Jag skulle inte våga tänka på vad som skulle hända om jag krockade med en vänstersvängande bil.

Du skulle nog svara något i stil med: jag är medveten om den risken men jag värderar MC-åkningen högre. Jag är villig att ta risken eftersom att jag tycker om MC-åkning så mycket.

Är det då så svårt att lämna din egen bubbla och tänka att någon kan svara precis på samma sätt som du men om skyddsutrustning? Vad för svar förväntar du dig annat än precis samma svar som du själv skulle ge om MC-åkning?

Acceptera att vi alla har olika bedömningar av hur stora risker vi vill ta och att det inte finns något objektivt rätt.

Förmodligen det bästa inlägget någonsin. Verklighetsförankrad logisk argumentation som totalt förnedrar allt motstånd. Dessutom mycket välskrivet.

Äntligen!
 
Last edited:

henrik gasar

Ny medlem
Gick med
12 Apr 2007
Ort
västerås
Hoj
Ingen hoj nu
svårt att fatta hur de är att klota då men ej gjort det än.
Klart det gör ont men om man har kortbyxor eller jeans lär inte göra någon skillnad :va

Ne men det är sååånn kort bit till stranden så jag kan åka i t-shirt och badbyxor.

Och hur många bilister kör inte utan bilbälte??

skinnställ e de enda rätta!

Man gör alltid det man inte får göra!
och så har det varit i alla år:pannkyss
 
Last edited:

Bajen-Sam

Rospigg.
Gick med
28 Aug 2006
Ort
Norrtälje
Hoj
Suzuki M 1800 R2 / BMW R 1150 GS / Suzuki Intruder 1400
Anser att alla får bestämma själva hur de vill vara klädda när de kör hoj, men det som kan få mig att ilskna till på alvar är när föraren kör med full utrustning och passageraren sitter med endast hjälm som skydd. Fattar inte hur dessa förare tänker och ännu värre är det om de har ett barn utan skyddsutrustning på bönpallen. :mad:

Så mina 10cent är klä er hur ni vill men skall ni skjutsa så gör endast det om passageraren är fullt skyddsutrustad, skuldkänslorna om det händer nått lär mildras något då kan jag tänka mig. :tummenupp
 

MotherGoose

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Örebro
Hoj
Yamaha FZ6
Behöver man shorts för att det ska fläkta tillräckligt tycker jag att man ska överväga en EU-moppe.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top