Köra hoj i shorts?!

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Ni som kör utan ställ nu i värmen, har ni aldrig drullat omkull med trampcykel eller moppe och fått skrapsår :va

Det har jag gjort och fått ett helt sommarlov förstört:mad: med skrapsår på knän, fotleder och vader efter en liten kullkörning med trampcykel.
Jag vågar inte tänka på hur det skulle sett ut efter en liten marksyning med MC.

Hur kan en sårskorpa förstöra ett heeeelt sommarlov??? :va
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Jag vet inte exakt var problemet ligger. Men som många i tråden försökt framföra handlar det alltid om en avvägning mellan risker och sin vilja. Det är individuellt. Vissa anser att hoj är för farligt och kör inte hoj. Vissa anser att hoj utan skyddsutrustning är för farligt men att risken med att åka hoj med skyddsutrustning är godtagbar. Vissa anser att risken att åka hoj sakta utan fullständig skyddsutrustning inom städer är godtagbar. Och vissa anser att det är en godtagbar risk att köra allt vad MC:n går i badbyxor. Är det inte härligt att vi tänker olika om risker? Individer som vi alla är.

Tänk såhär. Hur svarar du om någon ställer den här frågan: Har du aldrig sett en MC-förare krocka med en bil och blivit förstörd för livet alternativt dött? Jag skulle inte våga tänka på vad som skulle hända om jag krockade med en vänstersvängande bil.

Du skulle nog svara något i stil med: jag är medveten om den risken men jag värderar MC-åkningen högre. Jag är villig att ta risken eftersom att jag tycker om MC-åkning så mycket.

Är det då så svårt att lämna din egen bubbla och tänka att någon kan svara precis på samma sätt som du men om skyddsutrustning? Vad för svar förväntar du dig annat än precis samma svar som du själv skulle ge om MC-åkning?

Acceptera att vi alla har olika bedömningar av hur stora risker vi vill ta och att det inte finns något objektivt rätt.

Sandstrom
Hur lyckas du få ut så mycket ur frågan som jag fortfarande inte fått några svar på :confused:
"Ni som kör utan ställ nu i värmen, har ni aldrig drullat omkull med trampcykel eller moppe och fått skrapsår :va "

Jag sitter inte i någon bubbla, och ja, jag accepterar att vi alla har olika bedömningar av hur stora risker vi vill ta och att det inte finns något objektivt rätt, gör du det :huvet
 

Nicotin

Guest
tror att dom som åker i shorts och linne :va tänker nog om efter dom rasat i backen...


Jag drar alltid på mig extraskinnet oavsett var jag ska...

Jobbigt att gå omkull i shorts och få hojen över sig samtidigt som man glider på backen..

Men men det är upp till var och en hur dom vill göra...
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
"med skrapsår på knän, fotleder och vader " Tror du det bara blev EN sårskorpa av det :confused:

Nej, antagligen en skorpa för varje sår.. Men inte behövde väl knät och vaden vara helt läkt innan såret på fotleden kunde börja läka????? :confused: :va
 

LottaG

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
V-botten
Hoj
Triumph Speed Four -03 samt snålåker på en ZX12R
Ditt tidigare inlägg var tvetydigt. Du är för valfrihet, "MEN". Jag antar, rätta mig gärna om jag har fel, att Freddola tolkade det som att du var mot valfriheten att köra utan skyddsutrustning med hänvisning till att det är våra skattepengar och menade därför att rökningen är en större skatteutgift att koncentrera sig på.

Själv är jag intresserad av ett förtydligande. Väger valfriheten över eller väger skattepengarna över? Lagstiftning om full skyddsutrustning eller inte?

Får väl skylla på att jag var trött när jag skev.
Visst är det upp till var och en att bestämma själv hur man vill skydda sig och det har jag inget emot, men varför väljer så många att inte skydda sig??? Jag kan inte riktigt förstå hur man kan sätta sig på en mc utan skyddautrustning, men de är ju jag de *L*.

Ang våra skattepengar och försäkring så ville jag bara poängtera att det berör även andra i slutänden om man inte skyddar sig och vurpar illa och visst så är det ju med många saker tex rökning, alkohol, skoterkörning osv, men nu är det ju mc vi pratar om.

Hoppas att du förstår vad jag menar.
 

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
Nej, antagligen en skorpa för varje sår.. Men inte behövde väl knät och vaden vara helt läkt innan såret på fotleden kunde börja läka????? :confused: :va

Skrapsår kan vara riktigt sega att läka, förra sommaren klotade jag med en minimoto, gled på knä bakom minin några meter. Dom såren höll i sig två månader, gick inte att ha långbyxor för då gnagde dom upp sig igen, när man trodde att dom var läkta så började det om o om igen.
Och det var bara knäna, ju mer du skrapar ju tuffare för kroppen att återhämta.

Testa att släng dig handlöst på asfalten när du är ute och springer.... det bär emot trots att det inte går så fort...:gnissla
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
Testa att släng dig handlöst på asfalten när du är ute och springer.... det bär emot trots att det inte går så fort...

Jo jag vet hur det är att skrubba knäna när man springer, alla har vi väl gjort det när vi var små. Dessutom har jag varit tävlingscyklist så jag har trillat på cykel många gånger och vet vad skrubbsår handlar om. Visst, det kan ta några dygn innan såret har torkat och första nätterna kan vara lite jobbiga när sänglinnet vill torka in i såren men att ETT sår från EN cykelvurpa skulle förstöra ett helt sommarlov låter väl överdrivet.

För övrigt tycker jag Sandstrom avhandlar ämnet ganska bra och kan inte riktigt förstå hur folk, t.ex "morsan" orkar bli så förbannade och engagera sig så mycket i andras klädval.

Varför måste man dra på sig helställ för att åka till kiosken för att köpa snus när man låter sin unge åka EU-moppe i linne o shorts ner till badet? Folk verkar tro att det är skillnad på 50km/h och 50km/h beroende på om det står tung MC eller EU-moped i regbeviset.
 
Last edited:

Pizzabagarn

Guest
Att ni orkar bry er :va

Bara så att ni vet så tvättar jag händerna efter varje toalettbesök :tummenupp
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
frekke, det enda jag blir förbannad över är att vissa t ex du inte kan läsa innantill:mad:
Hur du kan få min text, dessutom efter påpekande om var jag hade såren och efter att du läst Rippers text till "men att ETT sår från EN cykelvurpa skulle förstöra ett helt sommarlov låter väl överdrivet." förstår jag inte.

Du skriver "kan inte riktigt förstå hur folk, t.ex "morsan" orkar bli så förbannade och engagera sig så mycket i andras klädval." Det tolkar jag som att du inte läst mina inlägg i den här tråden.

Jag lägger mig inte i hur folk klär sig, de får gärna skrapa sig fördärvade utan skyddskläder så länge de inte kommer och gnäller efteråt.
 

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Ort
Borlänge
Hoj
Såld
Två bra tillbehör om man vill åka i shorts, jag kompletterar med knäskydd.
 

Bifogat

  • image.asp1.jpg
    image.asp1.jpg
    18.5 KB · Visningar: 405
  • image.asp.jpg
    image.asp.jpg
    13.8 KB · Visningar: 401

Ripper

---------
Gick med
13 Oct 2005
Ort
Asås
Hoj
CRF250R
...men att ETT sår från EN cykelvurpa skulle förstöra ett helt sommarlov låter väl överdrivet.

Beror på hur stort det är och hur djupt... :) ...men med skrapsår över halva kroppen kommer det att bli ett annorlunda sommarlov, kanske inte hela, men en del av det iaf.

Varför måste man dra på sig helställ för att åka till kiosken för att köpa snus när man låter sin unge åka EU-moppe i linne o shorts ner till badet? Folk verkar tro att det är skillnad på 50km/h och 50km/h beroende på om det står tung MC eller EU-moped i regbeviset.

Det är en fråga i samma kaliber som varför föräldrar inte har hjälm om dom skjutsar sina barn på trampcykel...

Skillnaden ligger som vanligt inte i reg-beviset, hoj, vilken som lär inte skrapa någon, den som kör skapar situationen där skrapet uppstår.

Hur man än vänder på det så svider det att vurpa oavsett om man snubblar när man går eller om man färdas i valfri hastihet på två hjul o klotar.

Simma lugnt där ute och se till att ha bra med plåster hemma :)
 

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Jag drar alltid på hela stället, handskar stövlar o hjälm. Om jag däremot kunde veta i förväg att jag inte skulle råka ut för nåt, så skulle jag ju absolut tänka mig att kör i bara jeans o t-shirt o då även utan hjälm. Dessvärre är det ju lite svårt o ha koll på det så jag fortsätter nog o dra på prylarna även om jag bara ska till jobbet som tar en kvart!
 

frekke

TWIN ÜBER ALLES!
Gick med
3 May 2004
Ort
Skogen
Hoj
Sålda fifan
frekke, det enda jag blir förbannad över är att vissa t ex du inte kan läsa innantill:mad:
Hur du kan få min text, dessutom efter påpekande om var jag hade såren och efter att du läst Rippers text till "men att ETT sår från EN cykelvurpa skulle förstöra ett helt sommarlov låter väl överdrivet." förstår jag inte.

morsan, jag ber om ursäkt. Felformulerat av mig (även om det inte spelar någon roll alls). För visst kan väl två sår läka samtidigt??? Dessutom, om du läser mitt andra inlägg ser du att jag visst förstått att det handlade om flera sår.


Du skriver "kan inte riktigt förstå hur folk, t.ex "morsan" orkar bli så förbannade och engagera sig så mycket i andras klädval." Det tolkar jag som att du inte läst mina inlägg i den här tråden.

Jag lägger mig inte i hur folk klär sig, de får gärna skrapa sig fördärvade utan skyddskläder så länge de inte kommer och gnäller efteråt.
Inte????:va :confused:
Jodå, här körs det i shorts och T-tröja, träningsskor och hjälm på de flesta tvåhjuliga fordon nu i värmen :mad:

En granne var nyss ute på en tur med sin Husa med keps på toppen också:huvet
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500

Ja, jag tycker illa om det, men jag går t ex inte in till grannen och skäller på honom för det. Är han så dum att han tror att kepsen skyddar lika mycket som en hjälm så :gnissla
Hmmmmmm, kom på - det är bara när han kör Husan han gör så, när han kör Rettan har han alltid ställ, stövlar och hjälm :va

Såren var många, djupa och ville inte läka som de skulle i värmen (jag kunde inte låta bli att smygbada heller, vi hade sjötomt med egen brygga:rodnar )
Olyckan hände rund midsommar och såren hade inte läkt helt när skolan började igen:)
 
Last edited:

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Visst måste folk få bestämma själva hur dom vill klä sig / skydda sig, MEN det är våra skattepengar och försäkringspengar som sen betalar vården för dom "extra" skador dom ådragit sig pga deras beslut.

Jag vet hur man ser ut efter en mc olycka både med skydd och utan skydd och jag kör/åker ALDRIG utan full mundering.

bitter mode on: Om Du/Ni inmålade i ett hörn av argumentation som sista desperat metod åberopar flosklet att man ska köra med alla skydd man kan hitta för att kosta så lite pengar som möjligt så har ni bagatelliserat varje människas värde!

NU ska Jag köra NAKEN enbart för att OM Jag går om kull ska det svida i era läder! bitter mode off:

Allvarligt! När det alltid slutar med att man ska skämmas för att man kostar svenska medborgare pengar om man skrapar sig så kanske det bara är lättare för er att släppa det här, egna er åt erat och låta andra sköta sitt.

Det kostar pengar när ni går till vårdcentralen med era nageltrång också bara för att det är fint att ha för små skor.

Ditt tidigare inlägg var tvetydigt. Du är för valfrihet, "MEN". Jag antar, rätta mig gärna om jag har fel, att Freddola tolkade det som att du var mot valfriheten att köra utan skyddsutrustning med hänvisning till att det är våra skattepengar och menade därför att rökningen är en större skatteutgift att koncentrera sig på.

Själv är jag intresserad av ett förtydligande. Väger valfriheten över eller väger skattepengarna över? Lagstiftning om full skyddsutrustning eller inte?

I can feel it, u will come over to the DARK SIDE.

edit: Sorry, förväxlade dig med sandstream...:)
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top