Köra hoj i shorts?!

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Jag vet inte exakt var problemet ligger. Men som många i tråden försökt framföra handlar det alltid om en avvägning mellan risker och sin vilja. Det är individuellt. Vissa anser att hoj är för farligt och kör inte hoj. Vissa anser att hoj utan skyddsutrustning är för farligt men att risken med att åka hoj med skyddsutrustning är godtagbar. Vissa anser att risken att åka hoj sakta utan fullständig skyddsutrustning inom städer är godtagbar. Och vissa anser att det är en godtagbar risk att köra allt vad MC:n går i badbyxor. Är det inte härligt att vi tänker olika om risker? Individer som vi alla är.

Tänk såhär. Hur svarar du om någon ställer den här frågan: Har du aldrig sett en MC-förare krocka med en bil och blivit förstörd för livet alternativt dött? Jag skulle inte våga tänka på vad som skulle hända om jag krockade med en vänstersvängande bil.

Du skulle nog svara något i stil med: jag är medveten om den risken men jag värderar MC-åkningen högre. Jag är villig att ta risken eftersom att jag tycker om MC-åkning så mycket.

Är det då så svårt att lämna din egen bubbla och tänka att någon kan svara precis på samma sätt som du men om skyddsutrustning? Vad för svar förväntar du dig annat än precis samma svar som du själv skulle ge om MC-åkning?

Acceptera att vi alla har olika bedömningar av hur stora risker vi vill ta och att det inte finns något objektivt rätt.

Amen!
 

xt_660

pendlar mest
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Stockholm
Hoj
*hojlös*
kan ni som har inte langa upp lite bilder på när man kanat eller skrapat i asfalten, både när man kört med och utan "rätt" skyddskläder, jag är lite intresserad av hur det ser ut så att säga..:confused:
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
kan ni som har inte langa upp lite bilder på när man kanat eller skrapat i asfalten, både när man kört med och utan "rätt" skyddskläder, jag är lite intresserad av hur det ser ut så att säga..:confused:

Vassego!
 

Bifogat

  • DSC00032.jpg
    DSC00032.jpg
    46.6 KB · Visningar: 103
  • DSC0001234 (41)mini.jpg
    DSC0001234 (41)mini.jpg
    72.9 KB · Visningar: 89

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
kan ni som har inte langa upp lite bilder på när man kanat eller skrapat i asfalten, både när man kört med och utan "rätt" skyddskläder, jag är lite intresserad av hur det ser ut så att säga..:confused:


Om du går till sid 6, inlägg 118 så finns det 2 länkar, men det är nog bara utan skyddskläder
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Blir så förbannad! :mad:
Många kräker av sig på oss sporthojsförare om att vi kör som idioter, kör för fort bla, bla, bla.
Säga vad man vill men säkerhetsmedvetna gällande klädsel & utrustning är vi (för det mesta) iallafall!
Men jag vet inte hur många Customhojar jag sett bara IDAG där förare Och/eller passagerare kommit farandes i linne, shorts, t-shirt, sommarjacka, gympadojjor, piratbyxor mm.
Det gör väl lika ont att trilla i 70 eller 90 m. en custom/glidare som m. en sporthoj, eller??! :va

Hmmmm, du har en poäng! Majoriteten av sporthojsförarna klär sig bättre, rent säkerhetsmässigt, men det är kanske också som så att i viss mån "kompenseras" det med annat risktagande som liksom tar lite udden av skydden vi har på oss! :va

Mvh!
// Niklas
 

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Ort
Stockholm
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
Hahaha!Sånna här ska Jag köra i endast!
 

Bifogat

  • image.asp.jpg
    image.asp.jpg
    13.8 KB · Visningar: 286

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Jag har kört i jeans & tröja den senaste tiden (inkl stövlar, ryggskydd, handskar, hjälm)

Har ca 1mil med stillastående bilar från volvo torslanda in till stan efter jobbet!!! :mad:

På den gammla goa 125:a tiden så smakade jag på asfalt en gång utan handskar...försökta att balancera mitt asfaltsglidande med händerna:näsblod INGEN hit kan jag lova! Speciellt när man sommarjobbar som brevbärare :D
 

LottaG

Ny medlem
Gick med
13 Mar 2006
Ort
V-botten
Hoj
Triumph Speed Four -03 samt snålåker på en ZX12R
bitter mode on: Om Du/Ni inmålade i ett hörn av argumentation som sista desperat metod åberopar flosklet att man ska köra med alla skydd man kan hitta för att kosta så lite pengar som möjligt så har ni bagatelliserat varje människas värde!

NU ska Jag köra NAKEN enbart för att OM Jag går om kull ska det svida i era läder! bitter mode off:

Allvarligt! När det alltid slutar med att man ska skämmas för att man kostar svenska medborgare pengar om man skrapar sig så kanske det bara är lättare för er att släppa det här, egna er åt erat och låta andra sköta sitt.

Det kostar pengar när ni går till vårdcentralen med era nageltrång också bara för att det är fint att ha för små skor.



I can feel it, u will come over to the DARK SIDE.

edit: Sorry, förväxlade dig med sandstream...:)

bitter mode on: Om Du/Ni inmålade i ett hörn av argumentation som sista desperat metod åberopar flosklet att man ska köra med alla skydd man kan hitta för att kosta så lite pengar som möjligt så har ni bagatelliserat varje människas värde!

NU ska Jag köra NAKEN enbart för att OM Jag går om kull ska det svida i era läder! bitter mode off:

Allvarligt! När det alltid slutar med att man ska skämmas för att man kostar svenska medborgare pengar om man skrapar sig så kanske det bara är lättare för er att släppa det här, egna er åt erat och låta andra sköta sitt.

Det kostar pengar när ni går till vårdcentralen med era nageltrång också bara för att det är fint att ha för små skor.



I can feel it, u will come over to the DARK SIDE.

edit: Sorry, förväxlade dig med sandstream...:)

Har du vaknat på fel sida idag, eller?
Har aldrig sagt att någon ska behöva skämmas för att man kostar pengar, men dom flesta i detta land klagar ständigt på att skatten och försäkringen hela tiden höjs och då måste man ju också vara medveten om varför, eller hur?

Visst är det underbart att vi alla vill och tycker olika för hur skulle världen annars vara?.................förmodligen fruktansvärt tråkig.
Jag har ett yrke där jag arbetar med motorcyklister som kört åt h-vete och tyvär så har många brustit i både klädval och omdömme (fyllekörning) och det tycker jag är tragiskt och onödigt. Med detta i bagaget så kan inte jag åka oskyddat, men det är ju jag de och hur du gör är ju upp till dig.

Ps!
Har föresten aldrig haft nageltrång och går heller aldrig i trånga skor *L*
 
Last edited:

Psalmroth

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2006
Ort
Göteborg
Hoj
-94 Honda-VFR
Jag kör jeans tshirt när jag bara är i stan o glider elle råker till stranden.
Blir det riktig hojkörning eller längre sträckor så e det på med grejjerna :D
Alla kör väl exakt som dom själva vill??
 

fartränder

Ny medlem
Gick med
30 Sep 2006
Ort
göteborg
Hoj
yamaha R6 brum brum
detta trygghets paranoida samhälle....tanken e bra,men ändå.snällla nån därute och kom på en uppfinning där vi slipper olyckor och du blir stenrik.
synd om människorna som ser en olycka eller behöver ta i skiten..livet består av prövningar ta mig fan hela tiden,hur fan ska man lyckas undvika dem när man inte kan spå framtiden..kanske ett alternativ att inte bli ambulansförare eller något annat jobb inom räddningstjänsten som låter dig slippa se skellett och blod.vem fan vet om jag överlever imån.jag kan sitta helt still och någon plötsigt dödar mig.jag tror inte att olyckschansen e mindre för att jag bär skinnställ..men bara hoppas om dagen D händer så e skinnet på för det handlar om tillfälligheter och ödet som ja lever efter. fan nu brydde jag mig
 

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Skall vi göra ett försök att en gång för alla klara ut hur sake roch ting hänger ihop, vare sig vi gillar det eller ej!

JAG håller i gashandtaget och styr hastigheten på min mc INGEN annan!
Det är också jag som bestämmer, medvetet eller omedvetet, vilka situationer jag med hjälp av gashantaget och styret skall försätta mig i.

Om jag bestämmer mig för att köra i låg hastighet på för mig okända vägar eller i hård trafikmiljö eller med hög hastighet avgör jag!

Med låg hastighet (kontrollerbar) blir jag mindre skrämd när något oförutsett inträffar (haren springer ut, bilen kör ut, kurvan svänger mer än jag räknat med). Med hög hastighet skrämmer jag mig mer. Enkelt eller hur!?

OM jag, när jag blir skrämd, gör ett misstag så jag kraschar skyddar bra skyddskläder bättre än dåliga. Bra skyddskläder har de som tävlar (om det nu var någon som undrade på vad bra kläder är och inte!).

Slår jag i huvudet i ett stillastående objekt (sten/träd mm.) i 50km/h (i vissa fall lägre hastighet) hjälper ingen hjälm i världen. Jag får allvarliga skador som jag ev. dör av!

Kraschar jag och glider på underlaget skyddar skinn bättre än tyg. Och tyg bättre än hud!

Vi människor är människor bla. för att vi gör misstag. Jag gör misstag, du gör misstag och bilisten gör misstag. That´s life och inget vi kan ändra på. Följdaktligen kan vi INTE styra över NÄR och VAR något oförutsett skall inträffa. Vad vi däremot KAN styra över, i viss mån, är hur mycket skrämda vi skall bli och därmed också konsekvensen av misstaget vi/andra gör. Detta styrs med högerhanden som i sin tur styrs av hjärnan!:D

Vi kan också styra över följderna av en marksyning med val av kläder elelr ej. Vad vi åker hoj med, shorts, skinnställ eller billiga (läs dåliga) mc-kläder i tyg bestäms ju av flera faktorer. Väder & vind är bara ett exempel.

Om du/jag kör i shorts eller ej hjälper oss inte att undvika misstaget jag/någon annan gör. Mer än rent temperaturmässigt då jag kan svettas i varmt skinnställ och bli sämmre förare (omdömme) pga. överhettning/vätskebrist. Men lika väl kan jag bli nedkyld och känna mig osäker vilket påverkar min körning negativt det med om jag kör i shorts.

Kör i vad f..n ni vill :)tungan ) men koppla ALDRIG bort hjärnan INNAN era beslut eller efter ett ev. misstag. Det är enda sättet att vidareutvecklas och att lära av misstag utförda av dig/mig eller någon annan.

Ha en trevlig mc-sommar! För det skal jag ha, i min skyddsutrustning...eller utan...eller med kanske....vilket är det nu då? :D

Mvh!
// Niklas
 

Kia

Guest
Har inte orkat att harva igenom hela tråden men rätt mycket. Ser att många argumenterar med ungefär "utan skinnställ kör jag mycket saktare/säkrare/försiktigare och då händer det ju inget...." Okej DU kanske kör försiktigare men alla andra då? 87 åriga Herbert är kanske ute med sin volvo 240 och plötsligt får för sig att svänga ut mitt framför dig. Då hjälper det ju inte hur försiktigt eller sakta DU kör. Det finns ju faktiskt fler därute i trafiken som kan göra fel.

Vurpade med full utrustning i ca 50 km/h och slog mig rejält. Vill inte ens tänka på hur det skulle kännas att göra samma vurpa utan utrustningen....
 

Gabor

Guest
Har åkt omkull, ett par ggr, alltid fullt utrustad. Blåmärken å sår i själen, det är allt.

Kör själv inte utan fullutrustning, inte ens när det är riktigt hett ute. Samma kräver jag av de som åker med mig bakpå, eller den som kör om jag själv sitter där bak. Vilket händer väldigt ofta numera:D .

Det är ingen ide att argumentera efter alla år, vill man inte förstå att det gör EXTRA ont utan skydd NÄR inte OM man går omkull.

Upp till var o en att ta beslut,precis som tidigare sagts.

Jag vill inte betala Extra vårdkostnader bara för idioter som inte förtstår bättre att skydda sig på bästa sätt.

Jag är FÖR en höjning av försäkringspremien på fordon. Kanske får bort några som inte fattar bättre än att göra så mycket som möjligt för att hålla skadekostnaderna nere.

Ligga som köttfärs på vägbanan, sår fulla med skräp, sand, mög och annat skit.

Det är inte imponerande alls.:gnissla

Skinnställ har räddat åtskilliga från att förblöda efter olyckor.

Mitt X körde in ien vänstersvängande bil. 70 km-tvärtopp, 5 beckenbrott, lårbenssplitterbrott 30 delar.

Skinnstället höll ihop hennes kropp, Halvarson säk.ställ.
Läkarna sa att om det inte varit för skinnstället så hade hon förmodligen dött inom 3-5 minuter.
 

RogeRetta

Radical Riders
Gick med
11 Oct 2005
Ort
Malmö
Hoj
BMW R1150GS 2000
Klockrent...

Vurpade med full utrustning i ca 50 km/h och slog mig rejält. Vill inte ens tänka på hur det skulle kännas att göra samma vurpa utan utrustningen....

-Du måste förstå att ALLA inte är lika kloka som DIG....

risken att du skrapar/slår dig även om du bara trillar med hojen
från stillastående är allt för stor för att bara tänka tanken på
att hoppa över att ta på skyddsutrustningen....

Har hört många dumma/korkade ursäkter att skita i
att kränga på sig skydden...:

"Ska BARA köra ett kort ärende...."

"Det är så förb**at varmt ute idag och
fartvinden svalkar sååå skönt....i shorts o T-shirt"

"Ska träffa polarna för 5 minuter sen....hinner inte..."

"Stället hänger längst inne i gardroben...F*N...jag kör sakta.."

Ska jag dra fler DÅLIGA anledningar att skippa skydd????

/R
 

Bifogat

  • nike.JPG
    nike.JPG
    3.1 KB · Visningar: 141
Last edited:

Gabor

Guest
-Du måste förstå att ALLA inte är lika kloka som DIG....

risken att du skrapar/slår dig även om du bara trillar med hojen
från stillastående är allt för stor för att bara tänka tanken på
att hoppa över att ta på skyddsutrustningen....

Har hört många dumma/korkade ursäkter att skita i
att kränga på sig skydden...:

"Ska BARA köra ett kort ärende...."

"Det är så förb**at varmt ute idag och
fartvinden svalkar sååå skönt....i shorts o T-shirt"

"Ska träffa polarna för 5 minuter sen....hinner inte..."

"Stället hänger längst inne i gardroben...F*N...jag kör sakta.."

Ska jag dra fler DÅLIGA anledningar att skippa skydd????

/R

Ja, görna i rött å stora bokstäver, ALLA här på SH kan inte läsa smått. :D
 

Rock-Star

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2007
Ort
sthlm
Hoj
KTM 640sm -03
Jag har skinstället på när jag ska GÅ och handla!
Man kanske blir påkörd av nån tre hjuling eller ennu värre dom som är ute å rastar sina kids i dom där mördar vagnarna.. helt livsfarliga.

Var nere på gotland nu det är ju lelle veckan.
Shorts och t-shirt var nog det vanligaste att se. Det är kanske inte lika hård asfalt där och så finns det massa mjuka baggar att köra in i.


EDIT: Just det.. jag har även skinstället på när jag ska mecka med hojen.
Och när jag sover.. för jag har loft säng och man kan rammla ner och då är det viktigt med skydd.. nu dök ordet kondom upp i min skalle.. vet inte varför.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top