Köra hoj och bo i lägenhet

Jean-Arne

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Gixxer 1000 K8
Jag hyrde först en mcparkering i ett närliggande parkeringshus, men jag tröttnade på att cykla 5 minuter varje gång jag skulle till hojen så det slutade med att jag ställde den i cykelförrådet. Det är relativt stort så den kunde stå där utan att vara i vägen och det var aldrig någon som klagade.

TouchMan65

Supersporttourer / MV-COACH™
Gick med
18 Nov 2005
Hoj
Kardansporttourer
Jag hyrde först en mcparkering i ett närliggande parkeringshus, men jag tröttnade på att cykla 5 minuter varje gång jag skulle till hojen så det slutade med att jag ställde den i cykelförrådet. Det är relativt stort så den kunde stå där utan att vara i vägen och det var aldrig någon som klagade.

MC i cykelförråd brukar oftast inte vara tillåtna. Finns olika kriterier beroende på var detta förråd finns:

1. Är förrådet brandtekniskt avskilt?
2. Står cykelförrådet i förbindelse med trapphus?
3. Är utrymmet välventilerat?
4. Hur ser föreningen/uthyraren på MC i förrådet?

Föreningen/uthyraren kan bli ansvarig om något skulle hända=DU blir ansvarit pga försäkringen oftast inte täcker denna bit. Så hör efter noga och få isf papper på att du har tillåtelse för det.

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
jag blev utkastad ut cykelrummet i min förening. frågade om man fick bygga sig en bod på tomten, fick man inte. så jag får la se hur jag gör nästa säsong. :S

harlekin

Medlem
Gick med
23 May 2010
Hoj
BATBIKE
Står utanför hos mig. :) Funkar fint. ställer bort den på vintern dock.

Hade jag bott på bottenvåningen ( eller haft hiss) så hade den fått bo inomhus... :hihi

Jean-Arne

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2012
Hoj
Gixxer 1000 K8
MC i cykelförråd brukar oftast inte vara tillåtna. Finns olika kriterier beroende på var detta förråd finns:

1. Är förrådet brandtekniskt avskilt?
2. Står cykelförrådet i förbindelse med trapphus?
3. Är utrymmet välventilerat?
4. Hur ser föreningen/uthyraren på MC i förrådet?

Föreningen/uthyraren kan bli ansvarig om något skulle hända=DU blir ansvarit pga försäkringen oftast inte täcker denna bit. Så hör efter noga och få isf papper på att du har tillåtelse för det.
Jo jag vet, egentligen får man ju ej stå så men jag chansade lite och eftersom vår värd är puckad pch sälllan besöker fastigheten så såg jag inte att risken var speciellt stor.
jag blev utkastad ut cykelrummet i min förening. frågade om man fick bygga sig en bod på tomten, fick man inte. så jag får la se hur jag gör nästa säsong. :S
Jag tycker det är jävligt dåligt med mc parkering överlag, speciellt här i stockholm. Och har dom fixat något så har dom mage att ta ut priser ibland högre än vanliga bilplatser.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Jag har haft hojen stående på takförsedd parkering den tiden jag bodde i lägenhet. En hoj blev stulen, och någon jävla mupp försökte sno kättingen en annan gång när jag var ute och drog runt med hojen.
Inte ett bra område direkt...
Fick tag på en möjlighet att stå i ett förråd som blivit ombyggt till hojgarage i området lagom tills jag flyttade. XD

Kuben

Cementarsel Mc
Gick med
10 May 2005
Hoj
Aprilia RSV4R-10
I föreningen jag ska flytta tebax till efter 4 år i hus har vi byggt om det gamla pannrummet/oljetanksrummet till ett mcgarage..

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Hoj
Z1000SX -18
Bor i studentlägenhet. Jag har så tur att det finns två hyresföreningar här i området. En för studenter och en för "vanligt folk". Studentföreningar har inga garage men jag kunde hyra MC-plats av de andra som är systerbolag. 170 pix i månaden! ;) Blir en cykeltur på någon minut men det är inte så farligt. Kan ställa cykeln där nere. Dock är det ju centralgarage och en kompis med hoj har blivit slangad två gånger nu och fått sina speglar :huvet:confused: snodda. Även fast han senare använde kapell och larm till hojen. Som tur är håller de på uppgraderar säkerhetssystem så man behöver elektroniska taggar för att ta sig in.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Bor också i lägenhet och har hoj.

Hyr som någon ovan sa en plats i större bilgarage som är för liten för en vanlig bil och därför hyrs ut som mc-plats. Har också några minuter att cykla dit men det gör inte mig något. 136 kr/månaden ger jag.

mrf

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2012
Hoj
08 CBR 1000 RR
DET låter faktiskt ganska rimligt.. 500 spänn i månaden känns ju sådär lockande.. har jag hört att man får pröjsa härrunt..
Bor också i lägenhet och har hoj.

Hyr som någon ovan sa en plats i större bilgarage som är för liten för en vanlig bil och därför hyrs ut som mc-plats. Har också några minuter att cykla dit men det gör inte mig något. 136 kr/månaden ger jag.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
DET låter faktiskt ganska rimligt.. 500 spänn i månaden känns ju sådär lockande.. har jag hört att man får pröjsa härrunt..

Ja det är hanterbart speciellt student som man är. Finns billigare platser som tom har bur men de är på ett område där man ska vara nöjd om grejerna står kvar.

Tjita1

Guest
Jag får ge 350 kronor i månaden för en plats i delat garage precis intill huset. Törs dock inte vinterförvara där, då jag inte kan gå dit och titta till den eftersom jag ska iväg, så den står "på annan ort" i varmt garage nu i vinter, får se när jag kan hämta tillbaka den.

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Lgh bottenvåning och förråd dörr vid dörr...8 kvm - får plats med alla 3. :tummenupp

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati

Där borde finnas en del alternativ att förvara hojen. Lät på ditt tidigare inlägg som om du är på väg att lösa problemet. Hade nog inte ställt en hoj på gatan. Det kan gå bra en period. Förr eller senare är nog risken överhängande att någon tar den. En annan medlem här på forumet förvarade en R1 på gatan nedanför mig i norra delen av stan centralt. Den stod där rätt länge under ett kapell under sommarhalvåret. En dag var den dock borta. I samma veva stals det ett par hojar i grannskapet som också stod ute. Djungeltrumman hade nog gått att det fanns hojar att plocka i kvarteret. Säkert en liga i farten.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin