Köra i regn med väldigt dåliga däck

thr

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Hoj
Ducati 748 -00
Tog hojen imorse när det var fint väder och prognosen var solsken hela dagen, inga problem tänkte jag som egentligen behöver byta däck på hojen men har skjutit upp det för länge pga. ekonomi. Däcken är helt värdelösa rent ut sagt.

Vad bör jag tänka på när jag åker hem? Jag brukar inte vara ute att köra i regn alls (av självklara annledningar: halt, kallt, blött, etc.) så är väldigt oerfaren på det området.

Jag har valet på en kurvig 70/90-väg hem eller 110-väg, jag funderar på att ta 70-vägen och ligga i typ 50km/h och puttra (kommer ta ett jävla tag o ta sig hem, 6 mil men bättre det än att vurpa och slå sönder sig själv och älsklingen :krama, hojen då dvs skjutsar såklart inte.)

Jag har kört på blött underlag innan och med dåliga däck innan, men idag är det EXTREMT dåligt väder och jag har EXTREMT dåliga däck.

(Eller bör jag helt enkelt ta in på hotell och sova i stan över natten? :p)

almost_famous

Adrenaline Mc/Mcbudet Sthlm
Gick med
14 Jul 2006
Hoj
nej
Jadu .. kör med hojjen så upprätt som möjligt och kör lugnt, akta dig för brunnslocken för satan och alla vita linjer!

Phogelbice

Ny medlem
Gick med
5 Apr 2008
Hoj
Husabürg, Scott
Lagningar kan vara svinhala, såna när de bara fläskar på med lite asfalt i sprickorna. Hata.
Vattenpölar också, ganska givet.. :rolleyes:

På rakorna är det bara fullt stumt! :yoparty

Heltloss

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2009
Hoj
KTM 690 SM -08
Här har du en bra väder sida, den tar radar bilder på regnet varje 10onde minut. Sedan visas 1 bildspel på senaste 60 minutrarna, och även en bild på senaste tagna radar bilden. Du kan titta på bildspelet och se om det kommer en lucka inom snar framtid.

Jag sitter själv och ser om jag skall vänta ut skiten eller köra i regnet.. :)

EDIT: Smart glömde länken... :)
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/radar.htm

WEST

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Apr 2006
Hoj
Honda Gold Wing 1500/6 89
6 mil hem i regn, bara att åka det ska regn ut av fan om det inte ska gå att åka hoj.
Jag åkte 30 mil i regn för några somrar sen, största problemet var att få kläderna torra till dag efter.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
Beror på hur trafikerad 70-vägen är. Vid mycket trafik hade jag valt motorvägen men undvik "vattenspåren" och som sagt - undvik linjer och brunnslock.

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Ta motorvägen om du känner dig osäker, en stel förare på halt underlag är en farlig förare! Klä på dig ordengligt innan du drar bara, att sitta å frysa är ingen höjdare :(

dn-L

Office Linebacker
Gick med
4 May 2008
Hoj
Världsmästarhoj
Ungefär 50% av min hojtid spenderar jag i regn av nån anledning, ta det bara lugnt och försök svänga så lite som möjligt så går det vägen. Om du har EXTREMT dåliga däck kan vattenplaning vara lurigt och hända när man minst anar det. Har fått det med nya touringdäck tillome, fast det var i 170 på autobahn i ett skyfall.

thr

Ny medlem
Gick med
13 Jun 2009
Hoj
Ducati 748 -00
Här har du en bra väder sida, den tar radar bilder på regnet varje 10onde minut. Sedan visas 1 bildspel på senaste 60 minutrarna, och även en bild på senaste tagna radar bilden. Du kan titta på bildspelet och se om det kommer en lucka inom snar framtid.

Jag sitter själv och ser om jag skall vänta ut skiten eller köra i regnet.. :)

EDIT: Smart glömde länken... :)
http://www.dmi.dk/dmi/index/danmark/radar.htm
grym site! jag bor i göteborg så ser ju direkt att det kommer klarna upp en ca 1-2 timmar så det iaf slutar o regna, jag väntar ut det!

tackar som fan <3

Heltloss

Ny medlem
Gick med
18 Jun 2009
Hoj
KTM 690 SM -08
grym site! jag bor i göteborg så ser ju direkt att det kommer klarna upp en ca 1-2 timmar så det iaf slutar o regna, jag väntar ut det!

tackar som fan <3

Ja den är grym, har klarat mig undan regnet ett antal gånger mha den sidan

Last edited:

Torpalasse

Gudomlig sporthojare
Gick med
22 Aug 2008
Hoj
Stiga Park
kör du enligt hastighetsgränserna ska det vara en väldigt djup pöl för att du ska kunna få vattenplaning. Är det inte så att corden är framme i däcket så är det bara att köra.

Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...