Köra i regn

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
Hittade inte mycket info här på SH så jag lägger upp en tråd...

Har väldigt lite erfarenhet av hojåka på blött underlag och vill därför fråga er som kan..
Jag kör på sportiga gatdäck typ Pilot Power 2CT eller Dunlop Sportmax Qualifier och skulle vilja veta hur försiktig man bör vara i kurvorna..
Jag är rätt nojjig när det blir blött men misstänker att man kan lägga ner hojen mycket mer än vad man tror innan det börjar släppa. :va

Vad har ni för erfarenheter??
 

Persian Rider

HojgasM
Gick med
23 Jan 2009
Ort
Kista
Hoj
K7 x 2 skrotad!, R6-02 såld, GSX-S 1000-24
Jag är själv nybörjare, men har faktiskt kört en del i regn med. Jag tar det bara försiktigt. Inga kraftiga nedväxlingar eller accelerationer, inga kraftiga nedlägg heller. Tar det lite mjukare i rondeller osv... Man ska se upp o inte luta hojen eller bromsa för mkt över vägmarkeringar o brunnslock o inte minst övergångställen:skrämd. Det är mina försiktighetsåtgärder som JAG tänker på. Du kan säkert få fler tips av alla andra gamla rävar som härjar här på SH!:tummenupp
 

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR1000RA
Vitmålat på gatorna är snorhala, kullersten likaså och även brunnslock.
Vad gäller hur mycket dina däck klarar så är det enklaste att ge sig ut och gasa på rakt fram så märker du när det släpper... förutsatt att man klarar av sånt på grusväg (liknande förhållande).

Annars skulle jag säga att det är likvärdigt som grusväg.

Jag tog körkortet i höstas och mer än hälften av alla mina lektioner var i regn och vissa var i hällregn... men värsta vädret var på uppkörningen. :)
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Kör mjukt och harmoniskt. Det finns mer fäste än du tror, förutsatt att asfalten är någorlunda ren. Dieselspill, nylagd asfalt mm är såphalt när regnet kommer. Precis i början av en regnskur är det som halast, innan vägdamm och smuts spolats bort.
 

busz

Killen med oljetryck!
Gick med
17 Feb 2004
Ort
Trosa
Hoj
StreetTriple R -10
Det är nog kanske säkrast att ta det lite lugnt när det är blött men visst fasiken är det fascinerande när moto gp grabbarna kör med knäskrap i regn... :rock
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Det är nog kanske säkrast att ta det lite lugnt när det är blött men visst fasiken är det fascinerande när moto gp grabbarna kör med knäskrap i regn... :rock

Det är lite skillnad på däck och däck.
Var själv och lade knäskrap runt Anderstorp i tisdags under hällande regn, dock på regndäck.

Lyd PW's råd och ta det så nätt när det regnar, särskillt på brunnslock, vita linjer, etc. :tummenupp

/R
 

Agile

Äddsjail
Gick med
12 Jan 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Dieselkombi AKA Doris
Det är nog kanske säkrast att ta det lite lugnt när det är blött men visst fasiken är det fascinerande när moto gp grabbarna kör med knäskrap i regn... :rock

Visst går det att åka knäskrap i regn, våra svenska hjältar visar också på sånt :tummenupp!

Det som krävs är:

Extremt mjuk körstil
Imponerande gaskontroll
Regndäck

Med sportiga gatdäck godkända för höga farter får man ta det piano. Men det går att åka hyfsat fort där med. Jag är inte man nog för det däremot för man måste va grönjävligt kall och supermjuk även när det blir lite fel. Konstiga manövrar, ryckighet osv leder till släpp ganska snabbt.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Jag kör själv på Pilot Road 2CT och det finns betydligt mer fäste än man tror. Jag har för mig att Michelin hävdar dryga 40 graders nedlägg. Men det beror självklart på underlaget också.

Dock blir nylagd asfalt allt annat än bra när det blir vått. Jag var på väg att klota förra sommaren efter väg 255 där dom lagt ny asfalt.
Ny asalt blöder lite tjära och när det sen kommer regn på så blir det såphalt. Jag fick bakhjulssläpp i strax över 90 med ytterst måttligt nedlägg. (Det blir ju inte så häftiga nedlägg i laglig fart på landsväg)
Jag klarade mig på grund av att jag hade turen att uppfatta det tillräckligt snabbt och släppte av lite på gasen och lät hojen reda upp det. Men det kändes helt klart nära.

Så med andra ord. På bra underlag har du ganska mycket fäste. Men på vissa underlag typ nylagd asfalt så får man passa sig.

Nu har ju Pilot Power något mer bett än Pilot Road men jag gissar att skillnaden är relativt liten.
 

Frasse

Boxerfantast
Gick med
7 Jul 2003
Ort
Påskallavik
Hoj
BMW R1250GSA -19, KTM 250 Freeride -18, BMW S1000RR M -19
Har kört mc i 18 år och kan berätta att vattenplaning med mc gör ont. Som andra skriver i tråden; 1. Kör mjukt, avslappnat i armar/händer med gaskontroll. Använd benen och häng ut med kroppen. 2. Kör lugnt över brunnslock och målat. 3. Njut av att det faktiskt är ganska så kul, om du nu inte är på en 30 mils transportsträcka. Vattnet har precis sipprat in i grenen och i nacken och du har bara 18 mil kvar... 4. Ha en trevlig sommar -i solsken!
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Det värsta är att man inte riktigt ser vart det är halt. På tort ser man mycket bättre om det är olja, spill, grus eller någonting annat.
Som tidigare har sagt. Värst när regnet precis har börjat.

Mats
 

zynthaxx

Ny medlem
Gick med
13 Sep 2006
Ort
Strömstad
Hoj
-06 Buell XB12X
Ser bara ingen mening med att försöka minska sina marginaler ytterligare i de fall naturen redan gör det åt en. Känslan för hur mycket fäste du har får du efterhand som erfarenheten ökar, men som flera andra påpekat, så minskar dina möjligheter att bedöma eventuella faror i form av spill, etc, när vägbanan är fuktig. Som flera andra sagt: Kör mjukt. Min erfarenhet är att det funkar bättre om man tänker mindre och känner efter mer.
 

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Ort
På rätt sida älven
Hoj
Gsxr 1000 K6
Jag tar paus eller åker hem när det börjar regna då det gör åkningen tråkig! Jag använder iof qualifier RR som inte direkt tillhör de bättre regndäcken sen är man ju ganska feg!

Skulle dock gärna vilja prova gränserna lite mer på en bana för att se hur mkt man kan lägga ner osv!

Kör man en vridstark RSV som ts måste man ju vara ännu försiktigare!
 

Noyah

posör!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Tyresö
Hoj
KTM 790 AdvR
Tourade Norge på Qualifier RR och det gick bra, kör mjukt och höj blicken.
 

pw

new ride
Gick med
26 Aug 2004
Ort
Gavle
Hoj
1.3 0.75 0.45
Kom också ihåg att försöka slappna av, det är lätt att man spänner sig och blir sittande som en sågbock på cykeln bara för att man är obekväm med regnet. Då är det svårt att köra mjukt och fint.

Broms och kurvkurs i dåligt väder rekommenderas varmt.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Om man burkar ordentligt så går det knäskrapa i regn med gatdäck. Men därifrån till hjulsläpp är gränsen hårfin. :näsblod

Det var f.ö. Metzelers gamla Sportec M1.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

CFMOTO 800MT-X

Idag har vi nöjet att få sm...

Top