Köra in bromsbelägg

Daniel_79

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Gsx-r 1100
Köra in bromsbelägg?

Ska byta bromsbelägg och undrar hur man bäst kör in dom. Har för mig att man ska bromsa lite lätt de första gångerna så de slits in lugnt och försiktigt.

Vet inte om jag är helt ute och cyklar men vore tacksam för lite tips så jag vet.
 
Last edited:

Xraptor

XXX
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Penelope
Du ska små bromsa den första tiden, alltså inte vänta till sista sekunden och sen nita. Då kommer beläggen att slitas in på ett bra sätt.
 

Xraptor

XXX
Gick med
20 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Penelope
Re: Snabbinslitning

UrbanTiger skrev:
Snabbinslitning kan du göra med hjälp av en vinkelslip innan du monterar dit dom. Bara att mosa på ner till halva tjockleken ungefär. Så har du lagom inslitna bromsar :1pajas

Fan att jag inte tänkte på det! :D :D
 

Daniel_79

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
Suzuki Gsx-r 1100
Tack för tipsen.... jag hade inte helt fel ändå. Nu får jag ut och "småbromsa" lite.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
du ska bromsa lite försiktigt ett tag, Det är för att det gärna bildas en smält glasaktig yta på belägget om du bromsar hårt när det är nytt, det går faktiskt att slipa av det lite för hand om man vill.
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Glaserad yta även kallad...

//jaG

Silwer skrev:
du ska bromsa lite försiktigt ett tag, Det är för att det gärna bildas en smält glasaktig yta på belägget om du bromsar hårt när det är nytt, det går faktiskt att slipa av det lite för hand om man vill.
 

Matin

Trivs på alla underlag...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Africa Twin -02
ehh...köra in bromsklossar? Är väl mest att de ska komma till "rätta" i föregåendes års "bromsklosspår"? Ligger man och fisbromsar så bildas en fin och hård yta...är därför som man t ex rekommenderar bilägare att då å då göra hårda inbromsningar...för att just få bort den där fina ytan så att man får tbx den maximala bromskraften...borde ju fungera likadant på mc...är ju samma funktion...

Alltså...kör lite extra defensivt de första milen efter bytet...sen är det bara att köra på som normalt...har jag fel?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Ett par hårda inbromsningar är allt som krävs, cirka 0-5 hårda inbromsningar beroende på fabrikat och typ. Dra ut på en tom och rak väg, upp till 100 km/h och bromsa ordentligt. Om de biter ordentligt från första stund är allt ok, annars bromsa ett par gånger till. Du märker när det greppar, eller rättare sagt du märker när det glider.

Hurvida det är lämpligt att köra in beläggen genom att smådutta eller bromsa hårt vet jag ej, men ur säkerhetssynpunkt är det bäst att ha väl fungerande bromsar. Därför anser jag att man inte ska hålla på och smådutta. Då vet man inte om greppet är tillräckligt när det väl behövs.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top