"köra in" nya däck?

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Ort
Norra Uppland
Hoj
KTM 660 SMC -06
Krängde på en uppsättning nya däck idag (Dunlop sportmax 208), och fick en liten obehaglig överaskning när bakhjulet släppte i en kurva.
Det där vaxet de lägger på var visst halare än jag trodde.
Nu till frågan, hur länge ska man köra försiktigt med ett nytt däck så den där beläggningen försvinner?
Körde lite grusväg och gjorde lite "mopperingar" i hopp om att det skulle släppa. Att det försvinner mitt på däcket förstår jag men på kanterna av däcket har man ju sällan någon kontakt med marken förutom när man lägger ner den i kurvor etc.
Lite orolig att det vaxet fortfarande är kvar längst ut på kanten så att säga.
 

Trinity

I love Honda 4-ever
Gick med
4 Aug 2004
Ort
I Södra Roslagen
Hoj
ZX10-R svart som natten
Kör däcken varma, lägg utan att pressa dem...vips så är siliconet borta !

Oj, jag var tydligen inloggad i tantens namn...
 

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Radfyror o V-twin.
sigges skrev:
2409254 Krängde på en uppsättning nya däck idag (Dunlop sportmax 208), och fick en liten obehaglig överaskning när bakhjulet släppte i en kurva.
Det där vaxet de lägger på var visst halare än jag trodde.
Nu till frågan, hur länge ska man köra försiktigt med ett nytt däck så den där beläggningen försvinner?
Körde lite grusväg och gjorde lite "mopperingar" i hopp om att det skulle släppa. Att det försvinner mitt på däcket förstår jag men på kanterna av däcket har man ju sällan någon kontakt med marken förutom när man lägger ner den i kurvor etc.
Lite orolig att det vaxet fortfarande är kvar längst ut på kanten så att säga.

Silikonsläppmedlet (iaf enligt en polare till mig som varit däcknisse i 10-12 år) sitter kvar tills du har kört några kilometer. Vanligen brukar man säga att det tar ca 5 mil innan det är helt borta, dvs även på kanterna. Men leta upp ett industriområde eller en stor P-plats, tex IKEA, och lägg ned mer och mer utan att ta i så nöter du bort det fortare.

De 5 milen är alltså en tumregel, dvs då har man i allmänhet hunnit med de mesta lutningarna man råkar ut för utom kanske de mest extrema.
 

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Har bytt däck två gånger på Millen - båda gångerna till Metzeler Sportec M1 och båda gångerna har det gått att pressa fullt i första kurvan.
 

Sigvard

Helt enkelt underbar!
Gick med
17 May 2006
Ort
Norra Uppland
Hoj
KTM 660 SMC -06
trinity & tuppjuck:
Tack för era svar. Har kört en hel del nu och försökt lägga ner den mer och mer så det borde vara borta nu.

H4 skrev:
2409436 Börna bort det?

Svårt att börna bort det på sidorna

imaster skrev:
2409441 Har bytt däck två gånger på Millen - båda gångerna till Metzeler Sportec M1 och båda gångerna har det gått att pressa fullt i första kurvan.

Det gick det inte att göra med dessa :mad:
 

drapåtrissor

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2006
Ort
Sthlm's södra.
Hoj
STR -13
Küngen skrev:
2409482 Ett bra tips är att sandpappra nya däck.
Det hjälper inte eftersom släppmedlet som ger halkan sitter i hela gummimassan.
Det är när däcket blir varmt och släppmedlet kokar bort som däcken blir normala. Det brukar precis som Trinity skriver ta ca fem mil. :tummenupp
 

>Hanning<

Mr Hanning
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Hudiksvall
Hoj
Yamaha R1 -99
drapåtrissor skrev:
2425892 Det hjälper inte eftersom släppmedlet som ger halkan sitter i hela gummimassan.
Det är när däcket blir varmt och släppmedlet kokar bort som däcken blir normala. Det brukar precis som Trinity skriver ta ca fem mil. :tummenupp

5 mil de tar man ju på en tur ju :D :tungan :yoparty
 

GSXR-Simme

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki GSXR 750
Hala däck...

sigges skrev:
2409254 Krängde på en uppsättning nya däck idag (Dunlop sportmax 208), och fick en liten obehaglig överaskning när bakhjulet släppte i en kurva.
Det där vaxet de lägger på var visst halare än jag trodde.
Nu till frågan, hur länge ska man köra försiktigt med ett nytt däck så den där beläggningen försvinner?
Körde lite grusväg och gjorde lite "mopperingar" i hopp om att det skulle släppa. Att det försvinner mitt på däcket förstår jag men på kanterna av däcket har man ju sällan någon kontakt med marken förutom när man lägger ner den i kurvor etc.
Lite orolig att det vaxet fortfarande är kvar längst ut på kanten så att säga.

Hallå,,

Du kan alltíd ta smärgelduk o slipa bort det lagret om du vill.
Få upp hjulet i luften o lägg i växel o starta sen kan du hålla duken still o låta hjulet göra jobbet... Enkel lösning, då slipper man obehagliga överaskningar...
 

waynec

waynec
Gick med
17 May 2005
Ort
veberöd
Hoj
cbr 600 ten kate
Det Går bra att tvätta av Däcket med ren bensin oxså så slipper du alla problem
 

Folkezx9r

Född i motvind... OCH uppförsbacke !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Torsås
Hoj
Superduke -06 , Peugeot Speedfight 100 cc o en fyllemoppe(som grabben snodde när han blev 15...)
Såg Ejdehage på SM i Knutstorp i somras. Hans mekar värmde bort vaxet på de nya däcken med gasolbrännare !.. Upp med hjulet i luften , brassa på med brännare samtidigt som du gnider däcket med en tjock handske.... Du känner när vaxet är borta.
 

Big D

Rött é snabbt!
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Gbg
Hoj
Daytona 675 och TL 1000S
!

:tummenupp
GSXR-Simme skrev:
2426213 Hallå,,

Du kan alltíd ta smärgelduk o slipa bort det lagret om du vill.
Få upp hjulet i luften o lägg i växel o starta sen kan du hålla duken still o låta hjulet göra jobbet... Enkel lösning, då slipper man obehagliga överaskningar...

Gör nästan samma procedur. Jag tar en träplatta som jag sätter sandpapper på och håller mot hjulet. Lycka till
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Big D skrev:
2426326 :tummenupp

Gör nästan samma procedur. Jag tar en träplatta som jag sätter sandpapper på och håller mot hjulet. Lycka till
Men helvete så jobbigt, varför krångla till det?

Gör så här:
1) Sätt nyckeln i startlåset
2) Vrid om
3) Kör motorcykel (men en aning försiktigt)
4) Efter några mil: vrid av tändningen
KLART!
 

Besserwisser

En som vet lite mer
Gick med
19 Jan 2005
Ort
Sover med fiskarna med hästhuvud som kudde
Hoj
trippelnia S
drapåtrissor skrev:
2426280 Det var inte arbetstempraturen som var målet utan sträckan... :tomten
Du skrev:
Det är när däcket blir varmt och släppmedlet kokar bort som däcken blir normala. Det brukar precis som Trinity skriver ta ca fem mil.
Då måste ju tempraturen vara målet och sträckan vägen till att uppfylla det målet. :va
 

Dregen

LOTE RACING.. Living on the edge!
Gick med
13 Jun 2005
Ort
Västerås
Hoj
R1
sgtpepper skrev:
2426349 Men helvete så jobbigt, varför krångla till det?

Gör så här:
1) Sätt nyckeln i startlåset
2) Vrid om
3) Kör motorcykel (men en aning försiktigt)
4) Efter några mil: vrid av tändningen
KLART!


Inge mer???
 
Nyheter
Fiffiga touringprylar

Det tyska företaget Wunderl...

MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Top