köra in TZR?

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -01,
Hejsan

jag har bytt kolv och ringar sen de inte längre ville vara med å leka och jag undrar hur länge man ska köra in dom? Hur ska körningen se ut, under effektkicken? ojämn körning? köra lungt länge men dra ur den nångång?

sen är det nånting specielt jag ska göra före jag kör den?
(väntar på tanken, som är på lackning så de blire inte att starta de förän imorgon)

Tacksam för svar//ola

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Varmkör noga, tokvarva inte, ligg inte på samma varv hela tiden, variera mycket i din körning, belasta mycket/litet om vartannat men som sagt inte på toppvarven. Kör du med skallen och inte med handleden räcker 150km. :tummenupp

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Det där är en jävligt invecklad fråga :) Alla säger olika.. Men Anders Brink sa att man INTE ska låta den gå på tomgång nånting, dvs inte varmköra den. Du ska försöka hålla olika varvtal hela tiden (inte sitta och masa 70 på en 70väg i 10 minuter).

Läste en annan guide som en amerikan skrivit, den var ganska rolig att läsa. Lite körtfattat så ställde han hojen i en bänk, och gasade upp den till 1/4 varv, lät den kallna och gjorde det ett par gånger. Sedan 1/2 varv, osv och upp till maxvarv. Sen var det klart! De hade testat lite olika inkörningsmetoder och sedan rivit isär motorerna. Kolvarna som körts in såhär var HELT blanka och fina, inte ett märke. Men vem vet :)

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Hoj
Suzuki TL1000R
Att varmköra den noga behöver inte betyda att man låter den stå på tomgång. Vilket man absolut inte bör göra! Det jag menade var att man kör iväg mycket lungt och inte börjar gasa, när motorn är riktigt varm så gan man börja gasa lite mer. Kom ihåg att det är olika på om man har gjuten eller smidd kolv.
Hela historien om inkörning handlar inte bara om motorn. På en ny hoj handlar det lika mycket om att skruvar kanske inte sitter åt som dom ska, bromsar ska slitas in o.s.v.

Poyjs

HONDA!! HONDA!! HONDA!! HONDA!! HONDA!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
HONDA NSR125 R
Tack för alla svar: vad pricis vad jag behövde höra jag med!

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -01,
ska den inte stå på tomgången? ikväll blire å starta fanskapet, om den nu går igång :tuttar
15 mil vareierad körning blir det då, fast inte ikväll..så kallt :p

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
15? säg 50..

Med en kass inkörd kolv och en perfekt inkörd kolv kan det skilja 20% i effektskillnad, så kör gärna lite extra.

Nope ingen tomgång!

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
cRoC skrev:
15? säg 50..

Med en kass inkörd kolv och en perfekt inkörd kolv kan det skilja 20% i effektskillnad, så kör gärna lite extra.

Nope ingen tomgång!

Det beror på hur man gör, inte hur långt man kör. Vilken kolv, vilken typ av cylinder osv osv.

Körde in en RGV250 häromveckan, precis som med racern varmkörde jag den tre-fyra gånger och sen gick jag ut och körde en runda på 5-10 mil, använde hela varvregistret men belastade inte motorn.

Rondellen

Beach 08?? beer 08 ;)
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R6 -01,
Chris Ash skrev:
Det beror på hur man gör, inte hur långt man kör. Vilken kolv, vilken typ av cylinder osv osv.

Körde in en RGV250 häromveckan, precis som med racern varmkörde jag den tre-fyra gånger och sen gick jag ut och körde en runda på 5-10 mil, använde hela varvregistret men belastade inte motorn.

så varmköra den 4 gånger, låta den kallna mellan varje gång. Sedan köra 10 mil med olika varvtal, men ingen plågning`? så du menar?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Chris Ash skrev:

Är det inte lite tvärt om som är lämpligare? Belastning för att pressa ut ringarna och undvika glasning. Med varierat varvtalsområde men ej hela området och ej topvarv. Lite som att "köra på vridet".

Chris Ash

Kapten Gars
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En gammal en
#Olsson# skrev:
Är det inte lite tvärt om som är lämpligare? Belastning för att pressa ut ringarna och undvika glasning. Med varierat varvtalsområde men ej hela området och ej topvarv. Lite som att "köra på vridet".

Det har jag aldrig hört. Men antagligen behöver man inte köra in öht, det är nog mest för huvudets skull man gör det....

Nyheter
2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...