Köra med trasigt hjullager?

ExHale

Vill inte åka T-bana
Gick med
8 Aug 2005
Hoj
Fireblade
Det här kommer nog att låta som en väldigt dum fråga men jag kom fram till att det är lika bra att klämma ur sig den:

Har en Fireblade och har bara haft den i typ 2 månader och för ca 3 veckor sen så började den vibrera kraftig vid inbromsningar, det började helt plötsligt när jag gjorde en lite kraftigare inbromsning (det regnade vid tillfället om det spelar nån roll för utkomsten) sen blev det värre med tiden, det känns även som om den bara tar på halva skivan sen så släpper den på andra halvan och tar sen igen (som om det vore olja på halva bromsskivan) + att den vill gärna dra lite åt ena hållet när man bromsar.
Har sista dagarna även märkt att den börjar bli vinglig i körsättet, känns som om framhjulet sitter lite löst och den vill styra lite hit och dit när man kör + den vill gärna köra rakt när man svänger.

Vad jag misstänker efter ha läst på lite på forumet är att antagligen hjullagret eller styrlagret är slut men det kan juh vara en massa andra saker, bakdäcket är väldigt slitet och har en ”bana” på mitten, men så har det varit sen jag köpte den.

Så efter det är förklarat så vill jag bara fråga vilka riskerna är att fortsätta köra ett tag till är, gör man saker värre / riskerar man att nått lager skär och man vurpar, eller spelar några mil till ingen större roll?
Anledningen till att jag frågar är att jag skall lämna in den och få det åtgärdat, men det kommer att dröja en eller två veckor till och jag vill gärna kunna köra till och från jobbet innan dess (tar sån jäklar tid att ta sig dit utan hojen), det rör sig om max 50 mil på två veckor.

Vad säger ni?

Det är inget att rekomendera att fortsätta köra med ett trasigt framhjulslager...
Har du tur blir det bara dyrt har du otur så blir även du skadad...
Lagret kan ju nypa med en framhjulslåsning som följd...
Har du då tur blir det bara skador på hojen...

Det är min åsikt...

Ta reda på vad som är fel. Känn om framhjulslagret glappar eller styrlagret.

En hoj kan inte "dra åt sidan" som en bil (det finns ju de med bara en bromsskiva) för att bromsen är kass.

Jag skulle verkligen ALDRIG chansa att köra med en hoj där något är kass utan att veta vad det är... brrr...

/fredde

Jo jag förstår att det kan nypa och det kan sluta illa, men jag tänkte bara kolla om det finns nån "livslängd" på ett trasigt lager, tex att man kan köra 100 mil utan problem efter det att man märkt att det är slut.
men det är kanske som du säger dumt att chansa.

Det låter som skeva bromsskivor/skiva....

Prova att bända isär klossarna lite försiktigt så att hjulet snurrar fritt från skivorna. Då lär du märka om lagret är kass.

Du kan även sätta dig vid sidan av framhjulet och ta tag i däcket "klockan 12" med ena handen och i gaffelbenet med den andra, så drar och trycker du fram och tillbaka för att känna om lagret glappar. Snura på hjulet för att se om det snurrar som det ska.

Hoppas det löser sig.

Något är allvarligt fel med hojen men du vet inte
vad?
Svaret är väl rätt givet,kör inte mer innan du får det kollat/reparerat!
Det kan bli både dyrt och göra jävligt ont :näsblod

.

Jag vet att det var en dum fråga, jag fick den responsen jag hade räknat med, ville bara vara säker.
Har varken garage eller plats att vara på för att kunna hissa upp hojen och skruva sönder allt och kolla själv annars så hade jag gjort den omedelbums.
Var hos en polare och rengjorde bromsskivorna och klossarna efter det jag märkte att den började vibrera men det hjälpte inte och jag tänkte att man får köra försiktigt så går det juh (tills man får in den på verkstad alltså), men nu dom sista dagarna när den blivit vinglig att köra så vågade jag inte chansa längre, och polarn med garaget är bortrest på semester så man kan inte åka dit och pilla med hojen heller :( tur att det är så uselt väder i alla fall så behöver man inte gråta över det (inte så mycket i alla fall)

Risken för att lagret skär med framhjulslås är minimal du kommer att ha bytt det långt innan av ren självbevarelsedrift då kass hjulager ger minst sagt suspekta vägegenskaper. Är du ute på semester och upptäcker att framlagret är slut måste du inte panikbyta men är du hemma och har möjlighet skall du absolut byta det.

Borsiin JR skrev:
Risken för att lagret skär med framhjulslås är minimal

Min första tanke också. Att ett hjullager skulle skära så illa att man står på näsan låter inte speciellt troligt.

Ok, det låter förvisso lite bättre då, kanske inte kommer att åka till och från jobbet varje dag i två veckor eftersom den är lite obehaglig att köra (inte katastrofalt ännu men kommer väl att bli efter ett tag), men då kan köra en del i alla fall, eller tills man inte vågar längre pga att den vägrar svänga dit jag vill :gnissla
Om nån kan komma och tänka på nått annat som möjligen kan vara fel så säg gärna till :)

Undrar om man skall testa att ställa in styrdämparen på max för att se om det ger bättre egenskaper så länge.

/Edit: Inte för att man får sådär jättemycket lust att köra i det fina sommarvädret vi har nu :huvet

Last edited:
Bligzzz skrev:
Det här kommer nog att låta som en väldigt dum fråga men jag kom fram till att det är lika bra att klämma ur sig den:

Har en Fireblade och har bara haft den i typ 2 månader och för ca 3 veckor sen så började den vibrera kraftig vid inbromsningar, det började helt plötsligt när jag gjorde en lite kraftigare inbromsning (det regnade vid tillfället om det spelar nån roll för utkomsten) sen blev det värre med tiden, det känns även som om den bara tar på halva skivan sen så släpper den på andra halvan och tar sen igen (som om det vore olja på halva bromsskivan) + att den vill gärna dra lite åt ena hållet när man bromsar.
Har sista dagarna även märkt att den börjar bli vinglig i körsättet, känns som om framhjulet sitter lite löst och den vill styra lite hit och dit när man kör + den vill gärna köra rakt när man svänger.

Vad jag misstänker efter ha läst på lite på forumet är att antagligen hjullagret eller styrlagret är slut men det kan juh vara en massa andra saker, bakdäcket är väldigt slitet och har en ”bana” på mitten, men så har det varit sen jag köpte den.

Så efter det är förklarat så vill jag bara fråga vilka riskerna är att fortsätta köra ett tag till är, gör man saker värre / riskerar man att nått lager skär och man vurpar, eller spelar några mil till ingen större roll?
Anledningen till att jag frågar är att jag skall lämna in den och få det åtgärdat, men det kommer att dröja en eller två veckor till och jag vill gärna kunna köra till och från jobbet innan dess (tar sån jäklar tid att ta sig dit utan hojen), det rör sig om max 50 mil på två veckor.

Vad säger ni?

Kom du fram till vad felet va?? Min böjar också vibrera nu vid inbromsning :confused:

#78# skrev:
Kom du fram till vad felet va?? Min böjar också vibrera nu vid inbromsning :confused:

Vad gäller bromsarna skulle jag tippa på skev/skeva skivor och/eller lekage i broms systemet (klossarna trycker tillbaka oljan i ledningarna vid belastning pga luft i systemet)

Lufta systemet o kolla skivorna.

Maax skrev:
Vad gäller bromsarna skulle jag tippa på skev/skeva skivor och/eller lekage i broms systemet (klossarna trycker tillbaka oljan i ledningarna vid belastning pga luft i systemet)

Lufta systemet o kolla skivorna.
Skivorna rörde sig inte som dom skulle (flöt ej) Därför skevade den ena. Men efter en behandling med bräkelen och tryckluft så är allt som det ska igen.

*/ ?>
Back