Köra motard i Småland

Kryc

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2012
Hoj
-08 Honda cb1000r
Är sugen på att prova bana med min motard, men finns det inga banor i Småland? Har inte så mycket kontakter när det gäller just banor. Närmaste jag hittat när Jag kollar runt lite är Borås. Är Borås "nybörjarvänlig" eller blir man överkörd om man inte kan ett skit? :) Är från Sävsjö..

Tacksam för svar!

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Alla banor är nybörjarvänliga. Borås har både en ren gokart och en motardbana utan svåra delar. För något år sedan körde vi i Eksjö, men eldsjälarna där har lagt av. Så kom o prova i Borås eller Örebro, du kommer inte att ångra.dig :-D

Kryc

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2012
Hoj
-08 Honda cb1000r
Alla banor är nybörjarvänliga. Borås har både en ren gokart och en motardbana utan svåra delar. För något år sedan körde vi i Eksjö, men eldsjälarna där har lagt av. Så kom o prova i Borås eller Örebro, du kommer inte att ångra.dig :-D

När kan man ta en sväng i Borås då? :) nått jag behöver fixa på min gatmotard?

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Husa 450, Husa 550x2st, Husa 650, ATK 450, KTM 350, KX 125
Ännu hellre, ta tag i verksamheten i Eksjö igen om det går. Åk till Borås och prata med Daniel Söderberg om hur han gick tillväga. Och gör likadant i Eksjö. SVEMO-Supermotosektionen kommer att bistå dig med stöd och hjälp för detta.

p_kerttu

Nr 100
Gick med
18 Jun 2007
Hoj
CBR 600R, KTM SMR 450, KTM SX 250
Ja det var ju inte längesedan Eksjö körde ett SM på lastbilsuppkörningsbanan. Sen så har ni ju en fungerande motardbana vid crossbanan (där bilarna kör drifting).

Borås kör vi måndagar och onsdagar 17-21 och udda söndagar 12-18.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
Jag vet att i Kalmar körde man en gång i veckan (tror jag det var). Det är ren asfaltsbana.
(p_kerttu borde iom sin profil-bild veta att man kör race där ibland :D)

Annars vet jag att jag själv letade efter motardbanor i Kronobergstrakten, men det fanns inte mycket. Inget faktiskt.
Det är lättare att köra på Anderstorp, så jag bytte hoj... (tyvärr)

Kryc

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2012
Hoj
-08 Honda cb1000r
Borås kör vi måndagar och onsdagar 17-21 och udda söndagar 12-18.

om jag fattar detta rätt så kör ni nu på söndag? 2/9-12? :) väldigt sugen på att åka upp en sväng om inte med hojen så kanske bara kolla lite å snacka skit? =)

recman

Beta ver. 0.1
Gick med
29 Sep 2007
Hoj
KTM 625 SMC -05
om jag fattar detta rätt så kör ni nu på söndag? 2/9-12? :) väldigt sugen på att åka upp en sväng om inte med hojen så kanske bara kolla lite å snacka skit? =)

Det skulle varit träning nu på söndag (2/9), ja. Men tyvärr har den blivit inställd pga att BMW-klubben har hyrt banan. Men 16/9 antar jag det blir söndagsträning nästa gång.

Tycker absolut du skall ta dig till Borås när det är träning, men ta med hojen oxå. Jag är precis som du nybörjare, bara varit med grabbarna och kört ett par gånger, men de är så trevliga och lugna och har all förståelse i världen för oss som mest fungerar som farthinder på banan :) Som Kerttu sa så finns det en motardbana och en gokartbana du får tillgång till, så du kan alltid köra på någon av banorna utan att känna dig ivägen om så är fallet. Fixa cykeln bara så den är klar för bana (http://www.supermotosweden.se/?page_id=161) och lös medlemskap (http://www.fmckboras.se/index.php?option=com_jforms&view=form&id=7&Itemid=315) så är det bara att kika förbi.

Håll koll på tråden för träningar på Borås Motorstadio, där brukar det uppdateras ifall en träning blir inställd, ställ annars frågan så är det alltid nån vänlig själ som har full koll och kan svara: http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?254156-Supermoto-Tr%E4ning-Bor%E5s-Motorstadion-2012

Last edited:

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Jag är i Älmhult och jobbar nu. Lyckades stoppa en kille nu i kväll för en pratstund utanför pizzerian. Och som vanligt va det samma problem med att hitta banor i närheten att köra på. Ni som bor i småland och känner för att ta ta i detta med att få till en egen bana får gärna kontakta mig så hjälper jag er så gott jag kan med vad det nu kan vara.

//Lasse

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Jag är i Älmhult och jobbar nu. Lyckades stoppa en kille nu i kväll för en pratstund utanför pizzerian. Och som vanligt va det samma problem med att hitta banor i närheten att köra på. Ni som bor i småland och känner för att ta ta i detta med att få till en egen bana får gärna kontakta mig så hjälper jag er så gott jag kan med vad det nu kan vara.

//Lasse

Jag är från Älmhult från början och kan säga att just däromkring så ska man vara glad om man kan få till någonting som har med motorsport att göra, kommunpolitikerna är/har alltid varit anti-motorsport i Älmhultstrakterna tyvärr :(
Rally och folkrace funkar där då det alltid varit där så att säga, men att få till något annat är lögn i helvete, har tillsammans med några andra försökt dra igång drifting i Älmhult men det gick inte.
Blackrace gick i ca. 3 år sen tyckte inte politikerna att det va värt det längre :(

Men jag hjälper gärna till så gott jag kan med att fixa en bana här runtom höglandet, Nässjö, Sävsjö, Eksjö, Jönköping osv. hade varit roligt som bara den :)

Kryc

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2012
Hoj
-08 Honda cb1000r
Ska på övning 20 sep och då träffar jag delar av fmck eksjö ska kolla lite med dom om att få igång en bana i eksjö! Har det redan funnits en så kan det väll inte vara så svårt kan jag känna :)

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
vad jag hörde så är den "lille halkbanan" ute vid stoptè totalförbjuden att hyra/köra på då körskolan har sitt där med riskutbildningar för mc. Jag är verkligen på för att få till en motard-bana där. Hade det varit lite vettigt folk i smk eksjö så hade dom förmodligen kunnat hjälpa till. fmck eksjö tvivlar jag på skulle kunna göra nått. tråkig enduro-klubb med gubbar som tycker att 2ans växel är för snabb.. Farsan känner han som är chef på Eksjö trafikutbildning, får ta ett snack med honom och se vad som gäller, då han äger banan.

PåsenRacing

Ready to Race
Gick med
27 Jun 2010
Hoj
KTM 690 SMC-R 2013
Vet inte hur övningsbanan för lastbilar i eksjö ser ut men har hört talas om att den har hyrts ut för körning förr, vet dock ej om det stämmer.

Kryc

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2012
Hoj
-08 Honda cb1000r
fmck eksjö tvivlar jag på skulle kunna göra nått. tråkig enduro-klubb med gubbar som tycker att 2ans växel är för snabb..

ja då behöver jag ju inte ta upp det med dom :) hörde nått om att gamla halkbanan i Eksjö för bil numera är privatägd och används för motard körning. Då är ju ända kravet att vara polare med han som äger den :S

A.Isaksson

Idiot
Gick med
4 Jul 2010
Hoj
CRF 250 -12 Yamaha FZ8-N -11
ja då behöver jag ju inte ta upp det med dom :) hörde nått om att gamla halkbanan i Eksjö för bil numera är privatägd och används för motard körning. Då är ju ända kravet att vara polare med han som äger den :S
Nja, tror den är privatägd av han som har eksjö trafikutbildning, och att den är öronmärkt för riskutbildningar till mc. Var en polares pappa som ville hyra den men fick inte. Den stora banan ute vid Nifsarpskolan går att hyra för 6000 kr. svettigt... Vore ju bra om man kunde få en utav klubbarna som redan finns att vilja satsa lite.

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
I våras så hade jag kontakt med dom som arrangerade motardkörningen i eksjö.
Enligt dom så hade det helt enkel lagts ner på grund av bristande uppslutning.

Om vi samlar ihop ett gäng som skulle kunna vara sugna på att åka lite så skulle det nog inte vara omöjligt att åka lite där.

RaceMe

Gudomlig sporthojare
Gick med
11 Sep 2005
Hoj
Hur går det? Om ni är på dom om att ni vill träna på banan så kanske vi får till en SM deltävling där 2013. Inbjudan skall snart skickas ut om detta till klubbarna. Erbjud er att själva ta tag i det. Det är en bra start.

Nyheter
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2