Köra norskregistrerad bil i Sverige vs köra svenskreggad i Norge

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
God kväll!

Min svåger har ett litet dilemma;
Han är norrman som har köpt hus i Strömstad och både han och min svägerska jobbar i Norge men hon är fortfarande svensk medborgare.
Bilen de har är norskregistrerad MEN han tror att de inte får köra med norskregistrerad bil i Sverige mer än en vecka, kan det verkligen stämma?
Han som norrman får ju inte köra svenskregistrerad bil i Norge en enda meter så länge han är skriven i Norge, nu blir det ju ok på det då han är skriven i Strömstad sedan 1:a oktober.

Saken är den att han ska stressköpa en Bmw 320d men jag menar att han ska ha lite is i magen och inte köpa första bästa bil då det är ganska mycket stålar men han tror inte att han får köra med deras norskreggade Opel i Sverige som sagt.

Jag har sökt på transportstyrelsen men hittar inte det jag söker, någon här som kan hjälpa mig bena ut vad som gäller?

manneman

Est 2005
Gick med
7 Apr 2012
Hoj
En vit V-twin och en liten stånka
Fritt fram för personer skrivna i Sverige, tabu för norrmän. (Skrivna i Norge)

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
http://www.norden.org/sv/norden-foe...till-norden/flytta-till-sverige/bil-i-sverige

När du flyttar till Sverige med din bil får du använda bilen i högst en vecka efter att du har fört in den. Under den veckan måste du ha en giltig trafikförsäkring. Om du vill ansöka om tillfällig registrering under en längre tid måste du ha en svensk trafikförsäkring – ett så kallat ”Trafikförsäkringsbevis för tilfällig registrering”.

Så en variant vore kanske att kolla upp den där tillfälliga registreringen. Fast smartast i längdenär väl att sälja bilen dyrt i Norge och köpa en motsvarande för halva priset i Sverige.

Finns förvisso även

Om du är medborgare i ett annat nordiskt land och vistas tillfälligt i Sverige får du högst köra med en utlandsregistrerad bil i Sverige i upp till ett år.

Men det är väl svårt att hävda att man är här tillfälligt om man har flyttat hit.

Annars så bryr sig inte svenska polisen en hundradels av en promille av vad norska och danska polisen bryr sig med svenska bilar i respektive land. Vill nån köra en överbeskattad bil så är det deras problem. Men visst, händer något så är det alltid bra att vara på rätt sida lagen.

Last edited:

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Tack för svaret, det verkar som att det stämmer då alltså. Men tillfällig registrering är ju en smart variant, jag ska be honom kolla upp det :tummenupp

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Anledningen till att bilar är så jäkla dyra i Norge är väl den skyhöga momsen?

Så om man skulle flytta med bilen till sverige får man då dessutom betala svensk moms och så att säga "gå miste" om det man betalat i Norge?

För isåfall är det ju en no brainer att sälja bilen i norge och köpa ny här.

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
Anledningen till att bilar är så jäkla dyra i Norge är väl den skyhöga momsen?

Så om man skulle flytta med bilen till sverige får man då dessutom betala svensk moms och så att säga "gå miste" om det man betalat i Norge?

För isåfall är det ju en no brainer att sälja bilen i norge och köpa ny här.

Norsk moms är ungefär som svensk, 25% som mest.

Det som gör bilar dyra i Norge och Danmar är den svindyrara billaccisen. I Danmark är den över 100 procent och räknas på pris ink moms, så total andel skatt blir ännu högre, hittar inte hur det räknas i Noge men det torde vara något likartat.

https://da.wikipedia.org/wiki/Registreringsafgift

Danmarks registreringsafgift er enestående høj i Europa og blandt verdens højeste. Singapore har den højeste bilregistreringsafgift. Et eksempel på en Mercedes S350, hvor prisen fra fabrikken vokser fra DKK 459.352,- til den endelige salgspris på DKK 1.537.000,-.
Salgspris Moms Ny Salgspris 180 % reg.afgift Standard fradrag Endelig Salgspris
459.352,- 114.838,- 574.190,- 1.010.336, - -47.025,- 1.537.000

I Danmark tror jag man kan få tillbaka på skatten om man exporterar utomlands men jag har inte koll på om det bara var till en viss ålder och hur dom räknar kvarvarande värde etc.

Last edited:

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
När jag bodde i Norge råkade jag glömma att byta till norsk (svindyr) bil. Slapp p-böter, behövde inte noja med fartkameror och om jag inte uppgav mitt norska personnummer utgår jag ifrån att det skulle vara svårt för en polis att kontrollera det i en tillfällig kontroll. (Dessutom hade eventuella böter hur som helst varit bra mycket billigare än att byta till norsk bil.)
Fast det var antagligen bra att jag inte krockade...

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Hoj
En sån där grön.
När jag bodde i Norge råkade jag glömma att byta till norsk (svindyr) bil. Slapp p-böter, behövde inte noja med fartkameror och om jag inte uppgav mitt norska personnummer utgår jag ifrån att det skulle vara svårt för en polis att kontrollera det i en tillfällig kontroll. (Dessutom hade eventuella böter hur som helst varit bra mycket billigare än att byta till norsk bil.)
Fast det var antagligen bra att jag inte krockade...

Du riskerade även att få bilen beslagtagen även om du inte krockade...

http://bohuslaningen.se/nyheter/lysekil/1.758691-norska-tullen-tog-bilen-fick-losas-ut-for-400-000

det där brukar hända några gånger per år...

bonny

Ny medlem
Gick med
14 Apr 2005
Hoj
Mille
Du riskerade även att få bilen beslagtagen även om du inte krockade...

http://bohuslaningen.se/nyheter/lysekil/1.758691-norska-tullen-tog-bilen-fick-losas-ut-for-400-000

det där brukar hända några gånger per år...
Jag har alltid varit lite outlaw!
Dessutom körde jag en Ford Sierra som jag fått i julklapp av min bror. På slutet gick den på tre cylindrar, kunde inte köras för länge utan att fylla på kylarvatten och lite annat smått och gott.

Fast får väl vara lite glad med tanke på artikeln du länkade till. Jag blev nämligen invinkad i tullen irriterande ofta på den tiden. Kan inte en ovårdad kille i en ovårdad bil vara seriös?

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Han köpte en svenskreggad Bmw istället. Tydligen tar de även med sig Opeln tillbaka till Sverige, som från början var svenskreggad och de fick väl pynta runt 40k när de tog in den till Norge. Ingen summa att betala när den ska tillbaka verkar det som.

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Han köpte en svenskreggad Bmw istället. Tydligen tar de även med sig Opeln tillbaka till Sverige, som från början var svenskreggad och de fick väl pynta runt 40k när de tog in den till Norge. Ingen summa att betala när den ska tillbaka verkar det som.

Den summan tjänar man väl igen på sisådär 3 dagar genom att bosätta sig i sverige istället när man jobbar i norge :gnissla

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja, jag vet inte om det blir speciellt stor skillnad för deras del. Båda jobbar och bor i Fredrikstad just nu men handlar mat och bensin i Sverige.
Den stora skillnaden är väl egentligen att de för samma månadskostnad som en liten två vid vattnet i Fredrikstad får ett nyrenoverat hus i Strömstad i väldigt bra kvarter.
Han skattar fortfarande i Norge, hon likaså än så länge då hon funderar på att jobba i Sverige. Största anledningen till flytten är väl att barnen ska gå i svensk dagis/skola när de väl skaffar några.

De berättade att det finns lite Norge-rasism i Strömstad då många norrmän bor där men jobbar i Norge. Men å andra sidan, de betalar ju hela sitt leverne i Sverige och det är ju inte så lite :va
Ok att de inte betalar skatten här men i runda slängar tror jag att staten går plus på dem ändå. Det är väl om de skickar in 4 ungar i omsorgs-organisationen som det börjar kosta pengar. Men de får väl betala något för det ändå?

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Hoj
2001 TDM 850
Ja, jag vet inte om det blir speciellt stor skillnad för deras del. Båda jobbar och bor i Fredrikstad just nu men handlar mat och bensin i Sverige.
Den stora skillnaden är väl egentligen att de för samma månadskostnad som en liten två vid vattnet i Fredrikstad får ett nyrenoverat hus i Strömstad i väldigt bra kvarter.
Han skattar fortfarande i Norge, hon likaså än så länge då hon funderar på att jobba i Sverige. Största anledningen till flytten är väl att barnen ska gå i svensk dagis/skola när de väl skaffar några.

De berättade att det finns lite Norge-rasism i Strömstad då många norrmän bor där men jobbar i Norge. Men å andra sidan, de betalar ju hela sitt leverne i Sverige och det är ju inte så lite :va
Ok att de inte betalar skatten här men i runda slängar tror jag att staten går plus på dem ändå. Det är väl om de skickar in 4 ungar i omsorgs-organisationen som det börjar kosta pengar. Men de får väl betala något för det ändå?

Ja det är klart är man ett barnlöst par som skattar i norge är det kanske inte jätteskillnad. Speciellt om man byter upp sig till dyrare boende.

Men för några år sen hörde jag en kalkyl om en familj med 3 barn som handlar all mat i sverige men bor i norge. Då handlade det om många tusenlappar sparade varje månad.

Var ju tvungen att kolla upp ungefärliga bostadspriser i Fredrikstad bara för det och jag måste säga att det var förvånansvärt billigt att köpa hus där. Sen vet jag iofs inget om eventuella avgifter och andra bokostnader i grannlandet.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Ja det är klart är man ett barnlöst par som skattar i norge är det kanske inte jätteskillnad. Speciellt om man byter upp sig till dyrare boende.

Men för några år sen hörde jag en kalkyl om en familj med 3 barn som handlar all mat i sverige men bor i norge. Då handlade det om många tusenlappar sparade varje månad.

Var ju tvungen att kolla upp ungefärliga bostadspriser i Fredrikstad bara för det och jag måste säga att det var förvånansvärt billigt att köpa hus där. Sen vet jag iofs inget om eventuella avgifter och andra bokostnader i grannlandet.

De sparar väl i runda slängar ca 3k/månad att handla i Sverige, barnlöst par runt 25.
Boendekostnader vet jag inte så mycket om där förutom de faktiska priserna, jag har för mig att de betalade runt 9Ksek/mån för en liten tvåa. Nu köpte de hus för 3M i Strömstad och med dagens ränta så är det billigare än tvåan bortsett driftskostnaderna som blir högre då.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO