Köra på grus med 17/17"

Gick med
25 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
Street Triple, Ktm Freeride
En fråga till er som är grymma på gruskörning: Är det stor skillnad att köra med 17" fram på grus och i lite terräng än med 21" som det "bör" vara? Tänker då givetvis med hyfsat likvärdiga däck ex: cont tkc-80. Tacksam för svar!
 

FREDDA

fd norrbagge
Gick med
10 Jun 2003
Ort
I HUS
Hoj
KTM 660 -04
köra grus med 17"

niofemtiofyrarr skrev:
En fråga till er som är grymma på gruskörning: Är det stor skillnad att köra med 17" fram på grus och i lite terräng än med 21" som det "bör" vara? Tänker då givetvis med hyfsat likvärdiga däck ex: cont tkc-80. Tacksam för svar!

Är väl inte jättegrym på gruskörning själv men den största skillnaden tycker jag är rotationskraften. Framdäcket blir ju kanska brett så det väger mer än ett 21". Kör själv 660 på grus och tycker det funkar kanon. Det går ju att köra lite i terräng men det går inte lika fort.
 

Fist Woman

Guest
Jaa, det är stor skillnad, men visst det går att åka på grus med 17".

Räkna emellertid att dina kompisar med riktiga grusjärn får vänta på dig i vägkorsningarna.
Jag tycker att kostnaden för ett par extrahjul är så liten att det är det självklara alternativet.
 
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top