köra på nurburgring?

Perkidde

Evil mekes good karma
Gick med
15 Jul 2004
Ort
ulricehamn av alla ställen..
Hoj
retta -99 och miniretta -04
på slutet av våran mcsemester som påbörjas nu på måndag så hade vi tänkt oss att köra några varv på nurburgring. vad vi förstått så finns det almänna dagar då alla kan komma dit o köra. vill gärna ha lite mer info om detta så ni som vet hur det funkar o kört där kan gärna ge oss lite tips!
 

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Ort
Götet.
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Vart ska jag börja?

http://www.nuerburgring.de/home/index.html?L=0

På hemsidan har du öppettiderna för nordslingan. I praktiken är det bara att åka dit under öppettid, betala för ditt önskade antal varv och köra.

Jag skulle kunna skriva en uppsats om denna fantaskiskt underbara bit asfalt då det kommer vara det mest fantastiska du någonsin kört med hoj.

Ta det bara lugnt de första varven innan då får ett hum om hur det funkar. Banan är världens roligaste bana men antagligen också den farligaste. Är du inte försiktig så kommer den att bita dig.


När du väl betalat, fått ditt kort, dragit det i grinden och kommit ut på slingan så skiljer det lite från en vanlig bandag. Omkörning sker på vänster sida, när du ser snabbare trafik i backspegeln ska du blinka höger för att visa att du uppmärksammat snabbare förare och släppa förbi.
Du måste således ha lika hög uppmärksamhet bakåt som framåt.

Det finns folk med väldigt blandade fordon och kunskap ute på slingan, allt från wtcc förare i porschar till familjer i minibussar och turistbussar.

Du bör ha orginal ljuddämpare eller db killer, låter du för mycket får du inte köra. Du ska också ha backspeglar och blinkers.

Sedan ett par år tillbaka är det förbjudet att filma på slingan, detta av säkerhetsskäl, folk hetsar sig själva att köra över sin förmåga för att få en bra film och kraschar.

Om du kraschar får du själv bekosta bärgaren som hämtar dig, förstör du ett amcoräcke får du betala reparationen, detta ska betalas på plats.

Det är väl det viktigaste jag kan komma på i whiskeydimman. Hör av dig om det är nåt du undrar över!
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Se till att ni planerar flera, helst minst tre, dagar i t ex Adenau då vädret är högst ombytligt. Kommer ni dit och bara har en dag på er innan ni ska vidare så är det stor chans att det regnar. Bättre att ha flera dagar och köra direkt vid bra väder så att man inte blir besviken.

Ta en paus på parkeringen mellan varje varv för säkerhets skull.

Ät pizza på Pinocchio. :)
 

Perkidde

Evil mekes good karma
Gick med
15 Jul 2004
Ort
ulricehamn av alla ställen..
Hoj
retta -99 och miniretta -04
tackar för alla svar! vi får se hur mycket tid vi har över från allt badande och solande. är det skitväder så får man ta det helt enkelt. återkommer med hela resan här på SH som börjar nu på måndag!
 

PalleR1

På 1000cc sen -96
Gick med
29 Apr 2007
Ort
I landet med den långa vintern
Hoj
R1 -05
Se till att ni planerar flera, helst minst tre, dagar i t ex Adenau då vädret är högst ombytligt. Kommer ni dit och bara har en dag på er innan ni ska vidare så är det stor chans att det regnar. Bättre att ha flera dagar och köra direkt vid bra väder så att man inte blir besviken.

Instämmer. Jag har varit där 2 gånger med för lite tid avsatt. Här ännu ej kört ett helt varv i torrt väglag. :huvet

Avser göra ny resa -08 och inte göra samma misstag.
 

Fluffig

Vill men kan inte
Gick med
19 Jul 2005
Ort
Helsingborg
Hoj
SV 650
Jag kom hem i går efter att ha varit nere och kört ett par varv på ringen. Tyvärr lyckades vi hitta de sämsta två dagarna att vara där nere för det var fuktigt första dagen så då blev det bara tre varv för min del pga att de stängde banan med jämna mellanrum pga avåkningar. Dagen efter blev det ingenting alls pga regnandet.

Jag hade turen att ha en föråkare som kunde banan så jag blev varnad för vissa sträckor som är extra olycksdrabbade. Första varvet var jobbigt just för att man skulle kolla både framåt och bakåt men jag kom in i det lite bättre på andra varvet. Jag kommer definitivt att åka ner igen för jag bara måste lära mig banan lite mer. Jag kör inte så fort men kul var det.

Vi hittade en lite fin stad där man kan ligga om alla rum är uthyrda i Adenau eller Altarh som ligger precis vid ringen den heter Cochem. Behöver jag säga att vägarna mellan den orten och ringen är krinkelikrokiga?
En bra sida av en som varit ett par gånger på ringen hittar du här
http://www.nurburgring.org.uk/
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Instämmer. Jag har varit där 2 gånger med för lite tid avsatt. Här ännu ej kört ett helt varv i torrt väglag. :huvet

Avser göra ny resa -08 och inte göra samma misstag.

Om man har fler saker planerade under samma resa kan man börja med Ringen och är vädret ok åker man vidare direkt sedan, sämre så stannar man kvar 1-2 dagar för att se. Sämst är att vara låst till en enda dag vid en genomresa, första gången jag var där var så och det blev inget köra. Inte p g a vädret utan truckracing-EM (!) som gjorde att Nordschleife var avstängd. Det lönar sig att kolla kalender på officiella hemsidan. :huvet

Får man fint väder och ett fint varv så återvänder man i alla fall. Varje år. :)

Vi hittade en lite fin stad där man kan ligga om alla rum är uthyrda i Adenau eller Altarh som ligger precis vid ringen den heter Cochem. Behöver jag säga att vägarna mellan den orten och ringen är krinkelikrokiga?

Cochem är en kanonstad mitt i Moseldalsområdet som jag kan rekommendera till alla som besöker Ringen. Längs med Moseldalen är åkningen inte så dramatisk körmässigt men väl vyerna och korsar man bergen så får man svänga sig svettig. :tummenupp
 
Last edited:

IronMike

Guest
jag har bara ett råd: kör några varv i snigelfart å försök skapa dig enbild av banan. gör inte som jag första gången, jag trodde jag kunde den efter att ha spelat playstation och sett filmer på youtube.......jag hamnade av banan i 2a kurvan på 1a varvet (hade 3 illgröna porsche carrera gt3-rs i röven som jag ville förnedra), men hade tur som kunde gena och komma ut på banan igen, varpå jag med en gnutta skam fick släppa förbi (hörde av lite snack i "depån" sen att ena killen va forna rallyhjälten ari vatanen...tänkte, den bjuder jag på) banan är iaf inte förlåtande någonstans, utan snarare ganska förädisk.

glöm inte att köpa nürburgring-klistermärke sen, det ger *reSpeKt* :yoparty
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top