köra roadracing med yzf 1000 Thunderace

The-Edge

Ny medlem
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
YZF Thunderace
Tja alla racers,

Jag har en liten fråga om det är en ide att som nybörjare på bana nästa år försöka köra med dom som är snabbast med min thunderace.
Alltså har jag en chans mot nyare racers eller är det så stor skillnad på cyklarna.

Tacksam för seriösa svar Mvh:Edge (vill så mycke men har så lite)=

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Hoj
Några olika
Det är en väldigt markant skillnad på material. Jag skulle varmt rekomendera att köpa en begagnad r600/1000 istället. Vet inte ens om det finns krashkåpor till Thunderace.

Dock så vet jag av egen erfarenhet att de borde hänga med väldigt bra på gatkörning med 5mm sänkt gaffel och bra däck men det är en stor skillnad till racing där det idag oftast är väldigt mycket nytt material även i rookie klasserna.

Värt att tänka på är att man även skall ha råd att krasha och kunna fixa reservdelar.

Edit: I en B-ERF serie skulle det nog inte vara några problem att köra med en thunderace därimot.

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Hoj
Hojlös
MagnusK skrev:
2486209 Det är en väldigt markant skillnad på material. Jag skulle varmt rekomendera att köpa en begagnad r600/1000 istället. Vet inte ens om det finns krashkåpor till Thunderace.

Dock så vet jag av egen erfarenhet att de borde hänga med väldigt bra på gatkörning med 5mm sänkt gaffel och bra däck men det är en stor skillnad till racing där det idag oftast är väldigt mycket nytt material även i rookie klasserna.

Värt att tänka på är att man även skall ha råd att krasha och kunna fixa reservdelar.

Edit: I en B-ERF serie skulle det nog inte vara några problem att köra med en thunderace därimot.

Jag har kört Thunderace på bana och kör idag en R6 istället. Instämmer helt med föregående talare, men frågan är om inte ett av de största problemen kommer vara markfrigången, även om man kan höja den några cm bak.

Zoidberg

*58*
Gick med
4 Nov 2004
Hoj
FZR skrot
Jag har tävlat lite med FZR1000 (bör vara jämförbar), ...och mot en modern tungviktare tappar du nånstans runt 2-4 sek per varv beroende på bana. Så dom snabbaste hinner du inte med men är du själv snabb så...

Gick det att ha kul förr på en sån, ..går det väl idag &så, i brist på annat.
Markfrigången är inget större problem. Lite kul att vara annorlunda &så ju.
ERF är inget problem ...med tanke på uppåt 20 sek spridning på varvtider där.

Glöm inte träna upp bromshanden isf !

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...