Köra till besiktningen?

Muppi

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2005
Hoj
Thunderace 97.a
Förlåt för den informationsfattiga topicen men jag kom fasen inte på något bättre.... Jag ska reggbesikta en hoj om 13 dar, nerstrypt.
Jag har hört lite långväga att köra te.x en tung hoj med mellankort enbart ger böter första gången? Vad tror ni händer om polisen stoppar mig om jag kör ner den själv, trotts allt med papper för besiktningen och allt med mig med en utmärkt förklaring om varför jag kör?

Normalt sett den sträcka jag ska åka så har jag enbart sett en poliskontrol på riiktigt länge, men murphys lag brukar ha en tendes att visa sig i dessa lägen så nu funderar jag på hur jag ska göra ;) Någon som vet hur det verkligen ligger till?

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Som Hoztic sade så bör det gå bra, likväl som du får köra ett fordon med körförbud till besiktning.
Vill du vara på säkra sidan så ring till polisen och fråga, brukar jag göra om jag vill veta något och de brukar vara glada att ge svar.

Jambo

Jambo
Gick med
4 Apr 2006
Hoj
I Sallet : XL500S / XRV750W / CB750F / HD1200XLH
Muppi,

Om du har bokad tid till Bilprovningen, och att du är på väg till denna så är det inte några problem, kom ihåg bara att ha samtliga papper med dig.
Säger detta för att 2 år sedan så var jag på väg att besikta en gammal hoj som jag renoverat och hade körförbud, inte besiktad sedan 1978, blev stoppad i en poliskontroll på vägen, förklarade för konstaplarna att jag hade bokad tid och var på väg till besikningen, visade papperna och bokningen, och allt var ok, men notera att hojen måste vara skattad och försäkrad, och det var den biten poliserna kollade upp i kontrollen. Du kan köra till närmaste verkstad eller till besiktning, så länge att du har skriflig bekräftels från sagda företag att upvisa vid eventuell poliskonroll. Men som nämnts tidigare, skatt och försäkran måste gälla, annars så får du problem.

Hoppas attt detta hjälper,
Jambo

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM