Köra till och från crossbanan?

niklas_gripen

need for speed...
Gick med
19 Dec 2004
Jag undrar om man får köra med crossen till och från crossbanan. Jag har ungefär 1 mil till crossbanan, finns det någon gräns för hur långt man får köra eller får man ens köra med en cross på landsvägen?
Måste man vara medlem i en klubb för att få köra till och från träning eller får man köra som vanlig motionär till och från banan?
någon som vet? :confused:

Man får inte köra med oregistrerat fordon utanför inhängnat område. Men det är ju skillnad på får och kan. :rolleyes:

Självklart är det ju reggad hoj med lyse och trafikförsäkring som gäller om du ska åka på vägen. Oavsett hur du gör så åk inte utan trafikförsäkring iaf. :tummenupp

niklas_gripen skrev:
Jag undrar om man får köra med crossen till och från crossbanan. Jag har ungefär 1 mil till crossbanan, finns det någon gräns för hur långt man får köra eller får man ens köra med en cross på landsvägen?
Måste man vara medlem i en klubb för att få köra till och från träning eller får man köra som vanlig motionär till och från banan?
någon som vet? :confused:
Gränsen är 0 meter. Skojar du eller?

Jag har kört hundratals mil cross på gatan till och från banan eller skogen. Tyvärr så sliter det mycket på däcken och är olagligt...

Det är väl skillnad på om man bor i stockholms innerstad och ska till en bana som ligger långt bort nånstans, eller om man har nån km genom skogen. Ut på asfalterade, allmänna vägar skulle jag nog inte bege mig, det kan ge obehagliga konsekvenser...

Neutral skrev:
Gränsen är 0 meter. Skojar du eller?

Nä, jag skojar inte, en kille i min klass sa att man FÅR köra med crossen till och från banan och ville kolla upp om det stämmer men det är alltså lysen och registrering som gäller.
Eller köra ändå.
Fast inte så smart på landsvägen.. :död

JT skrev:
Jag har kört hundratals mil cross på gatan till och från banan eller skogen. Tyvärr så sliter det mycket på däcken och är olagligt...

Okej, upp till var och en attbryta mot lagen alltså.
tack för svaren. :tummenupp

niklas_gripen skrev:
Nä, jag skojar inte, en kille i min klass sa att man FÅR köra med crossen till och från banan och ville kolla upp om det stämmer men det är alltså lysen och registrering som gäller.
Sorry men om man måste kolla med en kompis om man får köra oregistrerade fordon på vägen och dessutom tror att man upphäver lagar genom att vara medlem i en förening då är nog inte alla hemma. Hoppas du meddelar din kompis nu i alla fall. :)

Last edited:
Neutral skrev:
Sorry men om man måste kolla med en kompis om man får köra oregistrerade fordon på vägen och dessutom tror att man upphäver lagar genom att vara medlem i en förening då är nog inte alla hemma. Hoppas du meddelar din kompis nu i alla fall. :)

Han eller hans kompis har nog förväxlat enduro och cross tror jag. Orkar inte dra reglerna där, men sök här så finner du vad som gäller för enduroreggat.

Om man har tävlingslicens, så får man köra till och från en crossbana.
Men ja vet ej riktigt detaljera som gäller tex lyse m.m

Ten-0 skrev:
Han eller hans kompis har nog förväxlat enduro och cross tror jag. Orkar inte dra reglerna där, men sök här så finner du vad som gäller för enduroreggat.
Varför skulle jag kolla det? Jag vet vad som gäller. Var inte direkt några tveksamheter om enduro i hans fråga heller:

Jag undrar om man får köra med crossen till och från crossbanan.

Visst, du får köra till och från Svemogodkänd träning och tävling.
OM din hoj är E-reggad och du är licensierad förare.
Utan reggning, lysen, mm är det bara att ta den på släp el. dyl.

Det går att E-regga en cross, inga stora problem.

Nicke_6 skrev:
Om man har tävlingslicens, så får man köra till och från en crossbana.
Men ja vet ej riktigt detaljera som gäller tex lyse m.m

Men vakna föfan!
Du får aldrig aldrig aldrig köra en cross på vägen oavsett vilken licens du har.
Det du kanske tänker på är endurohojar och de ska vara reggade, besiktigade och skattade, då får du köra till och från banan om du har körkort och endurolicens.

Neutral skrev:

Det var inte direkt så att jag frågade min kompis om man får köra till och från crossbana med cross utan vi pratade lite allmänt om cross och då nämnde han det, han kanske menade enduro när han sa det men jag ville iallafall kolla upp det ordentligt.

jesseboy skrev:

Okej, det låter vettigt. :tummenupp

Ta inte illa upp, men du kan inte ha körkort? När man läser mcteorin är jag rätt säker på att det är lite info om sånt här med där.

Neutral skrev:
Varför skulle jag kolla det? Jag vet vad som gäller. Var inte direkt några tveksamheter om enduro i hans fråga heller:

Jag riktade knappast svaret med sökningen mot dig, även om det kanske såg så ut. Sen skrev jag ju att dom antagligen tagit fel på sak.

Mitt svar var detta, fast jag orkade inte dra det och bad därför trådskaparen söka men jesseboy skrev ju vad som gällde.

jesseboy skrev:

-PLM- skrev:
Ta inte illa upp, men du kan inte ha körkort? När man läser mcteorin är jag rätt säker på att det är lite info om sånt här med där.

Tyvärr är det ingen sån info på teorin, iallafall inte när jag skrev provet.

Man får inte köra en oregistrerad cross till och från crossbanan. Och antagligen skulle du bli portad om du kommer till banan körandes på crossen,

J.Nyström Och antagligen skulle du bli portad om du kommer till banan körandes på crossen skrev:
På vissa(eller alla?) banor får inte ens crossförarna köra i depån,, så lyckas han komma på en cross till banan, så måste han gå med cykeln sista biten,, :hihi

rejser skrev:
Men vakna föfan!
Du får aldrig aldrig aldrig köra en cross på vägen oavsett vilken licens du har.
Det du kanske tänker på är endurohojar och de ska vara reggade, besiktigade och skattade, då får du köra till och från banan om du har körkort och endurolicens.

Word!

och ja man måste vara medlem i en klubb för att få köra på bana (om du ska testa en gång behöver du inte oroa dej)
Det har med försäkringar att göra!

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...