Köra utan körkort

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
...denna fråga handlar egentligen om övningskörning för lyckligtvis har jag inte hunnit bli av med lappen under mina få månader som hojåkare..

Frågan är som lyder:

- Var/hur får man köra hoj utan körkort. (inte bana)

Saken är att en kompis ska ta hojkort. Han har en kille som skall handleda honom privat men handledaren har inte allt för mycket tid. Det jag tänkte är att JAG skjutsar ut min kompis på hans hoj till någon lämplig plats och låter honom öva de grundläggande.. koppling/gas, inbromsningar, krypkörning osv..

Är det någon som vet vad som gäller?
 

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Ort
I ditt arsle!!!!
Hoj
En KUK!!!!
på inhängnat område får man köra utan KK eller ålders gräns... typ tävlingsbana eller industri område... :tummenupp

Har för mig att dom sa de när jag frågade något liknande... jag körde iallafall på runt i kvarteret här hemma några vändor utan problem... så de är väl igentligen bara att köra... så länge dom inte stoppar dig.. :fatta!

Lycka till
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Industriområde..

GårillaRaggare skrev:
på inhängnat område får man köra utan KK eller ålders gräns... typ tävlingsbana eller industri område... :tummenupp

Är nog värt att pröva då... Jag har ju mina övningskörningeslektioner färska i huvudet och kan ju plåga kompisen med samma trista övningar till att börja med. Killen som ska vara handledare har ju haft lappen i typ 8-10 år så han har nog glömt bort en hel del tips å trix för nybörjare..
 

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Ort
Lund
Hoj
Gixxer 1117 -94
Jag brukade skjutsa ut en polare som skulle ta hojkort till vägverkets bana, den där med koner och sånt som man gör garageväng, hinderbana och inbromsningar vid. Sen fick han köra runt där bäst han ville några timmar så kom jag och hämtade honom sen.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Silwer skrev:
jag fattar det som om han har körkort men ej haft det i 5år och därför inet får vara lära ut nåt på allmän väg
Så fattade jag också, men det tog den stund :), jag är som jag skrev väldigt trött :hihi
 

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Ort
I ditt arsle!!!!
Hoj
En KUK!!!!
korvgubbe skrev:
Är nog värt att pröva då... Jag har ju mina övningskörningeslektioner färska i huvudet och kan ju plåga kompisen med samma trista övningar till att börja med. Killen som ska vara handledare har ju haft lappen i typ 8-10 år så han har nog glömt bort en hel del tips å trix för nybörjare..

har hört att garagevändning ska försvinna... lyx för den "nya" generationen Mc-kort aspiranter.... :Bugar

Annars så brukar VVs körkortsövnings platser vara lediga på eftermiddagen.. (notera, uppsala iallafall)
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
GårillaRaggare skrev:
har hört att garagevändning ska försvinna... lyx för den "nya" generationen Mc-kort aspiranter.... :Bugar

Annars så brukar VVs körkortsövnings platser vara lediga på eftermiddagen.. (notera, uppsala iallafall)

Jag lär nog plåga honom med den iaf! hehe...

På tal om garagevändningen... Någon som VET vad som kommer gälla på uppkörningarna framöver?

Jag har hört oerhört många rykten.. garagevändning bort, krypkörningsbana istället m.m...

Är det någon som har bra tips på platser att lämpa av kompisen så han får nöta grunderna? Vad jag har förstått det som är det inte så populärt att vara ute på tullinge privat...
 

Zilversurfer

Så, in i träsket igen
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
RSV4 Factory
korvgubbe skrev:
Jag lär nog plåga honom med den iaf! hehe...

På tal om garagevändningen... Någon som VET vad som kommer gälla på uppkörningarna framöver?

Jag har hört oerhört många rykten.. garagevändning bort, krypkörningsbana istället m.m...

Är det någon som har bra tips på platser att lämpa av kompisen så han får nöta grunderna? Vad jag har förstått det som är det inte så populärt att vara ute på tullinge privat...

Garagesvängen kommer inte tas bort förren 2005, källa: Bike

Mvh//ZS
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
AleX skrev:
garage-svängen försvinner 2005....
Du tyckte inte att det räckte med Zilversurfers halvtimmesgamla inlägg ovan så du passade på att upprepa det eller?
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
sgtpepper skrev:
Du tyckte inte att det räckte med Zilversurfers halvtimmesgamla inlägg ovan så du passade på att upprepa det eller?

Vissa är kanske inte är så uppmärksamma! hehe.. samma tanke slog mig nyss..

Se det som såhär:
- hans tanke var god iaf!
 

Therudeboy

Guest
Har han B kort och ingen prövotid kan han ju köra mc:en själv. Första gången får man bara en varning och böter, andra gången blir det grov olovlig körning för då vet man ju att man inte får köra ;)
 

Borkas

Ny medlem
Gick med
26 Jun 2003
Ort
Hemligt
Hoj
S2R
sgtpepper skrev:
Du tyckte inte att det räckte med Zilversurfers halvtimmesgamla inlägg ovan så du passade på att upprepa det eller?

Vadå måste han skriva att han håller med föregående talare eller någonting i den stilen för att det skall passa dig eller? Sluta FFS!

Blir så trött.
 

GårillaRaggare

Hata sporthoj.com
Gick med
24 Nov 2003
Ort
I ditt arsle!!!!
Hoj
En KUK!!!!
-Lowrider- skrev:
När jag hade ett ärende med VV angående enduroreg blabla.
Så sa han att det finns bara ett område i Sverige som räknas som inhängnat där man får köra utan kort mm. Och det påstod han vara Arlanda flygplats,,,inte för att man får köra där iallafall men alltså är det enda området som räknas som inhägnad!

Enligt VVs egna hantlangare så räknas alla områden som är avskillda från allmänheten (alltså inget fritt springande) tex industrigårdar och gården lagerlokaler mm

Om du spärrar av parkeringen på ICA med några oranga koner så borde de i princip funka som inhängnat område, eller??? :va
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
GårillaRaggare skrev:
har hört att garagevändning ska försvinna... lyx för den "nya" generationen Mc-kort aspiranter.... :Bugar

Annars så brukar VVs körkortsövnings platser vara lediga på eftermiddagen.. (notera, uppsala iallafall)

Det ska komma en svårare krypkörning. Till hösten 2004 har jag hört.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Borkas skrev:
Vadå måste han skriva att han håller med föregående talare eller någonting i den stilen för att det skall passa dig eller? Sluta FFS!

Blir så trött.
Sluta sniffa thinner, vad fan snackar du om?

Jag var enbart förundrad över varför AleX upprepade exakt samma information som som Zilversurfer redan skrivit, en halvtimme tidigare.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Therudeboy skrev:
Har han B kort och ingen prövotid kan han ju köra mc:en själv. Första gången får man bara en varning och böter, andra gången blir det grov olovlig körning för då vet man ju att man inte får köra ;)

Kör han olovligt blir han ju garantareat av med sitt "körkortstillstånd" som gör att han får övningsköra överhuvud taget
 

Therudeboy

Guest
korvgubbe skrev:
Kör han olovligt blir han ju garantareat av med sitt "körkortstillstånd" som gör att han får övningsköra överhuvud taget


Enligt Frivården i jönköping så får man bara en varning och böter inget mer första gången. Och efter som det är en trafik polis som berättade detta för mig borde det väl stämma? :confused:
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Therudeboy skrev:
Enligt Frivården i jönköping så får man bara en varning och böter inget mer första gången. Och efter som det är en trafik polis som berättade detta för mig borde det väl stämma? :confused:

Låter å andra sidan rätt mäkligt.. körkortstillståndet prövas ju innan just för att endast "lämpliga" personer ska få körkort.. och att då göra sig skyldig till överträdelser när man bara har ett "tillstånd" borde väl ändå innebära att man stryks från listan över "lämpliga".. som med prövotiden med körkortet
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top