Köra utan kort.....

ontheroad

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
nsr
Någon som har erfarenhet(själv eller via vänner/hört historier etc...)av vad konsekvenserna blir vid körning utan kort till en 125:a? Bötesbelopp, prickar, indraget/uppskjutet körkort för bil?etc etc.... Dessutom är det möjligt att få en nummerplåt till en 125:a utan körkortsinnehav? Bara få reg plåten alltså?
Hur fungerar det med privat import av lätt mc, måste man tulla för cykeln och legitimera sig i tullen? Kollar de om man har kort? Hur funkar det med reg av en importerad hoj?
Hoppas det finns ngn som kan svara på någon av mina frågor. Tack på förhand! :)

//Steffe

Myzze

Ny medlem
Gick med
1 Apr 2003
Hoj
Yamaha TZR 125 -91 utan kåpor o målad grön. :) pga den har varit stulen o dom kunde faaaan inte lackera bra iaf :/
ontheroad skrev:
Någon som har erfarenhet(själv eller via vänner/hört historier etc...)av vad konsekvenserna blir vid körning utan kort till en 125:a? Bötesbelopp, prickar, indraget/uppskjutet körkort för bil?etc etc.... Dessutom är det möjligt att få en nummerplåt till en 125:a utan körkortsinnehav? Bara få reg plåten alltså?
Hur fungerar det med privat import av lätt mc, måste man tulla för cykeln och legitimera sig i tullen? Kollar de om man har kort? Hur funkar det med reg av en importerad hoj?
Hoppas det finns ngn som kan svara på någon av mina frågor. Tack på förhand! :)

//Steffe

vet inte hur det ligger till med reggning o tull osv.
men själv åkte jag fast innan när ja körde utan kort.
ja fick mitt mc lämp uppskjutet i 6 månader och 900 kr i böter.

SkorvKalle

2 hjul för mycket
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Fyrhjuling
tror det är typ samma straff (kanske något mildare) som för trimmad moppe.. eftersom när du kör trimmad moppe så räknar polisen det som en oreggad lätt mc o du har inget körkort.. straffet kan bli upp till 2 års uppskjutet lämp och många tusenlappar i böter.. en på min skola fick 7000 i böter

micke85

Sommar och sol där jag bor
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Ninja zx6r
själv körde jag hela föra sommaren utan kort ! man åker ju mindre fast om man kör 125a än en trimmad mopped !
eftersom om man kör 125 så e det bara du som e olaglig medans om du kör mopped som e trimmad så e det både du och mopped som e olaglig ! :tummenupp

Berra

Europe
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Aprilia Sportcity One
micke85 skrev:
själv körde jag hela föra sommaren utan kort ! man åker ju mindre fast om man kör 125a än en trimmad mopped !
eftersom om man kör 125 så e det bara du som e olaglig medans om du kör mopped som e trimmad så e det både du och mopped som e olaglig ! :tummenupp

Är det inte bättre att skaffa ett körkort?

Edholm

Ny medlem
Gick med
25 Mar 2003
Hoj
Ktm 525
Har kört omkring 10 mil utan körkkort, men feg som man är så står hojen i garaget i väntan på just körkort :D

Simon

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
MT 01
ontheroad skrev:
Någon som har erfarenhetav vad konsekvenserna blir vid körning utan kort till en 125:a? Bötesbelopp, prickar, indraget/uppskjutet körkort för bil?etc etc

Om jag ser dig körandes utan kort, så resulterar det nog i ett panskott med 22:an.. :D

Nä, men seriöst.. Åk inte omkring utan kort.. :fakta

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...