Köra utan termostat

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Hallå

En kamrat har fått lite problem med sin aprillia pegaso 650. Det är alltså en en cylindrig vätskekyld 650 kubiks motor på den. Förra sommaren så fick han byta termostat till vattenkylningen då den inte flödade alls. När vi tog första turen för säsongen förra helgen så var problemet tillbaka. Är det någon som har hört talas om att detta är ett vanligt fel på denna modellen? eller kanske ett aprillia fel?

Vad skulle hända om man helt sonika plockade bort termostaten och körde utan? Skulle den aldrig nå arbetstemperatur då eller skulle det bara ta lite längre tid?

Tacksam för bra och sakliga svar. Inga spekulationer tack. Den delen sköter vi själv..

Tack på förhand
Simon
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
Svårt att vara saklig, det beror väl på omständigheterna. Klart är att det kommer att ta längre tid att nå arbetstemp (om den gör det öht.). Det är ju det som termostaten främst hjälper till med.

Hur kallt är det ute, fartvinden osv spelar ju roll för hur mycket den kyls. I vilket fall så lär el-fläkten (om det finns sådan) hålla tempen på rätt sida arbetstemp.

Det går nog mao inte att säga med säkerhet om den kommer upp i arbetstemp. Ett gammalt trick kan ju vara att stoppa för något för kylaren tills motorn blir varm. Gamla bilar hade en "gardin" framför kylaren, så att man själv kunde reglera kylningseffekten, kanske vore något?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Körde min 250 2t förra sesongen utan termostat. Under sommaren gick den upp i arbetstemperatur långsammare men den nådde helt klart upp. Det jag märkte av senare på vårkanten var en högre bränsleförbrukning då den inte uppnådde rätt temp. Det ni kan göra är ju såklart att plocka bort termostaten och prova utan. Skulle gissa att den når arbetstemperatur efter en stund.
 

slangarn

DP ;)
Gick med
28 Mar 2005
Ort
Skåne
Hoj
Flera :P
Det är inte så att impelleren i vattenpumpen är kass då får du inte cirkulation i systemet.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
På min hoj, som har Yamahas enstånka med 660 kubik, blir kylaren nästan aldrig varmare än att jag kan ta på en med handen. Den blir 40-50 grader kanske. Bara om jag låter den stå på tomgång länge blir kylaren så varm att fläkten börjar gå.
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
slangarn skrev:
2095884 Det är inte så att impelleren i vattenpumpen är kass då får du inte cirkulation i systemet.

Det är ju tänkbart men förra gången så försvann problemen efter att termostaten hade bytits ut. Det kan ju förvisso var ett nytt fel denna gång men eftersom symptonen är precis samma och vid samma tid på året dvs efter vinterförvaring så känns det som om det är samma fel..
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Att termostaten ger upp och vägrar öppna eller hänger sig öppen är ett hemsk vanligt problem på Pegason. Demontera termostaten och när du ändå är inne så byt packningen till vattenpumpen då även denna är en svag punkt.

Det är inga som hellst problem att köra utan termostat såvida du inte sysslar med motorvägstransporter i laglig fart vintertid...

Sen när du är klar så demontera motorn och skicka den för massage, det går att få ut 100hk innan vevhuset spricker.... :tummenupp
 

Simp

King of the hill
Gick med
25 Apr 2004
Ort
Kristinehamn
Hoj
KTM 950 sm
Boris JR skrev:
2095918 Att termostaten ger upp och vägrar öppna eller hänger sig öppen är ett hemsk vanligt problem på Pegason. Demontera termostaten och när du ändå är inne så byt packningen till vattenpumpen då även denna är en svag punkt.

Det är inga som hellst problem att köra utan termostat såvida du inte sysslar med motorvägstransporter i laglig fart vintertid...

Sen när du är klar så demontera motorn och skicka den för massage, det går att få ut 100hk innan vevhuset spricker.... :tummenupp


Du verkar veta vad du pratar om. Egna erfarenheter? Har du själv kört utan termostat? Hur lång tid tar det att nå arbetstemp utan? det känns ju som att den sitter där av en anledning...
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Simp skrev:
2095937 Du verkar veta vad du pratar om. Egna erfarenheter? Har du själv kört utan termostat? Hur lång tid tar det att nå arbetstemp utan? det känns ju som att den sitter där av en anledning...

Jo jag har stuckit mina fingar i en pegasomotor eller två......

Ja jag har kört utan termostat, demontage av termostaten är det första jag gör när jag lägger fingarna på en pegasomotor och det tar inte särskilt lång tid att nå arbetstemp (under milen)
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Boris JR skrev:
2096291 Jo jag har stuckit mina fingar i en pegasomotor eller två......

Ja jag har kört utan termostat, demontage av termostaten är det första jag gör när jag lägger fingarna på en pegasomotor och det tar inte särskilt lång tid att nå arbetstemp (under milen)

man kan ju tejpa kylaren lite också ( de gjorde ja )
 

Scopeman

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2006
Ort
Mariestad
Hoj
Honda VF1000F
Termostat

Detta kanske du redan gjort men här kommer ett enkelt tips...

Plocka ur Tstaten och koka den i en gryta ståendes på en träbit... har du en termometer så ska den öppna sig vid ca 80-84 grader... och då ska den öppna sig ca 8 mm...

Tror inte det löser ditt problem men lycka till i alla fall..

//Scopeman
 

RG500-Johannes

Telefonstolpe vs Johannes 1-0
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RG500 "Aim and squirt" + Aprilia SXV550 "Slide and burn"
En medelväg kan också vara att tvångsöppna termostaten. För in en distans så att den hålls öppen. Då får du ju ett flödesmotstånd som motsvarar fullt öppen termostat istället för att ha helt fritt flöde.

/J
 

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Boris JR skrev:
2095918..det går att få ut 100hk innan vevhuset spricker..
Med turbo ? Låter annars som väl högt varvtal o kolvhastighet.
(Lite kan du väl berätta, även om det är ot o lite trådstöld.)
/u
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
ulf_lundin skrev:
2097075 Med turbo ? Låter annars som väl högt varvtal o kolvhastighet.
(Lite kan du väl berätta, även om det är ot o lite trådstöld.)
/u

Har själv aldrig ägt en men där går cyklar i supermono EM med 780cc (vill minnas att strokervev från Falicon och borr till lövtunna foderger något ditåt) samt komp som kräver startrulle och kammar öppna längre än seveneleven skall ge något ditåt i kräm.

Sen att supermonoåkare skruvar dubbelt så mycket som de de värsta blåkaktstalibanerna hör inte hit....
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top