Körförbud pga två bilverkstäders undermåliga arbete

  • Thread starter Raderad medlem 51742
  • Start date

Raderad medlem 51742

Guest
Lämnade in bilen på en mindre bilverkstad för ett par månader sedan för att byta stötdämpare fram och byta bromsar bak. Verkade ok efteråt och bokade tid för besiktning.

För ett par veckor sedan när jag körde i mörker upptäckte jag att halvljuset (xenon) var alldeles för lågt ställt. Hade ont om tid, behövde få problemet löst snabbt inför besiktningen och var tveksam till om den mindre verkstaden ändå hade rätt utrustning för ändamålet, så jag bokade en tid på en större märkesverkstad, där jag kunde svänga förbi på vägen till jobbet och få hjälp med en ljusinställning under tiden jag väntade för några hundralappar. Frågade efteråt om det var några problem, men det skulle det inte vara. Märkte också att ljusbilden nu var korrekt.

Idag när jag hade bilen på besiktning fick den körförbud pga. att den automatiska ljusviddsregleringen inte fungerade. Det verkar som att sensorerna för nivåregleringen inte fungerar och efter att ha läst på lite inser jag att dessa definitivt måste ha skadats eller glömts kopplas tillbaka i samband med det första arbetet på den mindre verkstaden.

Jag kan nu se fram emot en massa ytterligare strul där det även finns en risk för att verkstäder börjar skylla på varandra. Har fått tag på den mindre verkstaden som skall ta in bilen om några dagar och titta på problemet. Eftersom jag är beroende av min bil för att ta mig till kund (egen företagare) innebär detta att jag då måste skaffa hyrbil och missar såväl viktiga möten som debiterbar tid hos kund pga. att jag måste ta mig fram och tillbaka till verkstad en extra gång inom dess öppettider.

Dessutom drabbas jag av ett extra onödigt besiktningsbesök pga. att den andra verkstaden inte varken upptäckte eller informerade mig om att ljusviddsregleringen inte fungerade - något jag förväntat mig att en auktoriserad märkesverkstad borde upptäckt i samband med ljusinställningen, i och med att detta är något bilprovningen regelmässigt kontrollerar och innebär ett så allvarligt fel att bilen får körförbud. När jag för några år sedan hade bilen inne hos en auktoriserad märkesverkstad för ljusinställning var de just noga med att påpeka att de då gjorde en kontroll av den automatiska ljusnivåregleringen.

Det jag tänker kräva är:

Den mindre verkstaden
Att de kostnadsfritt åtgärdar felet med sensorerna för den automatiska ljusnivåregleringen och ersätter mig för de merkostnader som detta orsakar mig (hyrbil, milersättning och förlorad arbetsinkomst samt extra besiktning om inte den större verkstaden bekostar detta).

Den större märkesverkstaden
Att de återbetalar mig kostnaden för den undermåligt utförda strålkastarinställningen samt ersätter mig för de merkostnader detta orsakar mig (kostnad för extra besiktningsbesök samt milersättning och förlorad arbetsinkomst i samband med detta).

Skulle ni andra gjort på samma sätt? Om jag tolkar konsumenttjänstlagen rätt är detta rimliga krav. Missar jag något viktigt? Kan mer göras för att undvika att verkstäderna börjar skylla på varandra?
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Det är optimistiskt att tro att de skall ersätta dig för mer än de debiterat.... Så att börja kräva förlorad arbetsinkomst är bortkastad tid
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Dagens bilmekar är till stor del klåpare som inte skulle märka att du sågat av taket på bilen och kört den till verkstaden utan hjul, om dom inte får upp en felkod på det via OBDII :huvet
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är optimistiskt att tro att de skall ersätta dig för mer än de debiterat.... Så att börja kräva förlorad arbetsinkomst är bortkastad tid

Ja, all erfarenhet om bilverkstäder jag samlat på mig under årens lopp bevisar bara gång på gång att de flesta agerar som idioter, så jag räknar nog snarare med att de inte kommer vilja ersätta mig för något. Konsumenttjänstlagen är dock tydlig. Drabbas man av merkostnader pga. den felaktigt utförda tjänsten kan man kräva skadestånd för den ekonomiska skadan problemet har orsakat. Det är bl.a. därför man som företagare har ansvarsförsäkring.

Så säger teorin, sen lär det inte finnas en chans att de kommer kompensera mig för detta om jag inte går till domstol.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Får man körförbud för felaktigt ljus, dvs den måste bogseras från platsen? :va

"tvåor" har man ju fått några genom åren för olika fel, ljus inkluderade men körförbud var ju ganska drastiskt.
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Nej fast är man kritisk, som jag har en känsla av att någon är i detta fall, kan man lägga fram det så i.o.m. att fordonet endast får köras för reparation tills felet är åtgärdat.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Dagens bilmekar är till stor del klåpare som inte skulle märka att du sågat av taket på bilen och kört den till verkstaden utan hjul, om dom inte får upp en felkod på det via OBDII :huvet

Usch, vad elak du är :gråta

Alla är väl inte klåpare? Någon borde väl kunna vara en oslipad diamant bland kolbitarna! :krama

Fast alla jag känner till är gamlingar som inte pillar på telefonen i tid och otid! :D
 

Raderad medlem 51742

Guest
Inser att jag i stridens hetta var väldigt otydlig kring "körförbud" i mitt första inlägg. I detta fall handlade det alltså inte om att bilen måste bogseras från platsen, utan om att jag måste åtgärda felet och besiktiga bilen inom en viss tid, annars blir det automatiskt körförbud, dvs det som brukar kallas en "tvåa". Sorry, my bad.

Hur som helst... ang. verkstäderna måste jag säga att det hittills gått över förväntan. Den större märkesverkstaden hörde av sig via telefon efter att jag skrivit i deras kundnöjdhetsenkät att jag inte alls var nöjd efter verkstadsbesöket. Hade ett bra samtal med deras servicerådgivare och han höll med om att de brustit i sin kommunikation, då det inte varit tydligt att de enbart justerade ljusbilden och inte kontrollerade hela funktionen inklusive den automatiska nivåregleringen. Vi bestämde gemensamt att efter att den mindre verkstaden fixat rotorsaken (sensorn till nivåregleringen av ljuset) skulle jag boka tid hos märkesverkstaden. Under tiden jag väntar gör de då en extra kontroll så att allt fungerar (och vid behov ytterligare justering). Sen släcker de tvåan, så jag slipper göra ett extra besök på bilprovningen. De bjuder även på en in- och utvändig tvätt av bilen. Jag betalar inget för detta. Fick även skriftlig bekräftelse på upplägget. Helt ok för mig, i och med att jag då slipper ett extra besök hos bilprovningen och fullt rimlig kompensation utifrån att den tjänsten jag anlitade dem för kostade några hundralappar. Att vara lyhörd och tillmötesgående när en kund är missnöjd är något som imponerar på mig.

Återstår att se hur den mindre verkstaden löser rotorsaken. Har fått tid där på torsdag.

Hoppas att även detta kan bli ett exempel som blir undantaget från mina tidigare erfarenheter om hur verkstäder hanterar problem som uppstår.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Alla är väl inte klåpare? Någon borde väl kunna vara en oslipad diamant bland kolbitarna! :krama

Fast alla jag känner till är gamlingar som inte pillar på telefonen i tid och otid! :D

Problemet är väl att de klåpare (alldeles för många) som finns i branschen ställer till så stor skada att det påverkar allas intryck av branschen som helhet. Många har någon gång råkat ut för ett verkstadsbesök som slutar med stor besvikelse och ännu fler har någon i sin närhet som upplevt detta. Sedan får ytterligare fler bilden förstärkt genom andras berättelser i media.

Har svårt att se att branschen kan förbättra sitt rykte på annat sätt än att målmedvetet arbeta för att få bort rötäggen, att höja lägstanivån rejält i branschen som helhet och att bli bra på att göra det lilla extra som får kunder att dela med sig av sina erfarenheter och sprida det goda ryktet istället för det dåliga.

Till hojen har jag lyckligtvis hittat en seriös verkstad som jag litar på och som uppfyllt eller överträffat mina förväntningar varje gång. Hoppas det kan bli så även för bilen.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Inser att jag i stridens hetta var väldigt otydlig kring "körförbud" i mitt första inlägg. I detta fall handlade det alltså inte om att bilen måste bogseras från platsen, utan om att jag måste åtgärda felet och besiktiga bilen inom en viss tid, annars blir det automatiskt körförbud, dvs det som brukar kallas en "tvåa". Sorry, my bad.

Hur som helst... ang. verkstäderna måste jag säga att det hittills gått över förväntan. Den större märkesverkstaden hörde av sig via telefon efter att jag skrivit i deras kundnöjdhetsenkät att jag inte alls var nöjd efter verkstadsbesöket. Hade ett bra samtal med deras servicerådgivare och han höll med om att de brustit i sin kommunikation, då det inte varit tydligt att de enbart justerade ljusbilden och inte kontrollerade hela funktionen inklusive den automatiska nivåregleringen. Vi bestämde gemensamt att efter att den mindre verkstaden fixat rotorsaken (sensorn till nivåregleringen av ljuset) skulle jag boka tid hos märkesverkstaden. Under tiden jag väntar gör de då en extra kontroll så att allt fungerar (och vid behov ytterligare justering). Sen släcker de tvåan, så jag slipper göra ett extra besök på bilprovningen. De bjuder även på en in- och utvändig tvätt av bilen. Jag betalar inget för detta. Fick även skriftlig bekräftelse på upplägget. Helt ok för mig, i och med att jag då slipper ett extra besök hos bilprovningen och fullt rimlig kompensation utifrån att den tjänsten jag anlitade dem för kostade några hundralappar. Att vara lyhörd och tillmötesgående när en kund är missnöjd är något som imponerar på mig.

Återstår att se hur den mindre verkstaden löser rotorsaken. Har fått tid där på torsdag.

Hoppas att även detta kan bli ett exempel som blir undantaget från mina tidigare erfarenheter om hur verkstäder hanterar problem som uppstår.

Det blir fel ibland för alla, det är hur man städar upp efter sig som är viktigt.
Sedan finns ju de där som misslyckas med allt de tar i också...
 

FZR1000_2LA

Tekniknörd
Gick med
21 Jan 2017
Ort
Kungälv
Hoj
RD350, RG125, RG250, RG500, FZR1000, ..... +++++
Dagens bilmekar är till stor del klåpare som inte skulle märka att du sågat av taket på bilen och kört den till verkstaden utan hjul, om dom inte får upp en felkod på det via OBDII :huvet

Misstänker att du med "Dagens bilmekar" menar de relativt nyutexaminerade reservdelsbytarna, inte de bilreparatörer som varit med ett tag i branchen och vet hur man "lagar" ett trasigt fordon ?
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top