Raderad medlem 51742
Guest
Lämnade in bilen på en mindre bilverkstad för ett par månader sedan för att byta stötdämpare fram och byta bromsar bak. Verkade ok efteråt och bokade tid för besiktning.
För ett par veckor sedan när jag körde i mörker upptäckte jag att halvljuset (xenon) var alldeles för lågt ställt. Hade ont om tid, behövde få problemet löst snabbt inför besiktningen och var tveksam till om den mindre verkstaden ändå hade rätt utrustning för ändamålet, så jag bokade en tid på en större märkesverkstad, där jag kunde svänga förbi på vägen till jobbet och få hjälp med en ljusinställning under tiden jag väntade för några hundralappar. Frågade efteråt om det var några problem, men det skulle det inte vara. Märkte också att ljusbilden nu var korrekt.
Idag när jag hade bilen på besiktning fick den körförbud pga. att den automatiska ljusviddsregleringen inte fungerade. Det verkar som att sensorerna för nivåregleringen inte fungerar och efter att ha läst på lite inser jag att dessa definitivt måste ha skadats eller glömts kopplas tillbaka i samband med det första arbetet på den mindre verkstaden.
Jag kan nu se fram emot en massa ytterligare strul där det även finns en risk för att verkstäder börjar skylla på varandra. Har fått tag på den mindre verkstaden som skall ta in bilen om några dagar och titta på problemet. Eftersom jag är beroende av min bil för att ta mig till kund (egen företagare) innebär detta att jag då måste skaffa hyrbil och missar såväl viktiga möten som debiterbar tid hos kund pga. att jag måste ta mig fram och tillbaka till verkstad en extra gång inom dess öppettider.
Dessutom drabbas jag av ett extra onödigt besiktningsbesök pga. att den andra verkstaden inte varken upptäckte eller informerade mig om att ljusviddsregleringen inte fungerade - något jag förväntat mig att en auktoriserad märkesverkstad borde upptäckt i samband med ljusinställningen, i och med att detta är något bilprovningen regelmässigt kontrollerar och innebär ett så allvarligt fel att bilen får körförbud. När jag för några år sedan hade bilen inne hos en auktoriserad märkesverkstad för ljusinställning var de just noga med att påpeka att de då gjorde en kontroll av den automatiska ljusnivåregleringen.
Det jag tänker kräva är:
Den mindre verkstaden
Att de kostnadsfritt åtgärdar felet med sensorerna för den automatiska ljusnivåregleringen och ersätter mig för de merkostnader som detta orsakar mig (hyrbil, milersättning och förlorad arbetsinkomst samt extra besiktning om inte den större verkstaden bekostar detta).
Den större märkesverkstaden
Att de återbetalar mig kostnaden för den undermåligt utförda strålkastarinställningen samt ersätter mig för de merkostnader detta orsakar mig (kostnad för extra besiktningsbesök samt milersättning och förlorad arbetsinkomst i samband med detta).
Skulle ni andra gjort på samma sätt? Om jag tolkar konsumenttjänstlagen rätt är detta rimliga krav. Missar jag något viktigt? Kan mer göras för att undvika att verkstäderna börjar skylla på varandra?
För ett par veckor sedan när jag körde i mörker upptäckte jag att halvljuset (xenon) var alldeles för lågt ställt. Hade ont om tid, behövde få problemet löst snabbt inför besiktningen och var tveksam till om den mindre verkstaden ändå hade rätt utrustning för ändamålet, så jag bokade en tid på en större märkesverkstad, där jag kunde svänga förbi på vägen till jobbet och få hjälp med en ljusinställning under tiden jag väntade för några hundralappar. Frågade efteråt om det var några problem, men det skulle det inte vara. Märkte också att ljusbilden nu var korrekt.
Idag när jag hade bilen på besiktning fick den körförbud pga. att den automatiska ljusviddsregleringen inte fungerade. Det verkar som att sensorerna för nivåregleringen inte fungerar och efter att ha läst på lite inser jag att dessa definitivt måste ha skadats eller glömts kopplas tillbaka i samband med det första arbetet på den mindre verkstaden.
Jag kan nu se fram emot en massa ytterligare strul där det även finns en risk för att verkstäder börjar skylla på varandra. Har fått tag på den mindre verkstaden som skall ta in bilen om några dagar och titta på problemet. Eftersom jag är beroende av min bil för att ta mig till kund (egen företagare) innebär detta att jag då måste skaffa hyrbil och missar såväl viktiga möten som debiterbar tid hos kund pga. att jag måste ta mig fram och tillbaka till verkstad en extra gång inom dess öppettider.
Dessutom drabbas jag av ett extra onödigt besiktningsbesök pga. att den andra verkstaden inte varken upptäckte eller informerade mig om att ljusviddsregleringen inte fungerade - något jag förväntat mig att en auktoriserad märkesverkstad borde upptäckt i samband med ljusinställningen, i och med att detta är något bilprovningen regelmässigt kontrollerar och innebär ett så allvarligt fel att bilen får körförbud. När jag för några år sedan hade bilen inne hos en auktoriserad märkesverkstad för ljusinställning var de just noga med att påpeka att de då gjorde en kontroll av den automatiska ljusnivåregleringen.
Det jag tänker kräva är:
Den mindre verkstaden
Att de kostnadsfritt åtgärdar felet med sensorerna för den automatiska ljusnivåregleringen och ersätter mig för de merkostnader som detta orsakar mig (hyrbil, milersättning och förlorad arbetsinkomst samt extra besiktning om inte den större verkstaden bekostar detta).
Den större märkesverkstaden
Att de återbetalar mig kostnaden för den undermåligt utförda strålkastarinställningen samt ersätter mig för de merkostnader detta orsakar mig (kostnad för extra besiktningsbesök samt milersättning och förlorad arbetsinkomst i samband med detta).
Skulle ni andra gjort på samma sätt? Om jag tolkar konsumenttjänstlagen rätt är detta rimliga krav. Missar jag något viktigt? Kan mer göras för att undvika att verkstäderna börjar skylla på varandra?