Körkort 2008

kille79

Körkort 2008
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen ännu
Eh...:va Skulle nog vilja påstå att det är tvärtom, men det är ju klart, beror väl på vilken offroad du ska köra på, men motard är busenkelt att klara konbanorna med.

Själv körde jag upp på en kawasaki er6 och testade även en honda cb 750 (tror jag det var) på körskolan, och den var väldigt lätthanterlig på konbanorna:tummenupp

Men om du körde upp med er6 så fick du begränsat kort? Jag vill ta tunga på en gång. :)
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Aah, då ska jag ringa och tjata på länsstyrelsen lite. Vill kunna skriva teoriprovet och klara det så att jag kan boka uppkörningstid. Man måste ju ha ett mål! :)

Måste ändra min fråga om CBS... menade ju såklart Honda CB 650/750.
Eller för den delen en Suzuki gxs 750. Ingen som har en sådan hoj att sälja? :)

Jo jag har kört moppe och cross tidigare samt haft körkort i 10 år. Så det borde gå relativt lätt att lära sig köra. Ska man köra upp privat så måste man ju ha en hoj enligt min tidigare fråga. För en offroad kanske är lite svår att köra upp med? Och en sporthojj är väl omöjligt? :p


Min personliga åsikt om Honda CB 750 är :spya.
Men den passar nog bra till folk som är max 170 cm långa.
 

Jompelito

Livet leker...
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Uppsala
Hoj
ZX9R Ninja -98
Har kört cb 750 2 ggr på körskola, & jag måste säga att mer lättkörd hoj får man leta efter. Kan inte påstå att jag kört så många hojar men om man jämför med min yzf 750 så är hondan busenkel, men jävligt tråkig.. Skulle aldrig köpa en sån själv.

Nån som har kört upp i år förresten??
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
planen är att jag ska ha uppkörning den 8 maj hade min första lektion igår. körde lite konbana.
var väll inge direkt svårigheter men han sa att ja var för långt ifrån konerna. då min instruktör inte var så jätte bra på svenska :p så fatta jag inte hur han ville att ja skulle köra runt konerna vilket alternativ tror ni på.
visabild.php

håll till godo med mina paint kunskaper.
 

Krilllan

Ny medlem
Gick med
14 Jun 2006
Ort
Göteborgeeh (Mölndal)
Hoj
MV Agusta Dragster 800
Men om du körde upp med er6 så fick du begränsat kort? Jag vill ta tunga på en gång. :)

Ja, jag fick A-beg.-kort, men jag flikade samtidigt in att en CB 750 är alldelse utmärkt för den som ska ta hojkort:tummenupp

planen är att jag ska ha uppkörning den 8 maj hade min första lektion igår. körde lite konbana.
var väll inge direkt svårigheter men han sa att ja var för långt ifrån konerna. då min instruktör inte var så jätte bra på svenska :p så fatta jag inte hur han ville att ja skulle köra runt konerna vilket alternativ tror ni på.
visabild.php

håll till godo med mina paint kunskaper.

Jag skulle nog säga alternativ nr 3. Se till att ta ut svängen ordentligt sedan vid vändningen, men det visste du nog redan:tomten:tummenupp
 
Last edited:

Sean

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2008
Ort
Vämrdö
Hoj
McKort tages snarast...
Hej.
Jag skulle bli överlycklig om någon skulle kunna ge mig en stegvis enkel förklaring hur jag tar MC kort (Helst "obegränsad").

Jag har nu B Behörighet som inte verkar var till så stor nytta.

Kort sagt, Måste jag börja med begränsad för att sen gå till obegränsad?, Vad krävs för övningskörning? (samma regler som för bil i princip?).

Tänkte i samma veva ta redan på vad en försäkring kostar på ett ungefär.
Allt från 10000-50000?

Tacksam för svar :)

//S

PS: 22 år / 3 års B-kort.
 

Fizzle

Born to be diffrent!
Gick med
18 Nov 2007
Ort
Solna
Hoj
Arbetar på det...
Hej.
Jag skulle bli överlycklig om någon skulle kunna ge mig en stegvis enkel förklaring hur jag tar MC kort (Helst "obegränsad").

Jag har nu B Behörighet som inte verkar var till så stor nytta.

Kort sagt, Måste jag börja med begränsad för att sen gå till obegränsad?, Vad krävs för övningskörning? (samma regler som för bil i princip?).

Tänkte i samma veva ta redan på vad en försäkring kostar på ett ungefär.
Allt från 10000-50000?

Tacksam för svar :)

//S

PS: 22 år / 3 års B-kort.

Eftersom du är 22 som du säger så behöver du inte ta begränsad först utan kan övningsköra för obegränsat direkt:D det som krävs är bara ett körkortstillstånd! sen ere bara att söka till trafikskola eller hur du nu än gör=)

försäkring varierar som in i helvete har jag fått erfara och det beror främst på hoj modell och ålder på föraren. Du säger att du haft b körkortet i 3år det borde kanske hjälpa. jaa om du är ute efter en riktig muskelmaskin så kan du räkna med en försäkringskostand på ca 20 000+ så men som sagt det varierar hör av dig till olika bolag.:yoparty
 

Sean

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2008
Ort
Vämrdö
Hoj
McKort tages snarast...
Eftersom du är 22 som du säger så behöver du inte ta begränsad först utan kan övningsköra för obegränsat direkt:D det som krävs är bara ett körkortstillstånd! sen ere bara att söka till trafikskola eller hur du nu än gör=)

försäkring varierar som in i helvete har jag fått erfara och det beror främst på hoj modell och ålder på föraren. Du säger att du haft b körkortet i 3år det borde kanske hjälpa. jaa om du är ute efter en riktig muskelmaskin så kan du räkna med en försäkringskostand på ca 20 000+ så men som sagt det varierar hör av dig till olika bolag.:yoparty



Okey, Det låter ju rimmligt. :D

Vad kostar det ungefär? Hur många lektioner tror du jag behöver? (klarade mig med 2 st till b-kortet)
Har hört att det är svårt att ta kortet :huvet

Men men om man siktar högt så klarar man det får jag hoppas :tummenupp
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
planen är att jag ska ha uppkörning den 8 maj hade min första lektion igår. körde lite konbana.
var väll inge direkt svårigheter men han sa att ja var för långt ifrån konerna. då min instruktör inte var så jätte bra på svenska :p så fatta jag inte hur han ville att ja skulle köra runt konerna vilket alternativ tror ni på.
visabild.php

håll till godo med mina paint kunskaper.

Japp alt 3 e den enda godkända sen vid vändningen ta ut svängen så du kommer på så rakt som möjligt igen så tillbaka vägen blir lika rakt tog mc kort förra sommaren :yoparty
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Ni som skriver "Hur många körlektioner tror ni att jag behöver?". Hur tänker ni egentligen? Vi känner inte er. Vi har ingen aning om hur bra/dåliga ni är att köra hoj. Jag håller på med mitt A-kort för fullt och inte ens jag vet hur många körlektioner jag behöver.
 

Yellow75

Utbildar på mc Risk1 & Risk2
Gick med
4 Feb 2005
Ort
Tullinge
Hoj
Snart flera stycken
Ni som skriver "Hur många körlektioner tror ni att jag behöver?". Hur tänker ni egentligen? Vi känner inte er. Vi har ingen aning om hur bra/dåliga ni är att köra hoj. Jag håller på med mitt A-kort för fullt och inte ens jag vet hur många körlektioner jag behöver.

Nån som fattar:klappar :klappar :klappar
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
Japp alt 3 e den enda godkända sen vid vändningen ta ut svängen så du kommer på så rakt som möjligt igen så tillbaka vägen blir lika rakt tog mc kort förra sommaren :yoparty

Vaddå ända godkända? Det finns ingen regel över hur man ska ta konerna, det finns ingen begränsning på hur långt åt sidorna du får köra. Prova alla alternativen och ta det spåret som du tycker är enklast. Det svåaste är ju vändningen, där är det bra att ta ut svängen ordentligt, som sagt ingen begränsning på sidorna.
 

Sean

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2008
Ort
Vämrdö
Hoj
McKort tages snarast...
Ni som skriver "Hur många körlektioner tror ni att jag behöver?". Hur tänker ni egentligen? Vi känner inte er. Vi har ingen aning om hur bra/dåliga ni är att köra hoj. Jag håller på med mitt A-kort för fullt och inte ens jag vet hur många körlektioner jag behöver.



Självklart förstår jag att det har mycket med hur erfarenhet på sadeln. :D
Men samtidigt kan man ge ett kort svar t.ex. "mellan x och x antal lektioner beroende på hur erfaren du är"..

Så svårt är det inte :)
 

Gös i agenthatt

Live hard, Paul Young
Gick med
29 Jul 2007
Ort
Götefisk
Hoj
Årsmodell, Märke och modell
Självklart förstår jag att det har mycket med hur erfarenhet på sadeln. :D
Men samtidigt kan man ge ett kort svar t.ex. "mellan x och x antal lektioner beroende på hur erfaren du är"..

Så svårt är det inte :)


Ok. Då gissar jag att du behöver mellan två och 19 stycken, beroende på hur erfaren du är. Nä, det var faktiskt inte så svårt... :)
 

Fizzle

Born to be diffrent!
Gick med
18 Nov 2007
Ort
Solna
Hoj
Arbetar på det...
Okey, Det låter ju rimmligt. :D

Vad kostar det ungefär? Hur många lektioner tror du jag behöver? (klarade mig med 2 st till b-kortet)
Har hört att det är svårt att ta kortet :huvet

Men men om man siktar högt så klarar man det får jag hoppas :tummenupp

hmm ingen aning faktiskt om du aldrig suttit på en mc förut så beror det på hur pass bra känsla du har för det liksom vissa har lätt för det medans andra inte. men fixar du krypkörningen så är ifall typ 70% av kortet avklarat:D och eftersom du redan är bekant med trafiken så lär det inte bli några övriga problem. så jag skulle chansa på 5-6 enkel lektioner för att behärska krypkörningen sen kanske 3-4 st för de andra övningarna sen e det biff!!=)
 

Mikaelzii

Mikaelzii
Gick med
7 Sep 2007
Ort
Kungsbacka
Hoj
98 R1 04 R1 06 r1 NADA får väll köpa mig en Harley??:S
Vaddå ända godkända? Det finns ingen regel över hur man ska ta konerna, det finns ingen begränsning på hur långt åt sidorna du får köra. Prova alla alternativen och ta det spåret som du tycker är enklast. Det svåaste är ju vändningen, där är det bra att ta ut svängen ordentligt, som sagt ingen begränsning på sidorna.

De var begränsingar när jag tog mitt kort i allafall förra sommaren

De var begränsingar när jag tog mitt kort i allafall förra sommaren

Inte utmärkta men du skall köra kortast möjliga väg
 
Last edited:

skruven

Långsam
Gick med
27 Jan 2004
Ort
Götet
Hoj
old
Är det så att om man missar uppkörningen så måste man vänta 3 månader innan ett nytt försök om man kör upp privat? :va
 

Persson

O-('-'Q)
Gick med
19 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Hojlös
Är det så att om man missar uppkörningen så måste man vänta 3 månader innan ett nytt försök om man kör upp privat? :va
Nej, det är så att första gången du bokar ett körprov ska man få en tid inom 3 veckor. Missar du uppkörningen gäller samma regler som förut; 2 dagar, sedan kan man boka en ny uppkörning. Är ganska säker på detta, men om det inte stämmer får någon gärna rätta mig.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top