Körkort 2008

Zangarh

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2008
Ort
Mariefred
Hoj
2007, Kawasaki VN900 Custom
Teorin i stort sätt klart... Ska bara skriva upp ;)

Körningen kommer igång i maj intensivt i Södertälje. Min VN900 kommer i dagarna :D
 

VLindgren

Ny medlem
Gick med
4 Sep 2007
Ort
Mariestad
Hoj
Röd/Vit 600
Bokade uppkörning häromdagen, 26 maj i Skövde! :)
Jag hade tänkt att försöka utan att ta lektioner på körskolan, för jag hoppas att kunskaperna från ett precis nytaget B-kort ska räcka, men är det någon som vet några speciella saker man ska tänka på vid uppkörningen som skiljer Bil och Mc åt vad det gäller olika moment? Exempelvis Rondeller och enkelriktatkörning (vet redan hur det funkar men som exempel på saker) ? Vore bra att veta vad som är annorlunda :tungan
 

PILSN

Ny medlem
Gick med
17 Feb 2008
Ort
Höllviken
Hoj
Honda CBR 600 RR 08
WOHOO! idag tog man sitt körkort, hem och lämnade bilen sen raka vägen in till stan och hämtade upp min cbr 600 rr som stod hos återförsäljaren.. fyfan vilken känsla säger jag bara :D bättre än porr :)
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
WOHOO! idag tog man sitt körkort, hem och lämnade bilen sen raka vägen in till stan och hämtade upp min cbr 600 rr som stod hos återförsäljaren.. fyfan vilken känsla säger jag bara :D bättre än porr :)

Bättre än porr... Måste vara bra då med andra ord?

Jaja, förhoppningsvis så får jag veta hur det känns den 3:e juni i år... :)


Edit: Glömde ju, GRATTIS!!!! :D
 
Last edited:

Klinki

Ny medlem
Gick med
23 Apr 2008
Ort
Ute på vischan
Hoj
Suzuki Bandit GSF 600 S -02
Så var första lektionen avklarad, mejjade ner några koner men övning ger ju färdiget. Har nästa lektion på fredag." Det tar sig sa mordbrännarn " hehe.
Efter att kört skolans hoj så känns ju min 250 nu rätt så pyttig. Men jag köpte den för å just övningsköra me då jag aldrig förr ens åkt moppe :D får bli nå större sen när lappen är bärgad :p
 

Sean

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2008
Ort
Vämrdö
Hoj
McKort tages snarast...
hmm ingen aning faktiskt om du aldrig suttit på en mc förut så beror det på hur pass bra känsla du har för det liksom vissa har lätt för det medans andra inte. men fixar du krypkörningen så är ifall typ 70% av kortet avklarat:D och eftersom du redan är bekant med trafiken så lär det inte bli några övriga problem. så jag skulle chansa på 5-6 enkel lektioner för att behärska krypkörningen sen kanske 3-4 st för de andra övningarna sen e det biff!!=)


Tack för all informatin....
Detta kommer jag slösa återbäringen på :)

//s
 

SpaceCowboy

Magister
Gick med
5 Feb 2008
Ort
Malmö
Hoj
Hyosung Comet 650GT -04
Bokade uppkörning häromdagen, 26 maj i Skövde! :)
Jag hade tänkt att försöka utan att ta lektioner på körskolan, för jag hoppas att kunskaperna från ett precis nytaget B-kort ska räcka, men är det någon som vet några speciella saker man ska tänka på vid uppkörningen som skiljer Bil och Mc åt vad det gäller olika moment? Exempelvis Rondeller och enkelriktatkörning (vet redan hur det funkar men som exempel på saker) ? Vore bra att veta vad som är annorlunda :tungan

I trafiken är det väl främst placeringen du måste hålla koll på mer än för bil.

Annars gäller det ju att kunna hantera sin cykel på konbanorna.
 

Rogrrr

Medlem
Gick med
28 Jan 2007
Ort
Varberg
Hoj
R1200GS
Idag, efter fyra veckors väntan (minus 1 dag) kom äntligen körkortstillståndet. Jag har redan tvingats avboka två planerade körlektioner. :gnissla Bokade genast tid för kunskapsprovet till den 19/5. Dags att friska upp kunskaperna!! Första körningen på måndag... :)
 

Jompelito

Livet leker...
Gick med
13 Feb 2008
Ort
Uppsala
Hoj
ZX9R Ninja -98
Grattis alla som har klarat uppkörning.. Måste kännas riktigt gött:yoparty

Kör fort som fan nu:tuttar
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
En sak jag kom att tänka på...
På uppkörningen är det tänkt att man ska få upp cykeln på centralstödet? Hur gör man isf om cykeln inte har något centralstöd? räcker det med att kunna fälla ner sidostödet då?

Nån som vet?
 

frostah

Gatukändis!
Gick med
19 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
Ingen för tillfället, jävla bajs :(
En sak jag kom att tänka på...
På uppkörningen är det tänkt att man ska få upp cykeln på centralstödet? Hur gör man isf om cykeln inte har något centralstöd? räcker det med att kunna fälla ner sidostödet då?

Nån som vet?

du måste ta med dig något att palla upp hojen med, annars blir du kuggad. eller så kan du säkert använda instruktörens mc. Men det gäller iofs bara om du måste kolla lager.
 

wahlan

Sporthojsnörd
Gick med
18 Sep 2003
Ort
på havet
Hoj
K7
du måste ta med dig något att palla upp hojen med, annars blir du kuggad. eller så kan du säkert använda instruktörens mc. Men det gäller iofs bara om du måste kolla lager.


What!?! du skämtar, kan ju knappast bli kuggad för en sån sak? Hoppas det var ironi i ditt inlägg nu.:va
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
du måste ta med dig något att palla upp hojen med, annars blir du kuggad. eller så kan du säkert använda instruktörens mc. Men det gäller iofs bara om du måste kolla lager.

Så alltså, med andra ord så ska det inte vara möjligt att ta sig igenom en uppkörning på en z750 (som inte har centralstöd original, för jag har ju ingen plan på att montera dit ett själv...). Hur gör isf körskolorna som har mc utan centralstöd som övningscyklar?

Det måste väl vara så att har man inte en cykel där den delen kan visas så måste man ju kunna klara uppkörningen ändå? annars borde det väl stå i bokningsinfon till körprovet att de kräver att cykeln ska vara utrustad med centralstöd... Eller tänker jag fel?
 

EgoGirl

Gammal o grå....
Gick med
10 Apr 2008
Ort
I förvirringens land
Hoj
suzuki gsx-r 750
Jag är ganska säker att det räcker med sidostödet OM hojen saknar centralstöd.
Tror att jag läste det i MC boken...
Så du har nog rätt.

Då väljer jag att hoppas på det då... Annars får jag ju höra med körskolan i nästa vecka när jag ska dit. Där borde de ju ha koll på det om inte annat :D

Men tillsvidare lever jag i förhoppning om att slippa tänka på centralstöd. (Vilket iofs är en väldigt trevlig känsla det också)
 

JHE

Ny medlem
Gick med
3 Apr 2008
Ort
Luleå
Hoj
Yamaha
tror det är såhär..OM motorcykeln har centralstöd, ska man kunna få upp hojen på det. Men om man inte har så räcker det med sidostödet.
 

Snurte

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2008
Ort
Landet
Hoj
Gapar tomt i garaget just nu
Kul att se fler dalkullor på två hjul, så vi masar får lite trevligt sällskap på vägarna. :D
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top