Körkort för Eu-moppe och förarbevis för vanlig moppe??

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82
Personer som fyllt 15 år före 1 oktober kommer även i fortsättningen att ha rätt att köra moped klass II utan förarbevis.

Tjohoo! :banana

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Var väl fan på tiden. Dagligen håller man ju på att ta livet av mopedister som kryssar över vägar och körfält utan någon som helst hänsyn till väjningsplikter, högerreglar och trafikljus.

Med andra ord: de som redan fyllt 15 före den 1:a Oktober i år, alltså 2009, kommer inte behöva ta kort. Men nästa årskull med mopedister kommer att behöva göra det.

Var det jag eller du som missförstod något? :va :D

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Var väl fan på tiden. Dagligen håller man ju på att ta livet av mopedister som kryssar över vägar och körfält utan någon som helst hänsyn till väjningsplikter, högerreglar och trafikljus.

Med andra ord: de som redan fyllt 15 före den 1:a Oktober i år, alltså 2009, kommer inte behöva ta kort. Men nästa årskull med mopedister kommer att behöva göra det.

Ja, de som fyllt 15år före 1:a oktober får köra moped, dock inte EU-moped... finns två klasser och kommer inte ihåg vilken som är vad men en av de får man köra utan något men den andra krävs det numera förarbevis/körkort för.

Och jag håller med många andra, det här är verkligen på tiden!
Alldeles för många snorungar som inte kan en trafikregel som susar fram i 70blås.

Last edited:

xibalba

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2007
Hoj
GSX-R 1000 -02, GSX-R 750 -98(såld), Duke II -02(såld), GSX 400 E -82

Tror bägge rättföstod :D

Bra att alltid ha rätt att iaf köra moped om kortet skulle ryka :gnissla

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Det där är ju bra nyheter för de som moppependlar, men de som eu-moppependlar då?:va Hur blir det med de som redan har förarbevis för eu-moppe? Kommer det börja gälla som ett standardmoppeförarbevis eller får an fortsätta köra eu-moppe på det, och mer relevant: kan man bli av med det gamla förarbeviset?:va

Tycker att allt det här verkar jävligt krångligt och ännu ett dumt steg i regeringens utveckling mot totalitär kontroll av trafiksystem. Vänta ni bara tills hojar är förbjudna, det krävs körkort för att få åka buss och gång är licensbelagt, om vi ens har lov att lämna huset!

Nollvisionens kamp är på väg att gå för långt...

Det är visselrigen sant att moppe- och cukellicenser är bra idéer som sådana eftersom folk som nyttjar dem gör så helt utan utbildning och beter sig därmed som första klassens rövhål i trafiken, men tycker ni inte att det är lite väöl mycket pappastat och olaga frihetsberövande över att säga "nu ska ni inte bara vänta tills ni är gamla nog utan ni måste även be om officiellt tillstånd att framföra något som rullar på hjul och dessutom visa att ni definitivt klarar av det"?:va

Bra att alltid ha rätt att iaf köra moped om kortet skulle ryka :gnissla

Det var precis en av mina tankar, men om det nu redan gått såhär långt så kanske det går ännu längre som sagt... Vem vet, en dag kanske du måste ha körkort för att sitta still. Du kan ju trilla ur stolen och slå dig:gnissla :nollbulevision

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Det där är ju bra nyheter för de som moppependlar, men de som eu-moppependlar då?:va Hur blir det med de som redan har förarbevis för eu-moppe? Kommer det börja gälla som ett standardmoppeförarbevis eller får an fortsätta köra eu-moppe på det, och mer relevant: kan man bli av med det gamla förarbeviset?:va

Nej, du kan inte bli av med ditt förartillstånd och du behöver inte göra om prov för detta körkort. Detta gäller alla nya förare enbart.

Tycker att allt det här verkar jävligt krångligt och ännu ett dumt steg i regeringens utveckling mot totalitär kontroll av trafiksystem. Vänta ni bara tills hojar är förbjudna, det krävs körkort för att få åka buss och gång är licensbelagt, om vi ens har lov att lämna huset!

Nollvisionens kamp är på väg att gå för långt...

Drar du inte liiiite väl stora växlar nu?

Det är visselrigen sant att moppe- och cukellicenser är bra idéer som sådana eftersom folk som nyttjar dem gör så helt utan utbildning och beter sig därmed som första klassens rövhål i trafiken, men tycker ni inte att det är lite väöl mycket pappastat och olaga frihetsberövande över att säga "nu ska ni inte bara vänta tills ni är gamla nog utan ni måste även be om officiellt tillstånd att framföra något som rullar på hjul och dessutom visa att ni definitivt klarar av det"?:va

Lite skillnad på att tillåta varje 15åring att köra en Puch Dakota eller Crescent Compact mot att låta varje osnuten 15åring dra omkring på en Aprilia som gör 65km/h från fabrik.

Det var precis en av mina tankar, men om det nu redan gått såhär långt så kanske det går ännu längre som sagt... Vem vet, en dag kanske du måste ha körkort för att sitta still. Du kan ju trilla ur stolen och slå dig:gnissla :nollbulevision

Tankar är alltid bra, men lite insikt är inte helt fel det heller. :tummenupp

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Att tro att 15-åringarna plötsligt ska köra moppe med förstånd bara för att de måste ta ett körkort är nog lite naivt. Se bara på alla "vuxenmoppefuckos" vi har här på forumet.

Men alla som kör någon form av fordon på vägen bör väl i alla fall kunna de mest elementära regler som högerregeln och vägskyltarna.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Nej, du kan inte bli av med ditt förartillstånd och du behöver inte göra om prov för detta körkort. Detta gäller alla nya förare enbart.

Drar du inte liiiite väl stora växlar nu?

Lite skillnad på att tillåta varje 15åring att köra en Puch Dakota eller Crescent Compact mot att låta varje osnuten 15åring dra omkring på en Aprilia som gör 65km/h från fabrik.

Tankar är alltid bra, men lite insikt är inte helt fel det heller. :tummenupp

Förstår.

Och jodå, visst gör jag det:hihi

Nu är det ju som så att Eu-mopederna bara "ska" göra 45 km/h... Men jag förstår din tanke och håller med. Hela den här frågan rör ju inte mig egentligen (kör inte moppe, är fylld femton sedan en lång tid och har redan både förarbevis och körkort) så jag är väl inte 100% seriös med allt det här tjaffset, är bara upprörd på princip då jag tycker att det är elakt av vägverket att ta bort ännu fler av våra friheter... Och kan de ta bort en så kan de ta bort fler.

Jo, jag vet. Och insikt har jag en del och menar väl inte 100% vad jag gnäller om just i den här tråden, men det är som sagt en principsak:) Enda anledningen till att jag lade upp tråden var att jag tänkte att den kanske kunde ge upphov till intressant diskussion:)

Att tro att 15-åringarna plötsligt ska köra moppe med förstånd bara för att de måste ta ett körkort är nog lite naivt. Se bara på alla "vuxenmoppefuckos" vi har här på forumet.

Men alla som kör någon form av fordon på vägen bör väl i alla fall kunna de mest elementära regler som högerregeln och vägskyltarna.

Håller med.

Men då är ju som sagt inte körkort för vare sig cykel eller promenad särskilt långt bort... "En trafikant är en person som vistas i trafiken" eller vad det nu står i körkortsboken.

Last edited:

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Hoj
2*Yamaha
Håller med.

Men då är ju som sagt inte körkort för vare sig cykel eller promenad särskilt långt bort... "En trafikant är en person som vistas i trafiken" eller vad det nu står i körkortsboken.

Elementära trafikregler bör man få lära sig i vanliga skolan, gratis.

Sen kan ju polisen gott jaga trimmade scootrar mer så kanske det blir lite lugnare.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Elementära trafikregler bör man få lära sig i vanliga skolan, gratis.

Sen kan ju polisen gott jaga trimmade scootrar mer så kanske det blir lite lugnare.

Kan inte mer än instämma. Trodde att du syftade på hårdare och intensivare körkorts- och trafikutbildningar.

Gorgamel

Medlem
Gick med
3 Nov 2006
Hoj
ZF6N
Bra att alltid ha rätt att iaf köra moped om kortet skulle ryka :gnissla[/QUOTE]

Tyvärr så har jag för mig att man inte får det.
Ifall man blir av med kortet, så räknas det som att man har tagit kortet den dagen man får igen det.

Detta innebär isåfall att man tagit kortet efter det att denna lag har trätt i kraft.

Nu är jag inte helt säker på detta, så rätta mig gärna ifall jag har fel.

//Gorgamel.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Tyvärr så har jag för mig att man inte får det.
Ifall man blir av med kortet, så räknas det som att man har tagit kortet den dagen man får igen det.

Detta innebär isåfall att man tagit kortet efter det att denna lag har trätt i kraft.

Nu är jag inte helt säker på detta, så rätta mig gärna ifall jag har fel.

//Gorgamel.

Men nu handlade det väl om ifall man fyllt 15 innan första oktober i år och inte om när man tog körkortet? Iallafall för vanlig moppe, om jag förstod saken rätt. Gamla människor ska med andra ord få köra så mycket moppe de vill:tungan

Gorgamel

Medlem
Gick med
3 Nov 2006
Hoj
ZF6N
Men nu handlade det väl om ifall man fyllt 15 innan första oktober i år och inte om när man tog körkortet? Iallafall för vanlig moppe, om jag förstod saken rätt. Gamla människor ska med andra ord få köra så mycket moppe de vill:tungan

Ja, det var EU-moppe jag menade.
Som jag tyder det så får man fortfarande köra "vanlig" moppe.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Nyheter
Nytt körkortsdirektiv som på gång

EU förväntas inom kort fatt...

2025 års Distinguished Gentlemans Ride körs 18 maj

Söndag 18 maj är det dags f...

Kör på underbara Gotland Ring med redaktionen!

Upplev drömlika Gotland Rin...

Gott om platser kvar till Gotland Ring Bike Week!

Upplev magiska Gotland Ring...

Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen