Ska vara lite handledare i sommar så gjorde ett teoriprov på nätet för att se så man inte glömt för mycket.
En fråga fann jag dock lite knepig, vilket är det perfekta spårvalet?
Jag själv tycker inte någon av dem är perfekt.
Den röda tar ut svängen för mycket i ingången och korsar mittlinjen, sen avslutar den i fel fil i utgången.
Den gröna börjar bra och gör sig synlig för mötande trafik samt ger sikt in i kurvan, men insvängningen sker en aning sent och utgången är onödigt nära mittlinjen.
Den blåa tar inte ut svängen alls i ingången vilket gör att mötande trafik inte ser dig, sen håller den onödigt tight spår i mitten av kurvan vilket också försvårar sikten för både dig själv och mötande, och utgången är OK mitt i egen fil.
Enligt boken är alltså en av dessa den perfekta linjen för säker kurvtagning, vilken hade ni gissat?
Svaret här:
En fråga fann jag dock lite knepig, vilket är det perfekta spårvalet?
Jag själv tycker inte någon av dem är perfekt.
Den röda tar ut svängen för mycket i ingången och korsar mittlinjen, sen avslutar den i fel fil i utgången.
Den gröna börjar bra och gör sig synlig för mötande trafik samt ger sikt in i kurvan, men insvängningen sker en aning sent och utgången är onödigt nära mittlinjen.
Den blåa tar inte ut svängen alls i ingången vilket gör att mötande trafik inte ser dig, sen håller den onödigt tight spår i mitten av kurvan vilket också försvårar sikten för både dig själv och mötande, och utgången är OK mitt i egen fil.
Enligt boken är alltså en av dessa den perfekta linjen för säker kurvtagning, vilken hade ni gissat?
Svaret här: