Körkortsteori, perfekt spårval?

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Ska vara lite handledare i sommar så gjorde ett teoriprov på nätet för att se så man inte glömt för mycket.
En fråga fann jag dock lite knepig, vilket är det perfekta spårvalet?

mc_bildfraga55_stor@2x.jpg


Jag själv tycker inte någon av dem är perfekt.
Den röda tar ut svängen för mycket i ingången och korsar mittlinjen, sen avslutar den i fel fil i utgången.
Den gröna börjar bra och gör sig synlig för mötande trafik samt ger sikt in i kurvan, men insvängningen sker en aning sent och utgången är onödigt nära mittlinjen.
Den blåa tar inte ut svängen alls i ingången vilket gör att mötande trafik inte ser dig, sen håller den onödigt tight spår i mitten av kurvan vilket också försvårar sikten för både dig själv och mötande, och utgången är OK mitt i egen fil.

Enligt boken är alltså en av dessa den perfekta linjen för säker kurvtagning, vilken hade ni gissat?

Svaret här:
Screenshot 2023-02-16 105818.png
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Personligen tycker jag att alla tre verkar dåliga.
Sedan ska man ju vara medveten om att den perfekta linjen inte existerar, men alla tre av de där använder vägens bredd helt fel, den röda om man skiftar den inåt i kurvan börjar bra, en slutar dumt, så en kombination av röd ingång (utan att börja på fel sida vägen) och blå, men närmare insidan. Man kan ju även se på mittmarkeringen mitt i kurvan att mötande trafik gärna skär genom kurvan, så man vill definitivt inte använda grön linje om man möter nån BMW-tok som kör på tok för fort och skär kurvan.
Jag har faktiskt flera gånger mer eller mindre räddats av att jag kramar innern i högerkurvor, just för att en AUDI kommit farandes från andra hållet och varit så långt in i mötande fält att de var över mitten av mötande trafiks fil.

Mina körlärare för MC-kortet tyckte också att de där linjerna genom kurva var rent felaktiga. :hihi

För blinda vänster kramar jag inte mittlinjen däremot, av samma anledning. Nån mötande tok som kör över sin förmåga och är över på min sida vägen, så jag behöver göra mindre undanmanöver.
 
Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Grön linje är väl den som ligger närmast vad SMC lär ut på sina kurser. Distinkt svängpunkt som gör att man får en bättre och säkrare utgång på kurvan med bättre uppsikt av utgången och håller fler valmöjligheter öppna. Minskar även tiden som man befinner sig i lutning, samtidigt som man syns bättre inför kurvan.

Men jag håller med om att den perfekta linjen inte existerar - allt har för- och nackdelar.

Frågan är egentligen idiotisk och går inte att svara på utan att beakta omständigheterna och vad man vill optimera för i den aktuella situationen.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Mina körlärare för MC-kortet tyckte också att de där linjerna genom kurva var rent felaktiga. :hihi
Tack för bekräftelsen

Grön linje är väl den som ligger närmast vad SMC lär ut på sina kurser. Distinkt svängpunkt som gör att man får en bättre och säkrare utgång på kurvan med bättre uppsikt av utgången och håller fler valmöjligheter öppna. Minskar även tiden som man befinner sig i lutning, samtidigt som man syns bättre inför kurvan.

Men jag håller med om att den perfekta linjen inte existerar - allt har för- och nackdelar.

Frågan är egentligen idiotisk och går inte att svara på utan att beakta omständigheterna och vad man vill optimera för i den aktuella situationen.
Grön var den jag också gissade på även om jag tycker den också är fel av anledningarna jag skrev ovan, skönt att inte vara ensam :)
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
På denna fråga svarar jag GRÖN som är den minst dåliga av de tre alternativen!
 

notrightrider

The white zone is for loading and unloading only
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
En modifierad grön är mitt svar.
Ut och ta plats i början, öppna upp böjen så du ser och syns.
När man har fri sikt och fritt från möte är det också fritt att göra vad man känner för härnäst.

Förhöjt räcke i bildens ytterkant visar på bro. Kan vara smalare, eller åtminstone upplevas som smalare av oerfarna bilister. Stor risk att mötande intar en position på vägbanan nära eller rent av på mittlinjen omedvetet, och sedan inte kommer tillbaka i tid för kurvan.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Blå tycker jag. Bäst marginal mot mötande trafik och mest utrymme om jag själv gör något fel i svängen. Så fick jag lära mig av min lärare och jag tycker det funkar fint! :)
 

Raderad medlem 51742

Guest
En skillnad mellan blå och grön linje är även att grön är en dynamisk och aktiv linje medan blå är passiv.

Vad menar jag då med det? Jo, den blåa linjen är kanske den man skulle rekommendera om man inte förutsattes kunna eller behöva fatta några nya beslut under svängen, typ "följ rälsen eller den snitslade banan så är det säkert". Den gröna utgår mer från att föraren under svängen kan behöva fatta nya beslut och placerar istället motorcykeln så att föraren dels får mer information tidigare, dels har fler möjliga förändrade spårval att välja på i utgången, om det skulle behövas. Detta blir viktigt eftersom just utgången är den del av svängen man har minst information om när man inleder svängen, både med tanke på tidsfaktorn och att man ännu inte ser de fordon man kan komma att möta där.

De mötande fordon som redan befinner sig inom synhåll får man förstås anpassa sig till, vilket kan innebära att man inte placerar sig så nära mittlinjen och/eller väljer en svängpunkt som ger mer marginal i förhållande till mötande.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Jag har faktiskt flera gånger mer eller mindre räddats av att jag kramar innern i högerkurvor, just för att en AUDI kommit farandes från andra hållet och varit så långt in i mötande fält att de var över mitten av mötande trafiks fil.

Mina körlärare för MC-kortet tyckte också att de där linjerna genom kurva var rent felaktiga. :hihi

För blinda vänster kramar jag inte mittlinjen däremot, av samma anledning. Nån mötande tok som kör över sin förmåga och är över på min sida vägen, så jag behöver göra mindre undanmanöver.
Tänker likadant.

Nu ser det inte ut att vara en jätteskymd kurva och så ska man ju ha lite mån att korrigera också men den gröna kan kanske bli lite läskig den dagen det kommer en mötande bil som genar över i min sida. Å andra sidan kanske jag upptäcker geningsbilen och den upptäcker mig och vi båda kan agera lugnt och fint med mer tid i grönfallet...

Annars vill jag nog, som notrightrider skriver, gärna öppna upp litegrann så att jag för god översikt och blick över vad fasiken som pågår där borta i nangijala.
 
Last edited:

smilfinken

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Nov 2020
Ort
Lindome
Hoj
Bonneville
Den blå är ju den som lärs ut av körskolor idag, jag gissar av exakt det skäl com CFr nämner. Jag hade tittat lite på youtube hur de självutnämnda proffsen gör och en dag på körskolan provade jag nåt mer likt det gröna, alltså ut mot mitten i början för att sedan vika in och gasa ur kurvan. I lurarna muttrade min lärare om att vi inte kör som polisen och guidade tillbaks mig i fållan. Antar att förarprövaren inte hade gillat det heller, men jag tycker iaf ändå att det känns lite tryggare att ha bättre uppsikt vid ingången än att ligga och krama kanten hela vägen.
 

Raderad medlem 51742

Guest
Den blå är ju den som lärs ut av körskolor idag, jag gissar av exakt det skäl com CFr nämner. Jag hade tittat lite på youtube hur de självutnämnda proffsen gör och en dag på körskolan provade jag nåt mer likt det gröna, alltså ut mot mitten i början för att sedan vika in och gasa ur kurvan. I lurarna muttrade min lärare om att vi inte kör som polisen och guidade tillbaks mig i fållan. Antar att förarprövaren inte hade gillat det heller, men jag tycker iaf ändå att det känns lite tryggare att ha bättre uppsikt vid ingången än att ligga och krama kanten hela vägen.
Ja, jag kan tänka mig att för en körskola (och teoriprov) är det vettigast att rekommendera den blå linjen, med tanke på att den gröna kräver färdigheter och förmågor som de flesta inte har när de precis tagit körkortet och där den gröna i det läget därför kan bli farligare. Den blå är förmodligen även lättare att komma ihåg som en tumregel.
 

Josef

Blicken framför allt!
Gick med
20 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kievskiy Mototsikletniy Zavod K750 -59, Enfield Taurus 325 diesel -00
Min körskollärare lärde mig under slutet av det förra årtusendet att hålla ut så mycket som möjligt med tanke på sikten och möjligheten att hinna tillbaka till min sida i god tid vid möte. I detta fall verkar kurvan lite skymd innan men sikten öppnar upp när man närmar sig. Ingången hade därmed blivit mest lik röd.
Förutsatt inga möten så hade svängpunkten dock varit betydligt senare med apex i höger hjulspår ungefär 2/3 genom kurvan och utgång till vänster av min väghalva.
När detta satt lärde han mig att på uppkörningen håller vi oss på egen sida mittlinjen men i övrigt gäller ovan.

2/4 på min uppkörning kuggades på placering inför kurva/krön därför att de körde för mycket som blå linje.
 

Klubba

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Apr 2007
Ort
Borås
Hoj
Street Triple 765 Moto2, K1200S
Min körskollärare lärde mig under slutet av det förra årtusendet att hålla ut så mycket som möjligt med tanke på sikten och möjligheten att hinna tillbaka till min sida i god tid vid möte. I detta fall verkar kurvan lite skymd innan men sikten öppnar upp när man närmar sig. Ingången hade därmed blivit mest lik röd.
Förutsatt inga möten så hade svängpunkten dock varit betydligt senare med apex i höger hjulspår ungefär 2/3 genom kurvan och utgång till vänster av min väghalva.
När detta satt lärde han mig att på uppkörningen håller vi oss på egen sida mittlinjen men i övrigt gäller ovan.

2/4 på min uppkörning kuggades på placering inför kurva/krön därför att de körde för mycket som blå linje.

Precis detta som är bekymmret, när jag tog körkort var det likadant man skulle ta plats, ta ut svängarna, andra elever kuggades för de körde mitt i filen som blåa linjen.

Men har det alltså ändrat så man nu ska köra som en mopedist?

Är övertygad om att det är bättre att ta ut svängarna så man får full sikt genom kurvan så tidigt som möjligt, detta ger ju mest tid att hinna reagera på oväntade situationer, sen brukar jag själv alltid sikta på utgång mot högerkant vägbanan för om det skulle dyka upp potthål eller kurvan nyper till oväntat är det alltid lättare att glida ut mer än att tighta spåret.

Men blir ju lite komplicerat att lära ut, först lära ut såhär kör man hoj säkrast, och sen men just det, på uppkörningen ska du dock göra helt annorlunda :va
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Jag har för mig att det var något liknande grön som lärdes ut när jag tog kort 2015, eller så har jag blandat ihop det med smc-knix.
 

silad

dalis
Gick med
26 Jun 2008
Ort
Mölndal
Hoj
1984, Yamaha, FJ1100, XRV 750.
Tycker att texten i förklaringen är ganska bra men jag tycker inte att den motsvarar den blå linjen....
 

Vrak2005

Z800
Gick med
22 Mar 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Z800 -14
För att hålla informationen kort: Kör alltid i mitten av ditt körfält oavsett om vägen går rakt fram eller svänger. Räta ut svängen (gena) en aning. Om vägen är dålig i mitten går det även bra att köra i höger hjulspår. Ser körningen inte bra ut får man prata lite mer om spårval.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
När jag tog kortet för några år sedan så rekommenderades blå då det är en skymd kurva. Annars röd.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Kör man i laglig hastighet så helt klart den blåa.

Bombar man så nära mittlinjen, typ gröna, men svänger in tidigare och driver ut mot mittlinjen men inte över. Men allt handlar ju om hur mötande trafik ser ut ?

Den perfekte linjen kan man ju bara använda vid perfekta förhållanden och ingen annan trafik :)
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Du vill se, synas och ha maximal handlingsfrihet. Du vill ha maximal framförhållning och beredskap för oväntade möten osv.

Du vill också anpassa hastighet, spårval och därmed linje utifrån förutsättningarna.

De flesta MC-olyckor är singel- eller mötesolyckor på kurvig 70-väg eller motsvarande. Ofta blir slutsatsen att vederbörande överraskats av möte eller nypande kurva, släppt gas/bromsat och kört ut i skogen/räcket/mötande fordon.

Det finns som jag ser det vägande skäl för SMC-s sätt att se på detta. Faktiskt lite svårt att förstå att körskolorna och Trafikverket lär ut ovan med tanke på utfallet i verkligheten.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
"En fråga fann jag dock lite knepig, vilket är det perfekta spårvalet?"

- Var frågan verkligen perfekta spårvalet? Inte mest lämpliga/bästa?
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top