Körkortstips, att tänka på osv!

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Tack för tipsen men har redan kortet, sen ett tag tillbaka
 
Last edited:

Diggler

Ny medlem
Gick med
12 Feb 2006
Ort
stockholm
Hoj
2008,kawasaki,z1000
tjena jag tog körkortet förra våren..riskutbildningen klarar du av bara du kan köra hoj..asså basic kunskaper så att säga accelerera bromsa och svänga..du kan komma till uppkörningen med en gsxr 1000 om du vill men då måste du träna som FAAAN på krypkörningen med den innan för det lär inte va det lättaste med den hojen..sen kan jag tänka mig att dom kollar lite snett på det..på uppkörningen tittar dom så att du behärskar krypkörningen konbanan och bromsningen bra och säkert o sen kollar dom så att du kör säkert och körskolemässigt ute i trafiken..kan man köra lär man sig allt lätt bara man gör det ordentligt ett par ggr men krypkörningen måste du träna mera på...
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
1. Man KAN nog kugga riskutbildning om man är en idiot och inte förstår poängen med den. Precis som halkbanan för B-kortet så vill dom mest visa på risker. Det är inte meningen man ska lära in något direkt.
För övrigt så var inte så mycket till konbana här i stan iaf. Det var några timmar stå och snacka och käka frallor och typ 20 minuter totalt på hoj.

2. Öva mycket krypkörning. Köra 8:eek:r i krypfart så ofta du kan och börjar det tippa måste du få in reflexen att släppa upp kopplingen/ge gas så hojen rätar upp sej istället för att sätta ner en fot.
Här är det fulla styrutslag som är målet.
När du är ute i trafiken så tänk på vart du tittar, vart du placerar dej, planering för att slippa stanna och sätta ner fötterna, bromsberedskap där det kan tänkas behövas och framförallt att du kan hantera hojen vad gäller kurvor och bromsning.

3. Dom kan kolla precis vadsomhelst. Deras lista är fan omänskligt lång. MEN dom kollar inte allt varje gång så är det något du inte riktigt känner dej säker på så hoppas det inte kommer med.

4. Konbanan är inte så svår egentligen. Jag kuggade 2 gånger på lågfarten pga dålig balans. Den tredje uppkörningen tänkte jag att jag ska köra så fort att jag klarar det utan problem. Och då fick jag kortet helt utan några omtag.
Det är ju inga cirkuskonster dom vill att man ska klara så öva på att köra så långsamt det går och när det sen gäller så kör så att du har kontroll hela tiden.

5. Kuggade lågfart samt pga en lååång fin bakhjulssladd på inbromsning från 70 tack vare gamla däck, ingen abs och ny blöt asfalt :p
 

h051n

Ny medlem
Gick med
21 Jun 2011
Ort
Kristianstad?
Hoj
Crescent citybike
Träna på Krypkörning så mycket du kan, det är det svåraste, tog ca 6-7 mc lektioner och körde inte privat och det räckte. Vi körde Krypkörning nästan alla lektioner = svåraste delen.

Ta 1-3 lektioner så att du lär dig det viktigaste.
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Nöt manöverbanorna, köp koner och ta dig med din kompis till ett stället där till finns tillräckligt asfalt för att bygga upp dem (och kunna ta fart). Jag har en gammal flygraka i närheten av mig som är 2km lång och 30 meter bres så det funkade bra för mig. Lågfarten brukar vara det knixiga, särskillt när man kör med en hoj som ligger runt 200-250 kg, tyngden på däcken i kombination med smalare styre (jämfört med ett cross-styre) som på din GSX-R gör den tyngre i lägre fart, sen kan det vara att styrutslaget inte är tillräckligt för att komma runt konerna på ett smidigt sätt om du svänger med hojen rätt så upprätt, då måste du vika in den för att komma runt även på lågfartsdelen.

Högfartsdelen ska inte vara något problem, är den det behöver du nog öva mer hoj över hunudtaget.

Vad gällande inbromsningarna ska du bara markera med bakbromsen, räcker man touchar lite så att den ligger på lite...allt för att inte riskera att låsa bakdäcket. Träna på inbromsingar, så du vet hur hårt du kan bromsa, vilket ofta är hårdare än de flesta vågar. Du kan höra på däcket när det börjar släppa, då kan du ju lätta lite på trycket.

Glöm inte ta med reggbeviset för hojen när du ska köra upp!

EDIT: Har du trafikvana med bil, och kör vettigt i trafiken, räcker det nog med att nöta privat. Det gjorde jag och det gick vägen, inga lektioner tagna. Kör du som en röv bör du nog ta ett par lektioner på en skola. Vet du inte om du kör bra eller dåligt kör du dåligt, och då bör du ta ett par lektioner också.
 
Last edited:

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
5. Kuggade lågfart samt pga en lååång fin bakhjulssladd på inbromsning från 70 tack vare gamla däck, ingen abs och ny blöt asfalt :p
Eller kanske pga att du inte kunde bromsa korrekt efter dom förutsättningar som fanns? ;) Det är ju trots allt få som kommer till uppkörningen med spretans, perfekt uppvärmda slicks... :rolleyes:

Till TS, du har strypt din gixxer va? Du får nämligen inte köra upp med en litershoj med full effekt för begränsad behörighet!
 
Last edited:

Lynxlynx

Ny medlem
Gick med
3 Aug 2011
Ort
Stockholm
Hoj
Superduke 990
Nej, du kan inte kugga risken så länge du har basic körvana och inte ber handledaren fara och flyga.
Jag skulle absolut inte ta Gixxern till uppkörningen, inte pga fördomar mot sporthojar utan pga jobbet vid krypkörning och tight svängradie i låg hastighet. Är för jävligt med en Z750, jag skulle iaf aldrig klara av det med en sporthoj.

Snabba banan är relativt enkel, du måste bara få bort reflexen att bromsa innan du gör undanmanöver för konorna. Det klarar man med lite övning.

Vid själva uppkörningen gäller det bara att du visar noggrant vad du gör, men samtidigt kör med självförtroende.
 

stecktech

Har bara kraschat en gång än så länge!
Gick med
2 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
Bandit -09
Det funkar så att det kollas all din körteknik vid del 1. alltså konbanorna och sen kollar han dina trafikegenskaper vid del 2. Trafiken. Jag kuggade första gången på konbanorna och då är det bara att packa ihop och gå hem med svansen mellan benen för du får inte ens fortsätta!!

Så lägg stort fokus på att klara del 1 (lågfart, högfart och bromsning)
Sen sa min körskolelärare att för att du ska kugga i trafik måste du göra något riktigt dumt typ köra mot rött. Dom brukar släppa igenom en miss på högerreglen eller liknande då du klarat allt annat.

Lycka till mvh
Jag körde upp i Kristianstad 2011.
 

Mookachacka

Medlem
Gick med
20 Jan 2011
Ort
Kristianstad
Hoj
RC51
Eller kanske pga att du inte kunde bromsa korrekt efter dom förutsättningar som fanns? ;) Det är ju trots allt få som kommer till uppkörningen med spretans, perfekt uppvärmda slicks... :rolleyes:

Till TS, du har strypt din gixxer va? Du får nämligen inte köra upp med en litershoj med full effekt för begränsad behörighet!

haha ja fy fan för att få den den rovan till 25kw :p Låta den gå på en cylinder och sätta varvstoppet på 5000 rpm :D
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Gör som många andra i Malmö.Släng fordonet mellan filerna utan att använda blinkers.Parkera uppe på trottoaren.Kör street race mellan trafikljusen.Varva upp motorn i väntan på grönt ljus.Då har du gjort andra uppmärksamma på att snart bryter helvetet loss.Se cykelbanor som en genväg och bussfilerna i centrum som en förlängd början av motorvägspåfarten.Kör mellan alla bilar med mc vid köbildning.Väldigt uppskattat bland många bilister, eller kanske inte.Ställ dig upp vid fartgupp bara för att protestera och för att det är aningen coolare att punktmarkera detta fartgupp som inkräktar på din uppnådda fart.Och tutar någon så ge dom fingret.Ser du en customhoj så ge vederbörande en medlidande blick om att du förstår att livet inte alltid är så lätt.

Tjejer som kommer gåendes ger du en kort tut signal och så har du förgyllt deras vardag (helt sant).Ungar som vinkar i bilar på dig ska du mossa på så har du sänt deras föräldrar med kombi och förortsvilla till en oplanerat tidig pensionering.Gamlingar, småungar och handikappade som ska passera ett övergångsställe stannar man för och vinkar över.Ger motorburen trafikant som mc förare en klar pluspoäng.Tittar en bilist på dig så titta inte tillbaka.Som mc förare står du ett steg över dessa bilister i trafiken.Då går det säkert br., eller kanske inte.Skämt åsido.Det viktigaste är nog att du håller dig lugn och inte stressar upp dig själv under eventuell uppkörning.Allt för nervösa förare gör ofta misstag som de normalt aldrig annars begår. :D
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Jag ska köra upp för tung direkt hojjen är inte strypt, fyller 21 i
Maj så gör det då:p ska pröva med gixxern bygga egen konbana är det förjvligt lånar jag någon annans. Tack för alla svar!! Blir till stor nytta är bromstestet svårt verkar som
Att många kuggar på det.
 

denkan89

Ny medlem
Gick med
25 Dec 2011
Ort
Eslöv
Hoj
Suzuki GSR750
Bromstestet är inga konstigheter. Är man mogen för uppkörning så ska bromstestet absolut inte vara ett problem. Jag gjorde mina första bromstest sista lektionen innan uppkörningen. Efter en halvtimmes träning satt det perfekt. Hade inte oroat mig särskilt mycket för just det. Lycka till nu! :)
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Kan man kugga på riskdelen med konbana? - Ja fast det är svårt.
tänk på att stanna för gående som ska över övergångsställ.
Vad kollar dem mest på vid uppkörningen? Skulle väl vara konbanan då annars kollar de på allt
Är konbanan på uppkörningen svår? ja den var svår men jag körde också för sagta enligt uppkörningsläraren.
Vad kuggade ni på OM ni kuggade? - jag kuggade inte
 

AnesN

Ny medlem
Gick med
13 Feb 2010
Ort
Malmö
Hoj
GSX-R 1000 K6 KTM 660 SMC 05
Jag har även en fråga, får man spela in uppkörningen? för på bil blev jag kuggad pga att jag vände olämpligt enligt gubben som var jävligt sur när jag hade honom.. visade körskole läraren dagen efter på en lektion hur jag gjorde han sa att det inte var fel.. nu för att inte kugga på MC tänkte jag sätta upp ett par Go-pro kameror på hjälmen och fram och bak så man kan se exakt allt. Ifall jag blir kuggad på något som inte är fel kan jag ju överklaga, eller?
 

SheikYoras

Adrenalinjunkie
Gick med
22 Sep 2010
Ort
Stavanger, Norge
Hoj
Vet ni hur dyrt det är med hoj i Norge?
Bromstestet från 90 höll jag på att faila kopiöst... 70 bromsningen satt helt klockrent underbart... Men i 90... Broooooms brooooooms... ja varför inte avsluta med en stoppie! Instruktören kom fram till mig och sa Hur gick det där tyckte du? Jo jag tänkte att jag får väl avsluta lite snyggt? -NEJ Gör om gör rätt. Kan säga att då var jag sjukt nervös inför sista försöket... Gick dock galant och körningen i trafiken var inga problem alls. :D
Fick punktering på hojen 2 timmar efter jag fått kortet i handen. Tur att en icke nämnd mctillbehörs firma i hbg ställde upp med nytt däck direkt :D
 

nokte

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2011
Ort
Umeå
Hoj
Suzuki Intruder 600 -96
Jag har även en fråga, får man spela in uppkörningen? för på bil blev jag kuggad pga att jag vände olämpligt enligt gubben som var jävligt sur när jag hade honom.. visade körskole läraren dagen efter på en lektion hur jag gjorde han sa att det inte var fel.. nu för att inte kugga på MC tänkte jag sätta upp ett par Go-pro kameror på hjälmen och fram och bak så man kan se exakt allt. Ifall jag blir kuggad på något som inte är fel kan jag ju överklaga, eller?


Du ska ta ut svängen fett mycket och du får inte stå upp på fotstöden! :)
Själv tog klarade man konbana fast man satt ner foten 2 gånger.
Uppkörningsgubben: Du körde så jälva sagta så sagta ska man inte köra.
Körde en gång till men samma resultat så han lät mig klara det ändå ^^
 

YipYip

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2010
Ort
Halmstad
Hoj
2001 TDM 850
Eller kanske pga att du inte kunde bromsa korrekt efter dom förutsättningar som fanns? ;) Det är ju trots allt få som kommer till uppkörningen med spretans, perfekt uppvärmda slicks... :rolleyes:

Till TS, du har strypt din gixxer va? Du får nämligen inte köra upp med en litershoj med full effekt för begränsad behörighet!

Det är apselut inget fel på min bromsteknik :p

Ehh nä lite ödmjuk är jag allt.
Ska tilläggas att första gången jag körde i regn överhuvudtaget var på just uppkörningen.

Och jag kan lugna er med att jag har kört i regn sen dess och jag sladdade inte nånting då så jag tror jag har lärt mej lite av mina misstag ändå.
 

Tinaplinius

Ny medlem
Gick med
18 Apr 2012
Ort
Hästveda
Hoj
Kawasaki ZR 7S-04
Jag måste fråga en sak här, jag håller på med mitt kort, och läraren säger jag inte får köra fortare än 2 km/h på lågfarten och jag har knappt styrfart, tänkte som du skriver, att köra så Långsamt/fort att jag har styr på mcn när det blir dags för uppkörningen, sen det här med inbromsning, är det nåt speciellt sätt som ger en stabil inbromsning, har bromsat perfekt i 50, de andra hastigheterna har jag inte provat än, men är det bara full bromsning bak o fram som gäller??:brinnerup Läraren har inga anmärkningar alls annars på varken min landsväg, kurvtagning, min bakåt kollande, min lkoll rondellkörning eller stadskörning, endast gnäller han att jag inte ligger i 2 km/h, var på jag knappt kan hålla balans i kon banan, grrrr:Bugar
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Lågfarten ska gå i gångfart, dvs 3-6 km/h, det är krypkörning man ska visa - inte SM i trial.
Bromsningen: Knip med knäna om tanken, upprätt sittställning, blicken HÖGT. Krama åt ordentligt från början och släpp av lite mot slutet för att inte stå på näsan eller låsa framhjulet. Bakbromsen ska mest vara med för att stabilisera, trycker du för hårt så låser du bakhjulet. Tänk typ 80/20 % fram/bak.
 

Mr Kane

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2012
Ort
Roslagen
Hoj
Suzuki Sv650s
Apropå lågfarten, öva på ungefär 2 km/h, klarar man det hyffsat så har du marginal på uppkörningen och kör där 3-4 km/h och du tycker det kommer vara lätt,och snubben från trafikverket blir också nöjd.

Lurade mig själv lite på likanade sätt när jag övade på manöver provet genom att ha lite mindre marginaler mellan konorna,sen på uppkörningen så var det kaka :)
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top