Körlektioner, hur många kan behövas?

PinkPassion

Member of the Pink Ladies
Gick med
14 Aug 2008
Hoj
kawasaki er6n -12, Suzuki rm 125 -99
Hej!
Jag har precis påbörjat min utbildning o ska göra teoriprovet för A den 18 sep o VILL ha kortet innan årets slut.
Så... mina följande frågor är, hur många körlektioner är normalt att behöva ta om man e en rookie som jag, har kört med killens er6:a o det var skit kul! men d var bara på en jättestor parkering. Kan allt det som man ska kunna när det gäller reglage o så o har en del erfarenheter av att åka som passagerare så man vet hur man ska förhålla sig i trafiken.
Jag är fullt medveten om att det inte räcker men jag e rädd att dom drar ut på det på körskolan bara för att jag e tjej, har en del taskiga erfarenheter från körskolan när jag tog B körkort.
vad får man göra på första körlektionen? Tar dom ut en i trafiken direkt lr?
Tacksam för all input.

Mvh Sofie

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Hoj
Honda CBR 600rr -03
Trafiken får du vanligtvis köra när du är så gott som klar md både lågfartsbanan och högfartsbanan. Hu rmånga körlektioner som behövs kan ingen säga i förhand, däremot så kommer du själv märka när du kan konbanorna och i trafiken brukar man inte behöva träna så jättemkt om man redan har B-kort.

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
INGEN Trafikskolelarare vid sina fulla sinnens bruk lar ta dig ut i trafik vid forsta korlektionen.

Hur manga korlektioner du behover, ar lite beroende pa dig sjalv, och hur pedagogiskt lagd din larare ar.

Kort sagt, det kan skilja en hel del fran fall till fall.

Oavsett, i slutandan ar det upp till dig sjalv.

Rill2

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2008
Hoj
#SÅLD# KTM 660 SMC - 04
Det beror på hur snabbt du lär dig. Finns ju dom som behöver mycket tid för vissa moment och andra som sätter allt efter ett par lektioner. Ställ krav på körskolan så att du utvecklas hela tiden. Annars kan det lätt bli så att du kör lektion efter lektion utan att nånting händer.
Första lektionen brukar man inte få åka trafik. Trafikläraren vill se hur du hanterar cykeln osv.

Mitt tips till dig är att ta långa lektioner (dubbellektioner). Min trafikskola tar 3 timmar för 1 200 kr. helt ok pris tycker jag och man hinner med väldigt mycket på 3 timmar.

Lycka till :tummenupp

PinkPassion

Gick med
14 Aug 2008
Hoj
tack för era inlägg, nu vet jag vad jag väntar mig iaf... Trevlig helg! //Sofie

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69
INGEN Trafikskolelarare vid sina fulla sinnens bruk lar ta dig ut i trafik vid forsta korlektionen.

Det var väl att ta i, dom brukar fråga vad du har för erfarenhet o sen utgå från det.
Själv fick jag första lektionen köra i trafik, ett varv runt kvarteret medsols för att pejla läget sen märkte man att läraren körde en systematisk test av kunskaperna.

Lina86

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
Z1000
Hej!
Om du ligger i som bara den finns det en liten chans att du klarar det i år. Men som du säger körskolor kan dara ut på det...
Försöka att köra hemma om du kan och tala om för körskolan att du gör det... det kan speeda på det hela lite.
Själv har jag nyss fixat kortet..
Jag fick börja med att bli utkörd till en stor yta och bara få känna på hojen och köra lite konor.
Andra gången fick jag börja köra utanförstan och skjusa läraren på landsvägar och sen öva inbromsning i högre hastigheter... Sen rolla det på. Men är man ducktig på första lektionen får man köra från skolan andra gången. Men du kommer nog inte få det första gången.

Jag såg att det var någon som skrev att man typ skulle klara manöverbanerna (kryp och hög) innan man körde på på riktigt.
Det var det jag gjorde sist. Krypningen fixade jag på en lektion... Men jag hade pissit svårt för höghastighetsbanan så det tog allldellllles för många lektioner... Men det kommer nog inte du behöva. Och om du kan öva det hemma så är det skit bra!

Jag tror att tio lektioner är ganska vanligt men man kan klara sig på betydligt färre om man är ducktig!

Massa lycka till! Du kommer fixa det :yoparty

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Mitt tips till dig är att ta långa lektioner (dubbellektioner). Min trafikskola tar 3 timmar för 1 200 kr. helt ok pris tycker jag och man hinner med väldigt mycket på 3 timmar.

Får man fråga vilken trafikskola som har så låga priser? Är ju i sånt fall klart intressant om den ligger i Sthlm.

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Kör själv på Jarla och har än så länge kört 7 lektioner.

Första lektionen var en så kallad prova-på lektion där de tog ut mig till en större parkering (inte deras manöverbana) där jag fick köra runt lite och känna på hojen och läraren fick se vilka kunskaper jag redan hade.

Efter det var det ned till körgården och där har jag fått öva på, i ordningen som nämns:
Krypköra slalom
Krypköra 8:a
Serpentin med fart
Bromsövning
Högfartsbanan

Och sen varje lektion så brukar vi smyga in lite krypövningar då dessa är de jävligaste skitgrejerna jag vet. Förstår verkligen att man skall kunna det och allt sånt, bara att det tog ett tag innan "poletten" trillade förbi huvudet så att kroppen och fattade vad den skulle göra.
Så jäkla irriterande att veta vad man skall göra men så gör kroppen instinktivt fel ändå.

Men nu i veckan så blir det trafik... men känns inte som att det är där jag behöver lägga mest krut heller, har redan som det är en väldigt aktiv och medveten körning som det är så det borde inte bli några problem att adaptera till mc-körningen.

BramBilla

SDK #4643
Gick med
31 Mar 2008
Hoj
2010 Ducati SF
Det är rätt individuellt tror jag nog. Körde en test lektion, sedan fick jag köra 2 trafik lektioner sedan 3 manöver lektioner sedan uppkörning. Dock hade jag kört privat ca 200 mil innan så det gjorde nog sitt. Jag snackade lite med andra som körde på samma skola de hade kört allt mellan 7-20 lektioner många hade dock ingen möjlighet att köra själva. lycka till :tummenupp

mr_ping

Page
Gick med
10 Feb 2004
Hoj
KTM 525
Tänk på att man normalt inte får köra upp efter mitten av oktober med MC. I mitt fall tog det 1,5 år från det att jag började. Då hade jag kört motorcykel från och till i 8 år ungefär :)

Men jag var nog ett hopplöst fall. Tog ju 5 uppkörningar, sök på mitt namn så får du se tråden hehe

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Tog 7st lektioner á 90min om jag kommer ihåg rätt, då körde jag mestadels i trafiken av tiden eftersom jag INNAN hade tränat mig svettig på samtliga konbanor så att jag kunde dem utantill.

Det kan vara ett tipps, att köra så mycket konbanor som du bara har tid med innan du börjar med körskolan så kan dem fokusera på trafikdelen och bara göra en snabb koll hur banorna sitter!:tummenupp

Jon as

Kör i mitt eget tempo
Gick med
2 Feb 2006
Hoj
KTM530
Jag har kört moppe och cross innan. tog 5 lektioner totat.
Kompisen och aldrig kört något på två hjul innan han tog mc kort. Tog 25 lektioner.

Går inte att säga något generellt. Alla är olika.
Har du kört mycket moppe (med koppling och växlar) eller dylikt innan du skall ta kortet brukar men klara det lättare. Annars måste man lära sig växla och hitta drag läge mm innan men kan börja koncentrera sig på körningen.

mvh // Jonas

Daniel S

'Captain Slow'
Gick med
10 May 2006
Hoj
ZX6R fighter
Jag tog kortet i tisdags efter totalt 3 lektioner. 1 på manöverbana, 1 "vanlig körning" och en på vägen till uppkörningen. Jag har förvisso övningskört en del privat och det gjorde väl antagligen sitt.

Satsa på kortet i år. Är en otroligt skön känsla att ha det innan vintern så att man kan hålla på med väsentliga saker som hojletande under den kalla säsongen.

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
för mig som moppe pojke och allmänt slut i huvudet 16 åring tog det 20 till a1(likadanupkkörning)

SuperFly

Stötgasare
Gick med
5 Jun 2008
Hoj
Ingen just nu

När jag tog min första lektion fick jag köra rakt ut i trafiken plus motorväg, sen lite kryp!
Hade aldrig suttit på en hoj innan!:gnissla

PinkPassion

Gick med
14 Aug 2008
Hoj
Jag drar val slutsatsen att det ar valdigt olika! Jag kor på min magkansla o kor en massa privat forst, både ute i trafik o på konbana så det sitter sen får man bara hoppas att man hinner ta kortet innan årets slut, jag e mega nervos infor teorin men d ska nog gå vagen, finns ju massor av bra teoriprogram att finna på natet. Men jag kor på o låter inte korskolorna få bestamma helt o hållet, det blir val bast så. Tar o bestaller uppkorning nar jag kanner mig redo. Kul o hora alla historier :) Tack for all respons. Forresten, till nasta fråga, vad for hoj kan vara bra till lilla mig som enbart e 160 o liten o natt? Jag har sj funderat på en kawasaki 250r årsm 08. Tankte typ kopa nu till vintern o hoppas på att priserna går ner lite. Kram//Sofie

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring