Körskola Göteborg

Tvåhjul

Ny medlem
Gick med
2 Jan 2014
Hoj
Ingen
Hej!

Har tänkt att ta MC-kort och kollat upp en hel del körskolor i Göteborg. Problemet är att jag jobbar mellan 08.00 - 17.00 vardagar. Mellan dessa tider har alla de körskolorna jag hittat sina öppettider (Aktiva, Heden, Kramers, osv), ingen verkar tyvärr heller ha helgtider.

Nog för att ett MC-kort kostar, inga problem. Men det blir väldigt dyrt och meckigt om man ska plocka ut semester lite här och där för att kunna övningsköra på körskolan.

Alternativet är en intensivkurs över semestern på sommaren, men skulle gärna vilja ha kortet innan det.

Så, min fråga är alltså om någon känner till en bra körskola i Göteborgstrakten som har öppet längre än till 17.00?

/Tvåhjul

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Hoj
Triumph Tiger 955i
Bästa skolan i stan är helt klart Tommys, huruvida Tommy själv kör efter 17.00 minns jag inte då det var ett tag sedan jag övningskörde sist, men du kan ju alltid prata med honom. :)

Minns btw när jag gjorde en stoppie på högfartsbanan, alla lärare bara skakade på huvudet medans Tommy snällt sa i radion "Fan grabben du var säkert uppe en meter med bakhjulet, såg riktigt proffsigt ut!" :rofl

Järntorget kan kanske köra sena tider.

Last edited:

ekas

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2013
Hoj
hojlös
Jag löste det genom att ta "semestertimmar" och räkna ihop dessa till dagar i slutändan. Chefen verkade förstå min ångest och tyckte inte det vara några problem. Jag stack iväg innan lunch och var tillbaka 1h efter lunch. Tror inte det märktes så mycket att jag var borta en stund. Går ju också att ta de tidiga passen. Tror dom börjar köra runt 7.00.

Klart man fixade lite extra på kontoret under övningstiden..

Annars är det väl tjänstledigt som gäller?

Jag körde på Kramérs och det var inga konstigheter. Alltid smidigt.

Last edited:

doolar

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jan 2009
Hoj
BMW R1200RS -16 Honda NSR125R -89
Jag jobbade in luncher och tog sedan långlunch när det var dags för körlektion. Lite planerande och meckande, men det gick bra. Sen en semesterdag på uppkörningen! :D

krillee_83

-Born to be Me-
Gick med
3 May 2006
Hoj
KTM 690SMC R
Jag kan rekommendera Wrights i Lunden, men framförallt Henrik som jobbar/jobbade där? Han var även grundaren till "Kul på Hjul" om jag inte minns fel. Vet dock ej om han kommer köra mer. Men det är värt att ringa och kolla med skolan. Mycket tidiga tider och även en del helger.

Babe2

Sporthojsnörd
Gick med
11 May 2013
Hoj
Honda 2016 CB1000R BMW800f
Jag kan rekommendera Wrights i Lunden, men framförallt Henrik som jobbar/jobbade där? Han var även grundaren till "Kul på Hjul" om jag inte minns fel. Vet dock ej om han kommer köra mer. Men det är värt att ringa och kolla med skolan. Mycket tidiga tider och även en del helger.

Håller med föregående talare, Wrights och Henrik. Annars funkar Göran utmärkt oxså.
/B

Zimbaw

Medlem
Gick med
11 Apr 2012
Hoj
CBR600RR
Tog mitt kort hos Kramérs för två år sedan. Riktigt seriösa, kan rekommendera Erik eller Mattias. Minns att de var flexibla med tider.

Traggla

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2013
Hoj
Yamaha xjs diversion 2011
Akademikerns på södra vägen har även kvällstider. Louise var jättebra lärare

whippo

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2012
Hoj
Honda FMX 650 Ducati Scrambler UE
förstår helt och hållet. När jag tog kortet för ett par år sedan så tog jag semester lite då och då samt att bokade in tider när jag väl var ledig från jobbet och försökte styra in mina arbetstider. I Stockholm var det inte helt lätt att få tider, använde mig av två olika körskolor. Tips är att vara ute i väldigt godtid och snacka in dig. Fixa intyget också i väldigt godtid. Boka in dessa risk-kurser direkt så du sedan kan boka in skrivning för att sedan kunna boka och köra upp.

Sambon blev lagom glad att jag var borta och övningskörde hela tiden, hon blev inte gladare heller när jag fixade kortet av någon anledning. Nu sitter man och filar på semestern inför sommaren och synkar med bandagar...

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Själv jobbade jag natt när jag tog kort så för mig var det inget problem. Men ang körskolor i göteborg så äger väl kramérs typ allihopa nu för tiden? Jag har kört på lite olika skolor i alla fall, alla lärare har varit jättebra.

2mhk

Vågar välja växel!
Gick med
11 May 2008
Hoj
CBR 929rr Fireblade, GSX-R 1000 k6 banhoj
Om du kan ta dig till Kungsbacka så verkar Bengtssons ha öppet till 18 mån-tors.

Nedro

Ny medlem
Gick med
9 May 2013
Hoj
Triumph Street Triple R 2009 / Ducati ST4 99 - Såld
Personligen så var det att ta första tiden på körskolan typ 06:00 så kunde man trilla in på jobbet strax efter 08:00. Sedan så vart det även komp/semester dagar som fick täcka upp ens frånvaro när man behövde köra mer mitt på dagarna. Risk 1/2 samt uppkörning.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati