Körskolan sänker ens förhoppning!

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Ort
På rätt ställe
Hoj
250 excf -07
Körde min tredje lektion idag. Fick som påpekning att jag kör för fort. Dom verkar ju helst vilja att man ska krypköra í en korsning med frisikt, för de kan ju hoppa upp en kamel ur diket eller nått. Visst håller med lite grann. Men till saken. Jag frågade och fick veta att dom hade uppkörningstid 24 och 31. 24 hinner jag inte. Men till 31 skulle ju gå. Så jag tjata lite att jag skulle vilja köra då. Han berätta att jag har lite bråttom i körningen då. Visst får sänka farten. Sen tjatar jag lite till. Då blir han sur på mig och säger att jag hinner nog köra upp innan sommaren är slut och att uppkörning hinner man med och att jag ska lugna ner attityden lite för man ska inte snabba sig till uppkörning. :va :3freak
Jaha! Jag som inte har en speciellt kaxig attityd. Snacka om att jag blev jävligt less och tappa gnistan! Är han så jävla dum att han inte förstår att man vill ha kortet innan sommaren är slut? :fatta! Är de jag som tar för hårt på detta uttalande eller tycker ni det låter lite klumpigt sakt också?

Jaja, detta resultera i att jag nu sitter och ringer andra körskolor. Ringde till min skola som jag tog b kortet hos och prata med den lärare jag hade där. Berätta för honom hur det var och att jag kommit till punkt 10 osv. Ja men då jobbar vi därifrån för de innan kan du ju, ingen mening att hålla på med de igen, de är många som kommer hit som kört förut och kan mycket, då är de ingen mening att hålla på att köra sånt i onödan fick jag som svar. Nackdelen är att den skolan är 10mil ifrån mig, men funderar ändå starkt på att åka hem dit en vecka och köra där. Körskolan jag är på nu började för övrigt att fråga om jag kört förut, visst de har jag sen berätta jag om hur mycket och vad. (Handlar om vi pratar väg ca: 60mil stad med R6 och lånade cyklar från kompisar. Alltså inte jätte mycket landsväg men tillräckligt för att ha lite koll.) 10 minuter senare står vi på en parkering och han går igenom reglagen på hojen! :fatta! :huvet
Vet egentligen inte varför jag skrev denna tråd, mest för att vädra lite och se vad ni tycker och för att jag är rätt less och sur på skolan nu. :(
 

Oddjob

Bannad
Gick med
5 Mar 2005
Ort
Löddeköpinge
Hoj
2010, Skakig 1000RR
Usch fyfan, för mig frågade han om jag hade kört förr,
javisst mycket moppe, lite cross och en del övningskörning på egna hojen.

sen slirade jag på kopplingen i takten han gick, sen ville han se hur jag fungerade i trafiken,
körde 150m sen påpekade han att jag ska vara beredd att bromsa och släppa lite på gasen i korsningar.
sagt och gjort, har inte kört annat än krypkörning sen dess, är klar på krypkörningen nu också. kortet närmar sig.

gubben är skittrevlig och härlig, din lärare däremot verkar skita i dig totalt och bara vilja ha pengar.
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
jag skulle nog tipsa dig om att öva privat och köra upp privat så har jag gjort nu med mc och det blev billigt:)

Träna mycket privat å sen kan man åka till en körskola och ta någon lektion så ser dom att man är redo, då jag körde upp till lätt mc krävdes endast 2 lektioner innan gubben tyckte de räckte till uppkörning samma för bil där tog jag också 2 (övat mycket privat) och han tyckte vi kunde boka uppkörning nu med mc så bokade jag privat och tog ändå 2 lektioner för att göra de där sista finjusteringarna i trafik och lite tips om konbanan å dom 2 hjälpte mycket :tummenupp

jo då jag skulle ta för lätt mc gick jag in på tingvala trafikskola i karlstad och förklarade att jag kört 25 mil och har 10 år på cross innan jag satte mig på 125cc men ändå menade dom att det inte finns någon som bara behöver 2-3 lektioner utan tyckte 10 kunde man klara det på om man var bra (bara ville tjäna pengar) så jag ringde vidare och fick kontakt med en skola som mer brydde sig om eleverna och inte bara pengarna. Där tog jag 2 lektioner och allt gick bra, se så fel dom där jävlarna på tingvala har!

Byt skola eller boka privat! Vill man så kan man, du kan ha kortet nästa vecka om du bara vill :tummenupp
 

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Linköping
Hoj
r6-02
När skolan håller tillbaka dig är det bara att boka privat. Så gjorde jag då jag tyckte att skolan gick för långsamt framåt.
 

Suomalainen

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
såld... :(
Han suger ut pengar... byt skola.

Tjejjen gick på en likadan idiotskola, där fick hon börja på en gammal sketen 125a i fleeera lektioner (skulle ha tung) för att den var ju mer lättkörd... Sen när hon väl fick köra 750in (gsx) så var den i verkligheten mycket mer lättkörd än den sketna 125an. Annat kul han höll på med var att själv sitta och köra runt på konbanorna halva lektionerna för att "visa"... Droppen var när han "tappade bort" sina handskar under en lektion och tjejjen snällt fick stå och vänta när han letade i en kvart, kul när man betalar 100kr/10min.... osv osv.

Hon tröttnade, hon ska ta kortet privat nästa år när jag för övningsköra med henne istället.
 

Bikerbitch

Stolt mamma
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Eskilstuna[Ärla]
Hoj
Aprilia RSV 1000R-07
Jag körde massvis privat (Tack Tom och Relapse) och sen tog jag ett par lektioner. Det var en bra kombination tyckte jag. Körde sedan upp privat.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag fick faktiskt en känsla av att du kanske tjatade för mycket och att ja, gubben säkert blev grinig och drog ut det lite extra som payback. Vet inte vilket moment punkt 10 är, men är punkt 11 det sista som behövs så är ju 24e bra tid, men annars... ja så bråttom är det väl inte? 31 skulle funka, skulle kännas surt, men bättre om du fick träning nog att köra och vet att just till 31 så kommer du sätta det.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Kan bara tala för min egen del och det är ju bättre att man har tränat så pass så att körningen känns säker att det inte känns som en ren chansning när man ska köra upp... Bättre för dig och dina medtrafikanter.. att inte stressa fram en uppkörning bara för att man ska få köra fritt utan "övningsskörning" på ryggen i några extra veckor på sommaren.

Körskolor finns av fler en anledning.... Visst finns det oseriösa sådana (finns oseriösa i alla branscher) men de flesta lever på sitt rykte och nöjda kunder/elever. De ser när man kan köra och inte kan..
 

ghandi

Beaten like a redheaded stepchild
Gick med
21 Aug 2005
Ort
Skellefteå
Hoj
Kawasaki z1000 -03, H-D Sportster Sport -98, Suzuki gp 125 x2
Ring runt till närliggande orter och hör om uppkörningstid privat etc. Brukar få tid ganska snart + att du säkert kan gulla så dom hör av sig om ngn avbokar sin tid.
 

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Ort
På rätt ställe
Hoj
250 excf -07
Swedie skrev:
2147542 Jag fick faktiskt en känsla av att du kanske tjatade för mycket och att ja, gubben säkert blev grinig och drog ut det lite extra som payback. Vet inte vilket moment punkt 10 är, men är punkt 11 det sista som behövs så är ju 24e bra tid, men annars... ja så bråttom är det väl inte? 31 skulle funka, skulle kännas surt, men bättre om du fick träning nog att köra och vet att just till 31 så kommer du sätta det.

Mja, kanske lite. Eller tjata han svarade ju aldrig riktigt på min fråga. Han blev lite politiker, prata runt om :) Det är 14 punkter och sen har jag inte ens sett konbanan så den är ju kvar. Ja 31 går bra för 24 hinner jag som sagt inte till. De är 31 jag vill försöka sikta på också och de var den jag "tjatade" om. För efter den har dom bara 2 uppkörningar kvar sen går vägverket gubben på semester och efter den är ju nästan säsongen slut, iaf här i umeå. :(

Och privat hade varit bra, nackdel är att jag inte har någon cykel jag får köra upp på. Ska kolla på en CBR 600F idag men den är ju tyvärr inte godkänd för att köra upp på. =/ Och sedan har jag inte bott här i Umeå så länge så jag har ingen kompis som har annars kunde man ju lånat.

Har ringt en annan körskola här i Umeå också. Han var riktigt trevlig men han hade inga lediga tider förrän i mitten av Juni. Däremot undrade han vilken skola de var och lärare, men de var ingen han kände till så han gav mig tipset att prata med min lärare och försöka få honom att förstå. Sedan peppade han mig och gav mig en knuff i ryggen med att de kommer gå bra och att jag skulle kämpa på nu mm. Riktigt trevlig! Varför ringde jag inte honom från början! :huvet :fatta!

Motin skrev:
2147558 Kan bara tala för min egen del och det är ju bättre att man har tränat så pass så att körningen känns säker att det inte känns som en ren chansning när man ska köra upp... Bättre för dig och dina medtrafikanter.. att inte stressa fram en uppkörning bara för att man ska få köra fritt utan "övningsskörning" på ryggen i några extra veckor på sommaren.

Körskolor finns av fler en anledning.... Visst finns det oseriösa sådana (finns oseriösa i alla branscher) men de flesta lever på sitt rykte och nöjda kunder/elever. De ser när man kan köra och inte kan..

Håller med! :nicka
De var lite de han pratade först om. Men sedan tycker jag att dom även bör ha förståelse för att folk inte vill köra upp strax innan snön kommer. Helst när de var en tidig uppkörning jag var ute efter och de var de han blev sur över så borde han ju förstått de.
 
Last edited:

Mrk

Guest
Där jag tog mc kortet beställde läraren en uppkörnings tid direkt när jag anmälde mig, visserligen hade jag lätt mc kort, 2 veckor senare körde jag upp och klarade det.
 

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Ort
Fbg
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
pratar vi bil el. mckort? om mc! körde du mc i trafik utan körkort :va
 

mkillen

Steven Segal MC
Gick med
20 Apr 2006
Ort
Sthlm
Hoj
Yamaha FZ6-N S2 -07
dsundelin skrev:
2147468 Körde min tredje lektion idag. Fick som påpekning att jag kör för fort. Dom verkar ju helst vilja att man ska krypköra í en korsning med frisikt, för de kan ju hoppa upp en kamel ur diket eller nått. Visst håller med lite grann. Men till saken. Jag frågade och fick veta att dom hade uppkörningstid 24 och 31. 24 hinner jag inte. Men till 31 skulle ju gå. Så jag tjata lite att jag skulle vilja köra då. Han berätta att jag har lite bråttom i körningen då. Visst får sänka farten. Sen tjatar jag lite till. Då blir han sur på mig och säger att jag hinner nog köra upp innan sommaren är slut och att uppkörning hinner man med och att jag ska lugna ner attityden lite för man ska inte snabba sig till uppkörning. :va :3freak
Jaha! Jag som inte har en speciellt kaxig attityd. Snacka om att jag blev jävligt less och tappa gnistan! Är han så jävla dum att han inte förstår att man vill ha kortet innan sommaren är slut? :fatta! Är de jag som tar för hårt på detta uttalande eller tycker ni det låter lite klumpigt sakt också?

Jaja, detta resultera i att jag nu sitter och ringer andra körskolor. Ringde till min skola som jag tog b kortet hos och prata med den lärare jag hade där. Berätta för honom hur det var och att jag kommit till punkt 10 osv. Ja men då jobbar vi därifrån för de innan kan du ju, ingen mening att hålla på med de igen, de är många som kommer hit som kört förut och kan mycket, då är de ingen mening att hålla på att köra sånt i onödan fick jag som svar. Nackdelen är att den skolan är 10mil ifrån mig, men funderar ändå starkt på att åka hem dit en vecka och köra där. Körskolan jag är på nu började för övrigt att fråga om jag kört förut, visst de har jag sen berätta jag om hur mycket och vad. (Handlar om vi pratar väg ca: 60mil stad med R6 och lånade cyklar från kompisar. Alltså inte jätte mycket landsväg men tillräckligt för att ha lite koll.) 10 minuter senare står vi på en parkering och han går igenom reglagen på hojen! :fatta! :huvet
Vet egentligen inte varför jag skrev denna tråd, mest för att vädra lite och se vad ni tycker och för att jag är rätt less och sur på skolan nu. :(

kör upp i Eskilstuna! polarn tog 3 lektioner där, och sen boka dom uppkörning, han klara det idag! ...nu vet ja inte namnet på körskolan...men de e iaf lätt o köra upp där!

EDIT: oj, såg att du bor i Umeå...de e nog inte E-tuna så aktuellt :)
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
Att läraren påpekade att du ska ta det lungt i korsningar är väl ett
bevis på att han vet vad han håller på med.
Antalet påkörningsolyckor i korsningar är förfärande högt, det är
bara att läsa div. olyckstrådar så förstår man.
Ang reglagen, kan du redogöra för vad de har för funktion och
inverkan på körningen om du får den frågan vid uppkörning?
 

dsundelin

VIP
Gick med
9 Mar 2006
Ort
På rätt ställe
Hoj
250 excf -07
BMW R90s skrev:
2147719 Att läraren påpekade att du ska ta det lungt i korsningar är väl ett
bevis på att han vet vad han håller på med.
Antalet påkörningsolyckor i korsningar är förfärande högt, det är
bara att läsa div. olyckstrådar så förstår man.
Ang reglagen, kan du redogöra för vad de har för funktion och
inverkan på körningen om du får den frågan vid uppkörning?

Japp de är bra. De ska jag ta till mig också. Men de är inte riktigt där diskussionen ligger. Den ligger i uttalandet jag fick när jag försökte boka in tider så jag skulle hinna köra upp den 31.

Jo visst kan jag de och som sagt, de borde jag kanske vetat eftersom jag kört förut? Och ja jag visst vart frambromsen, blinkers, tuta etc sitter. Hade varit bra om jag sluppit betala 100:- för att få veta det.
 

Motin

RIDE ON !
Gick med
7 Jan 2006
Ort
Karlskoga
Hoj
Honda CBR 600FA 2011
Det är ju också en sak att veta vart allt sitter men sen ska man ju kunna samspelet med alla reglagen samtidigt som man ska ha uppsikt i trafiken och vara handlingsbered där det krävs.. Koncentrationen skall inte försämras för att man t.ex slänger ett öga åt vänster - höger o lägger i blinkers o lägger sig rätt inför sväng o ger tecken bromsar o svänger ..

Håller själv på o tragglar även om ja har b-kort sen 7 år... Nu ska ja inte säga att det är helt som att ta nytt körkort för jag har ju trots allt kört en del men en del saker blir helt nytt eftersom det är en annan typ av fordon man framför + att man sitter j-vligt oskyddad där man sitter..

Lycka till men ta det försiktigt och ta till dig körlärarens/lärarnas råd och tips
 

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Blandat
Hoj
ZX-6R -04
Känner igen det där. Min körskolelärare snackade 90% skit. Gjorde allt för att man skulle ta fler lektioner.

Jag övningskörde nästan bara privat, tyckte jag var bra. Försök hitta en erfaren snubbe som kan visa dig hur man kör "på riktigt" sen, finns massa massa att tänka på som dom inte tar upp på körskolan.
D finns en mkt bra sida, har för mig att SMC har gjort den, som går igenom körteknik mkt bättre än körskoleboken.
 

Lucius

Light?!
Gick med
1 Jul 2004
Ort
El Stockholmo
Hoj
Borttappad
Trafikskolar lever faktiskt av att folk betalar för sina lektioner hos dem. Jag säger inte att det är rätt att "hålla någon tillbaka" men jag har full förståelse för att de ibland kramar extra slantar från folk - det är en privat rörelse!

Skolor som säger att de absolut aldrig gör detta har jag inte mycket till övers för, det kan inte stämma!

Tyvärr, sånt är livet!

Sedan kan jag ju tänka mig att väldigt många tycker att de kan allt och vill boka uppkörning så snart de lärt sig vända runt en kon eller två. Som representant för en trafikskola vill man ju säkert inte boka uppkörningar till en massa "wild cards" och därmed även ev. sänka sin ratio på godkända förarprov (kvalitetsgrejj vetu!).

Så mitt tips till dig blir att boka privat och testa lyckan - är du duktig nog så klarar du det, om inte så kan du alltid boka en ny tid senare.

Eller alternativet: Slanta vad det kostar, överinlärning & förhoppningsvis ett klarat A-kort i sommar!
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top