Körskole växling? ni som tar KK

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
Har hört att körskolan rekomenderar att man lägger lites tryck på (dvs man trycker foten lite lätt uppåt)på växelföraren innan trycker in kopplingen och växlar upp och iom detta får en mindre spel ch en mindre klonkig uppväxling vilket skonar växellådan!

E e så e de så e de så? (Plus Sverker)

Simon

Ny medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
MT 01
Monster skrev:
Har hört att körskolan rekomenderar att man lägger lites tryck på (dvs man trycker foten lite lätt uppåt)på växelföraren innan trycker in kopplingen och växlar upp och iom detta får en mindre spel ch en mindre klonkig uppväxling vilket skonar växellådan!

E e så e de så e de så? (Plus Sverker)

Hmm, jag har inte fått sådan exakt beskrivning om hur jag ska trycka eller lyfta pinnen.... :) Verkar nog inte som om det är det viktigaste.. :rolleyes:

Monster

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati monster bucci 944 termis helsystem och keihin fcr 41:or andra tändboxar osv..! Samt en fullkittad aprilia sr180cc malossi motor med jolly moto trimkrök och lite annat godis!
förvånad...

Jag blev lite klyven när jag hörde det, min kompis körde lektion och då fick han det tipset......

EBS

The one and only
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
S1000RR -12, GSXR 1000 -07, RMX 250 -94
och så undrar man varför det bara är skit kvar av körskolehojar. tänk er dom som trycker lite för mycket och lyckas slita i växlar utan koppling. mumma för växellådan.. :(

ODEN

Bombastic
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TL1000S -99 & XS 500 -77
prova att lägga "lite tryck" på växelpedalen (vid växling upp till nästa växel) .... sedan är det bara att snabbt släppa av på gasen..för att sedan gasa igen, när växellådan avlastas sker växling hur smidigt som helst UTAN koppling... Prova på hög växel ska du se. Tilläggas ska väl att jag för det mesta använder koppling då jag kör.

alakhai

Medlem
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Suzuki 1000
Jag använder i stort sett aldrig kopplingen när jag växlar upp med högt varv... Ligger du över 8-9000 varv så slinker växlen i hur smidigt som helst med bara väldigt lite gasavslag.. Växlingen går betydligt snabbare utan klonk eller annat konstigt!! ;)

Dock använder jag den vid nerväxling eller växling uppåt vid lägre varvtal när man bara e ute o glider!! :rolleyes:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Skaffa elektronisk quickshift så kan du trycka i växlarna som du vill utan att slå av

Gixxer_Johan

Min Hoj
Gick med
19 May 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 -02
Tror inte det har någon större betydelse. Växla på det sättet som käns bäst så blir det nog bra. Det är garanterat inget du blir kuggad på. :squid

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Härligt hojlös
ODEN skrev:
prova att lägga "lite tryck" på växelpedalen (vid växling upp till nästa växel) .... sedan är det bara att snabbt släppa av på gasen..för att sedan gasa igen, när växellådan avlastas sker växling hur smidigt som helst UTAN koppling... Prova på hög växel ska du se. Tilläggas ska väl att jag för det mesta använder koppling då jag kör.

:tummenupp
cross-åkare kopplar väl sällan................

Den här varianten kan ju minska kopplingsrörelsen och snabba på vxlingen

Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...