Körstil, sporthoj/motard-åkare.

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Har kollat i olika mc-böcker (total controll, twist of the wrist mfl) som framförallt inriktar sig till sporthojsåkare. Där står det att man skall hänga på insidan av hojen i en kurva, för att man kan ha högst kurvhastighet då.
Varför gör då inte motardåkare så? Av det jag sett, så hänger är man i tex en vänsterkurva, till höger om hojen. Borde inte det resultera i lägre kurvhastighet? Varför gör man så?
 

Saabmosare

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2005
Ort
Hemma
Hoj
Snabb
KalleNorton skrev:
Har kollat i olika mc-böcker (total controll, twist of the wrist mfl) som framförallt inriktar sig till sporthojsåkare. Där står det att man skall hänga på insidan av hojen i en kurva, för att man kan ha högst kurvhastighet då.
Varför gör då inte motardåkare så? Av det jag sett, så hänger är man i tex en vänsterkurva, till höger om hojen. Borde inte det resultera i lägre kurvhastighet? Varför gör man så?


Vad jag har förstått så är de för att motardkilarna sladdar genom hela kurvan, du kanske har set de på tv att endel tappar greppet helt ibland, varför dom sladdar fattar jag inte, för de borde ju gå fortare att ta kurvan utan att sladda, men de har nog att göra med att dom sladdar iaf, rätta mej om jag har fel..
 

flöjt

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2003
Ort
Gävle
Hoj
GSR 750 -12
Vad jag har fått höra, att när man kör sk "stubbaräjs" (eller vad det nu heter..köra cross på åkrar i hög fart typ).. så ska man hänga på utsidan av hojen, det går mycket lättare att styra hojen genom kurvorna då.
Fråga mig inte hur det funkar..men det kanske är samma med motard?
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Varför man hänger "utåt" är för att det går fortare att svänga hojjen så. (inte att man får högre kurvhastighet utan att själva svängandet tar mindre tid - från fullt upprätt till fullt nerlägg). I utgången går man in på insidan för att få mer gummi i backen. Våra svängar är inte alls lika långa som sporthojsåkarna, och då tjänar man nog mer på att svänga hojjen fortare än att ha högsta möjliga kurvhastighet (dvs hänga på insidan). Dessutom har man mer kontroll på cykeln med kroppen i upprätt läge.

Sladda behöver man inte göra för att åka fort på motard, det går fort att gå in i kurvan utan sladd också. Speciellt om man inte kan tekniken, då går det oftast bara saktare.

En annan sak som e viktig när man åker motard är att balansera vikten på hojjen (framåt å bakåt). Visst det är viktigt på en sporthoj också, men man kan komma ganska långt på sporthoj utan att ta till det. Till hjälp har du gasen också, med den kan du ställa mycke av viktfördelningen. De flesta framhjulssläpp har å göra med att man inte går på med nog mycket gas.

Ett exempel på det sista var när vi var i Tyskland och Nicoll körde uppvisning i slutet av dagen. Han gick i princip på bakhjulet från apex. Säger en del om hur mycket tryck man måste ha på framhjulet, inte sant? ;)

Saabmosare skrev:
Vad jag har förstått så är de för att motardkilarna sladdar genom hela kurvan, du kanske har set de på tv att endel tappar greppet helt ibland, varför dom sladdar fattar jag inte, för de borde ju gå fortare att ta kurvan utan att sladda, men de har nog att göra med att dom sladdar iaf, rätta mej om jag har fel..
In sladdar man för att slippa svänga hojjen när man ska in i kurvan, den e redan svängd när man går in. Sen är det ett effektivt sätt att stänga för andra också!
 

KalleNorton

Avliden medlem
Gick med
2 Jan 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Hayabusa turbo, 25kw
Olof Eriksson skrev:
Varför man hänger "utåt" är för att det går fortare att svänga hojjen så. (inte att man får högre kurvhastighet utan att själva svängandet tar mindre tid - från fullt upprätt till fullt nerlägg). I utgången går man in på insidan för att få mer gummi i backen. Våra svängar är inte alls lika långa som sporthojsåkarna, och då tjänar man nog mer på att svänga hojjen ......
Tack för svaret!

Och så en fråga till... Varför sträcker man benet snett framåt, som i cross?

Edit: Och ännu en. På sviestad, kurvan innan målrakan, där har jag ändå sett motardåkare åka med knäskrap, varför inte åka med "vanlig" motardstil? För lång kurva för att det ska löna sig att åka med den "vanliga" motardstilen?
 
Last edited:

saltvatten

Super Hjälte
Gick med
27 Jun 2005
Ort
Kungälv
Hoj
Kawa er6 -06
KalleNorton skrev:
Tack för svaret!

Och så en fråga till... Varför sträcker man benet snett framåt, som i cross?

Edit: Och ännu en. På sviestad, kurvan innan målrakan, där har jag ändå sett motardåkare åka med knäskrap, varför inte åka med "vanlig" motardstil? För lång kurva för att det ska löna sig att åka med den "vanliga" motardstilen?

Nu åker inte jag motard, men jag antar att det är för att "parera" om man nu får ett släpp.
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
KalleNorton skrev:
Tack för svaret!

Och så en fråga till... Varför sträcker man benet snett framåt, som i cross?

Edit: Och ännu en. På sviestad, kurvan innan målrakan, där har jag ändå sett motardåkare åka med knäskrap, varför inte åka med "vanlig" motardstil? För lång kurva för att det ska löna sig att åka med den "vanliga" motardstilen?
Det är ganska stor skillnad på folk som åker motard och folk som kan åka motard. (jag är nånting där mittemellan, wannabe eller nåt ;D) Därför åker en del knäskrap. Men visst, det har å göra med hur fort det går i kurvan också, men sällan att man skrapar knän, men i högfartskurvor har man inte alltid ute benet.

Sträcker fram benet gör man för att få mer tryck på bakhjulet. Låter fel japp, men vad händer när du lyfter benet högt upp? Jo man tvingar överkroppen bakåt. Det handlar alltså ännu en gång om att balansera viktfördelningen på hojjen :)

Om du ska studera någon svensk förare när det gäller körstil så är Johan Ejdehage och (Ola?) Eifrém bra exemplar. Många andra förare i SM-serien har missuppfattat det, eller inte fått in tekniken än. Jag själv är där mitt emellan fortfarande ;)

saltvatten skrev:
Nu åker inte jag motard, men jag antar att det är för att "parera" om man nu får ett släpp.
I 100km/h på asfalt är det knepigt ;D Men det är delvist rätt, på gruset/jorden så parerar man med det benet.
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top