Varför man hänger "utåt" är för att det går fortare att svänga hojjen så. (inte att man får högre kurvhastighet utan att själva svängandet tar mindre tid - från fullt upprätt till fullt nerlägg). I utgången går man in på insidan för att få mer gummi i backen. Våra svängar är inte alls lika långa som sporthojsåkarna, och då tjänar man nog mer på att svänga hojjen fortare än att ha högsta möjliga kurvhastighet (dvs hänga på insidan). Dessutom har man mer kontroll på cykeln med kroppen i upprätt läge.
Sladda behöver man inte göra för att åka fort på motard, det går fort att gå in i kurvan utan sladd också. Speciellt om man inte kan tekniken, då går det oftast bara saktare.
En annan sak som e viktig när man åker motard är att balansera vikten på hojjen (framåt å bakåt). Visst det är viktigt på en sporthoj också, men man kan komma ganska långt på sporthoj utan att ta till det. Till hjälp har du gasen också, med den kan du ställa mycke av viktfördelningen. De flesta framhjulssläpp har å göra med att man inte går på med nog mycket gas.
Ett exempel på det sista var när vi var i Tyskland och Nicoll körde uppvisning i slutet av dagen. Han gick i princip på bakhjulet från apex. Säger en del om hur mycket tryck man måste ha på framhjulet, inte sant?
Saabmosare skrev:
Vad jag har förstått så är de för att motardkilarna sladdar genom hela kurvan, du kanske har set de på tv att endel tappar greppet helt ibland, varför dom sladdar fattar jag inte, för de borde ju gå fortare att ta kurvan utan att sladda, men de har nog att göra med att dom sladdar iaf, rätta mej om jag har fel..
In sladdar man för att slippa svänga hojjen när man ska in i kurvan, den e redan svängd när man går in. Sen är det ett effektivt sätt att stänga för andra också!