Kört 95 oktan på 98 mapp, hur riskfyllt är det?

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Tjena!

Köpt en ny hoj, en RC8R och den har två mappar att välja bland. 95 oktan vs 98. Den var inställd på 98 oktan mappen igår och jag var tvungen att tanka 95 eftersom den macken jag var på hade enbart 98. Nu visste inte jag heller hur man bytte mapp igår, så jag tänkte att jag kör väl på detta, borde inte vara så farligt?

Men har läst lite mer idag och det verkar finnas en risk för spikningar. Nu körde jag cirka 7-10 mil som max, några korta fullgasrepor blev det tyvärr, men jag kände inget konstigt alls. Hojen låter mycket så jag kan eventuellt ha missat ljudet av spikningarna men det borde väl även kännas?

Jag ska switcha mapp idag, har läst på. Men är lite orolig för att jag kan möjligtvis ha ställt till det igår på ett eller annat sätt :3freak

Motorn verkar arbeta hur fint som helst så det verkar inte vara något som har gått sönder, men brorsans BMW med kompressor gick också jättefint efter att en bit av topplockspackningen brändes bort pga spikningar.
 
har kört både bil och mc på 95 trots mappad på 98 och 99. på mc som är mappad 98 så märker jag ingen större skillnad utom att den drar mer och känns slöare. bilen som är mappad på 99 märker jag ingen skilnad heller förutom att den förbrukar mer soppa.
bilen har jag kört flera full tankar med 95 och den mår bra. hojen några få funkar de oxå
 
Det kan vara lite risky att köra (hårt) på för dålig soppa, men det beror på hur aggressivt mappad hojen är. Bilmotorer har ofta knacksensor och backar tändning automatiskt till ett mindre riskabelt område när knack detekteras. Jag tror knappt några hojar har knacksensor, så motorsyrningen arbetar i blindo på ett annat sätt.
 
Det kan vara lite risky att köra (hårt) på för dålig soppa, men det beror på hur aggressivt mappad hojen är. Bilmotorer har ofta knacksensor och backar tändning automatiskt till ett mindre riskabelt område när knack detekteras. Jag tror knappt några hojar har knacksensor, så motorsyrningen arbetar i blindo på ett annat sätt.

Gata och någon fullgasrepa på motorväg, samt att 98 mappen är KTMs egna, tror inte den är så aggressiv.
 
Motorrad sköt väl en rc8 under fullfartstester på Nardo?
Men det är betydligt högre last än några korta fullgasrepor, och det var klen soppa (om minnet inte sviker).

Men hur illa ställt är det med impulskontrollen? :hihi Om du nojar, tankade 95, är medveten om det, och ändå inte kan låta bli? :rofl
 
Motorrad sköt väl en rc8 under fullfartstester på Nardo?
Men det är betydligt högre last än några korta fullgasrepor, och det var klen soppa (om minnet inte sviker).

Men hur illa ställt är det med impulskontrollen? :hihi Om du nojar, tankade 95, är medveten om det, och ändå inte kan låta bli? :rofl

Var aldrig medveten om att det var så illa innan jag gick hem efteråt och läste ��
 
Vår 95 oktaniga soppa innehåller också en mängd etanol, något som minskar risken för spikning som jag fattat det.
Skall mycket till innan man lyckas spika en motor med bara är 3 oktans skillnad om man inte har överladdning..
 
Vår 95 oktaniga soppa innehåller också en mängd etanol, något som minskar risken för spikning som jag fattat det.
Skall mycket till innan man lyckas spika en motor med bara är 3 oktans skillnad om man inte har överladdning..

Thank you!

Fullgasrepan/reporna varade kanske i 10 sek, kände inget skumt med hojen alls. Har lärt mig en läxa nu iaf, rent mentalt är det oerhört störande att ha gjort detta :huvet
 
En motor som är optimerad för 98 oktan; 'kommer att ta skada om den lastas hårt med 95 oktan.
 
Det kan vara lite risky att köra (hårt) på för dålig soppa, men det beror på hur aggressivt mappad hojen är. Bilmotorer har ofta knacksensor och backar tändning automatiskt till ett mindre riskabelt område när knack detekteras. Jag tror knappt några hojar har knacksensor, så motorsyrningen arbetar i blindo på ett annat sätt.

Min heelt vanliga Sportster har knacksensor :tungan
 
Last edited:
En vanlig motor spikar inte sönder sig om du tankar 95 istället för 98 oktan, då skall den vara EXTREMT hårt trimmad.

Har du däremot överladdat, då är det annat...
 
Har väl lite med kompet att göra också. Skulle väl inte tro att en hoj som enbart är mappad och rör eller så skulle slitas något speciellt mera men om man höjt kompressionen och kör på 95 med etanol i kan de nog hända lite saker.
 
Var aldrig medveten om att det var så illa innan jag gick hem efteråt och läste ��

Du låter precis som Motorrads journalister. De hade missat att fullgas kräver 98 Oktan eller mera. Enligt KTMs manual. Om du håller fullgas länge. För Motorrad hade ju inte märkt nått vid tidigare bankörning. Men på bana är det ju bara några sekunder innan avslag, bromsa och nästa böj. På Nardo flera minuter fullgas.
Märks det inget så gissar jag din hoj klarade sig.

Men det var inte bara KTM RC8 som fick problem första året på Nardo med 95 Oktan. Suzuki sköt 3ans vevstake. Yamaha överhettade. MV hade växellådsproblem.
De som klarade fullgas det här året (2010? eller 2011?) på italiensk 95 Oktan var Ducati, BMW S1000RR (har knacksensor), Kawasaki ZX-10R och Honda CBR1000RR.
Nästa år körde Motorrad alla hojarna med Shell Racebensin 100 Oktan på Nardo.
Och inte någon hoj havererade.
Så köra för fullt på Motorväg nån minut, endast om jag har 98 Oktan i tanken.
Med 95 Oktan tar jag det alltid lugnt.
Onödigt bli av med körkortet och riskera skada motorn. :)
 
Last edited:
Med 95 Oktan tar jag det alltid lugnt.
Onödigt bli av med körkortet och riskera skada motorn. :)

Lite tråkigt, 98 oktan finns inte överallt, speciellt när man är ute på långturer och kör landsväg :brinnerup

Jag har nog ingen oro alls över att köra 95 oktan på RC8:ans 95 mapp, det borde den klara av. Men de andra hojarna som inte har denna möjligheten, hmm... hade nog ändå haft det någonstans i bakhuvudet.
 
Lite tråkigt, 98 oktan finns inte överallt, speciellt när man är ute på långturer och kör landsväg :brinnerup

Jag har nog ingen oro alls över att köra 95 oktan på RC8:ans 95 mapp, det borde den klara av. Men de andra hojarna som inte har denna möjligheten, hmm... hade nog ändå haft det någonstans i bakhuvudet.

Om du inte hör någ spikning vid vridmomentstoppen så är de lugnt. På min ktm 990 sm känns de i fotpinnarna samt att jag hör den råa gången. Jag mixtrar en hel del med olika mappar därav spikning ibland.
Testa spikning genom att dra full gas på 5an från 50kmt och upp till 9000v den bör vara spikkänsligast runt 5000-7000v gissar jag ev tidigare.
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top